این تحریم ها در حالی اعمال می شود که دولت آمریکا در نظر دارد در صورت براندازی دولت مادورو به بانک های این کشور دلار تزریق کند!

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا در ادامه فشارهای خود  بر دولت ونزوئلا تحریم هایی جدیدی علیه این کشور اعمال می کند.

«مایک پنس» معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده آمریکا 34کشتی در تملک یا در اختیار شرکت «پترولیوس دی ونزوئلا» وابسته به دولت ونزوئلا را تحریم می کند. این اقدام ضربه جدیدی به دولت ونزوئلا به شمار می رود.

پنس در سخنرانی خود در«هیوستون» گفت که ایالات متحده آمریکا همچنین تحریم هایی علیه دو شرکت دیگر اعمال می کند که نفت ونزوئلا را به کوبا منتقل می کنند.

همچنین قرار است که شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا نشستی را برای بررسی اوضاع انسانی در ونزوئلا برگزار کند. این نشست با حضور مایک پنس برگزار می شود.

 از سوی دیگر، تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا در حالی اعمال می شود که دولت آمریکا در نظر دارد در صورت براندازی دولت مادورو به بانک های این کشور دلار تزریق کند!

به نوشته وبسایت بلومبرگ یک مشاور ارشد اقتصادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده با اعلام این خبر گفت که مقامات این کشور از پیش با خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا وارد گفتگو شده‌اند تا در صورت سقوط دولت «نیکلاس مادورو» راه‌حلی اقتصادی را برای برون‌رفت از شرایط کنونی این کشور پیدا کنند که بتوان آن را فورا به اجرا درآورد.

اگر چه جدای از مشکلات اقتصادی داخلی یکی از عوامل اصلی بحران اقتصادی ونزوئلا تحریم ها و اقدام آمریکا علیه کاراکاس بوده است.

«لَری کودلا» مدیر شورای اقتصاد ملی دولت آمریکا که روز گذشته در واشنگتن سخن می‌گفت افزود که ایالات متحده برنامه دارد تا از طریق «بانک‌ها، گوشی‌های تلفن‌ همراه و اپلیکیشن‌ها و دیگر راه‌های هوشمندانه پول نقد» به ونزوئلا برساند.

وی همچنین گفت:‌ «این پول نقد، دست‌کم در ابتدا نه بولیوار که دلار خواهد بود. تا نیاز به بولیوار در کار نباشد.»

 کودلا همچنین اشاره کرد که‌ «وزارت خزانه‌داری، شورای امنیت ملی، و صندوق بین‌المللی پول همزمان روی این برنامه کار می‌کنند. و افزود‌ که اگر رهبری این کشور تغییر کند کاخ سفید به «سرعت وارد عمل» خواهد شد.

ایالات متحده که تحریم‌های سنگینی را علیه ونزوئلا و مقامات آن وضع کرده، هشدار داده است که نباید به خوان گوایدو، که آمریکا وی را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته، آسیبی برسد.

در تحولی دیگر، آمریکا و سوئیس روز گذشته-جمعه- توافق‌نامه را امضاء کردند که به موجب آن سوئیس حفاظت از منافع ایالات متحده را در ونزوئلا بر عهده گرفت.

همزمان با امضاء این توافقنامه توسط وزیر خارجه سوئیس و سفیر آمریکا در بِرن ، دولت سوئیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجرایی شدن این توافق‌نامه که به منزله میانجی‌گری برن میان واشنگتن و کاراکاس خواهد بود، می‌تواند سطح تنش‌های میان دو کشور را کاهش دهد و از این نظر، ثبات در منطقه آمریکای جنوبی را افزایش دهد.

روابط دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا به دلیل به رسمیت شناختن رهبر مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا از حدود دو ماه پیش قطع شده است.

آمریکا و متحدان اروپایی و آمریکایی ضمن حمایت از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان آقای مادورو او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند و از او برای برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری حمایت کردند.

اقدامی که خشم آقای مادورو و متحدانش را برانگیخت به طوری که روسیه با ارسال نظامیان و جنگنده‌های خود به این کشور تلاش کرده تا مانع از اقدام علیه دولت ونزوئلا شود.

در چنین شرایطی سوئیس تلاش دارد تا انجام امور کنسولی متوقف شده میان ونزوئلا و آمریکا را بر عهده بگیرد و کمی پیشتر در مورد کوبا و آمریکا عهده‌دار بود.

البته با وجود امضاء این توافق‌نامه میان سوئیس و آمریکا، اجرایی شدن آن منوط به این است که دولت آقای مادورو نیز این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا به رسمیت بشناسد.

بنابراین گزارش، بحران در ونزوئلا زمانی شروع شد که «خوآن گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا 23 ژانویه سال جاری به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوایدو اعلام کرد: رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می ‌شناسم. 

آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه «ریاست جمهوری موقت» گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، روسیه، چین، ایران،ترکیه، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند. 

گوایدو 23 فوریه برای آوردن «کمک‌های بشردوستانه» به ونزوئلا عازم کلمبیا شد. وی سپس به برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور سفر و با مقامات رسمی این کشورها دیدار کرد. 

وی در حالی اقدام به این سفر کرد که دولت ونزوئلا ممنوع الخروج اش کرده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.