«نیکلاس مادور» رئیس جمهور ونزوئلا امروز شنبه از ارتش این کشور خواست تا برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا آماده باشد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، رئیس جمهور ونزوئلا از ارتش خواست تا برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا آماده باشد.

«نیکلاس مادور» رئیس جمهور ونزوئلا امروز شنبه از ارتش این کشور خواست تا برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا آماده باشد.

مادورو در جمع گروهی از نیروهای نظامی خطاب به ارتش گفت: «اگر روزی امپراتوری آمریکای شمالی، جرات کرد که وارد این خاک مقدس شود با اسلحه در دست آماده دفاع از میهن باشید.»

این سخنان در حالی مطرح شد که روز گذشته «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از هوادارن خود خواست که روز شنبه برای درخواست توقف حمایت ارتش از نیکلاس مادورو به صورت مسالمت آمیز و آرام در مقابل پایگاه های نظامی این کشور تظاهرات کنند.

 گوایدو همچنین روز سه‌شنبه هفته گذشته با انتشار ویدئویی از خود به همراه گروهی از نظامیان این کشور از مردم خواسته بود تا با حضور در خیابان ها به دوران زمامداری نیکلاس مادورو خاتمه دهند.

در پی تحولات اخیر در ونزوئلا احتمال تجاوز نظامی آمریکا به این کشور بیشتر شد.

اواخر هفته گذشته وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور آماده است تا درصورت لزوم در ونزوئلا عملیات نظامی انجام دهد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» اعلام کرد: ایالات متحده درصورت لزوم آماده انجام عملیات نظامی در ونزوئلا است.

او با بیان اینکه آمریکا برای بحران ونزوئلا یک راه‌حل مسالمت‌آمیز را ترجیج می‌دهد، گفت: اما اگر انجام عملیات نظامی ضروری است، آمریکا این امر را انجام خواهد داد.

پمپئو یک روز قبل از آن نیز در گفتگوی با همان شبکه تلویزیونی در این زمینه اظهار داشت:موضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال گزینه نظامی برای بازسازی دموکراسی در ونزوئلا واضح و قاطع است. امیدواریم به این گزینه نیازی نباشد و چنین اتفاقی رخ ندهد.امیدواریم مادورو بدون خشونت کناره‌گیری کند و بحران به طور مسالمت‌آمیز حل شود. افرادی را که اقدامات خشونت‌امیز انجام دهند، تعقیب و آنها را مواخذه خواهیم کرد.

از سوی دیگر،سرپرست وزارت دفاع آمریکا در پی تلاش برای کودتا در ونزوئلا سفر خود به اروپا را لغو کرد.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا سفر خود به کشورهای اروپایی را در پی تلاش برای کودتا در ونزوئلا لغو کرد.

اریک پاهون، سخنگوی این وزارتخانه در این زمینه گفت:سرپرست وزارت دفاع برای هماهنگی موثرتر در موضوع ونزوئلا و همکاری با شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و وزارت کشور در واشنگتن خواهد ماند.

در عین حال، وزارت دفاع آمریکا برنامه ریزی برای دخالت مستقیم نظامی در ونزوئلا در راستای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را رد کرد. پنتاگون با این حال اعلام کرد که برنامه ای جامع در مورد بحران سیاسی ونزوئلا تهیه کرده است.

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت ایالات متحده تاکید کرد که واشنگتن برای مقابله با بحران سیاسی ونزوئلا «برنامه ریزی تمام عیار» انجام داده است.

«کاترین ویل بارگر» دستیار وزیر دفاع موقت آمریکا نیز در پاسخ به پرسشی در مورد صدور دستور آماده باش به ارتش آمریکا برای جنگ در ونزوئلا اعلام کرد که چنین دستور صادر نشده است. وی با این حال افزود: «اما ما طبیعتا همواره تمامی گزینه ها و برنامه ها را برای احتمالات پیش رو بررسی می کنیم.»

از جهتی دیگر، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور به مایک پمپئو همتای آمریکایی خود در یک تماس تلفنی نسبت به اتخاذ«اقدامات عدوانی» بیشتر در ونزوئلا هشدار داد و تأکید کرد که ای اقدامات دارای عواقب وخیمی است.

لاوروف همچنین «دخالت» آمریکا در امور داخلی ونزوئلا را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی قلمداد کرد.

وزیر خارجه روسیه خواستار گفت و گوی همه نیروهای سیاسی در ونزوئلا شد.

بنابراین گزارش،«خوآن گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا 23 ژانویه امسال به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد.

گوایدو روز سه شنبه هفته گذشته همراه گروهی از سربازان ارتش در حوالی پایگاه هوایی «لا کارلوتا» در کاراکاس پایتخت ویدئویی ضبط و منتشر کرد. وی از مردم و نظامیان خواست تا برای صیانت از قانون اساسی به خیابان‌ بیایند. 

در همین حال«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرده است:این اقدام برای ایجاد زمینه خشونت و درگیری صورت گرفته است و آن را تحمل نمی‌کنیم. نیروهای مسلح سوگند یاد کرده که از قانون اساسی دفاع کنند. جهت مقابله با اقدام به کودتای خائنانه آماده هستیم. وضعیتی فوق العاده در واحدهای نظامی وجود ندارد. همه تحت امر فرماندهان خود هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.