ونزوئلا سامانه موشکی «اس 300» که در آن واحد می تواند 24 هدف را مورد حمله قرار دهد در نزدیکی کاراکاس پایتخت این کشور مستقر کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، ونزوئلا سامانه موشکی «اس 300» که در آن واحد می تواند 24 هدف را مورد حمله قرار دهد در نزدیکی کاراکاس پایتخت این کشور مستقر کرد.

به نوشته مجله Military Watch  سامانه اس 300 چه بسا قوی ترین وسیله بازدارندگی در برابر اقدامات ایالات متحده آمریکا باشد زیرا می تواند از مراکز مهم در برابر موشک های بالستیک و هواپیماهای نظامی حمایت کند.

این مجله افزود که موشک اندازهای ضد هوایی در پایگاه نظامی هوایی«کاپیتان مانوئل ریوس» در نزدیکی کارکاس مستقر شدند.

همزمان با آن «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا گفت که آماده دفاع از ونزوئلا در برابر هر گونه حمله خارجی است.

وی در توئیتی گفت که زمانی که آمریکا کشوری را تهدید به حمله نظامی می کند باید این تهدیدات را جدی گرفت.

مادورو تأکید کرد که ونزوئلا هرگز زانو نمی زند و ملت و نیروهای مسلح  ونزوئلا آماده مقابله با هرگونه تجاوزی به کشورشان هستند.

همچنین وزارت خارجه روسیه خواستار آن شد که به رفتارها و اقدامات «خوان گوایدو» رهبر مخالفان که ثبات ونزوئلا را به هم می زند پایان داده شود.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که نمایندگان گوایدو قوانین بین المللی را با تجاوز به ساختمان سازمان ملل نقض کردند. 

از جهتی دیگر، استقرار سامانه های اس 300 در نزدیکی کارکاس در حالی صورت می گیرد که اخباری مبنی بر اعزام نیروهای روسی به ونزوئلا و استقرار آنها در این کشور منتشر شده است.

استقرار نیروهای روسی منجر به تنشی جدیدی میان روسیه و آمریکا شده است به طوری که کاخ کرملین امروز پنجشنبه درخواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان روس از ونزوئلا را به شدت رد کرده و تأکید کرد که اقدام مسکو کاملا قانونی است و با توافق دولت قانونی ونزوئلا در این کشور حضور یافته اند.

رایزن نظامی ونزوئلا در مسکو نیز امروز اعلام کرد که نظامیان روسی برای رایزنی درباره همکاری و نه مشارکت در هر گونه عملیات نظامی به این کشور رسیدند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور  آمریکا روز گذشته -چهارشنبه- از روسیه خواست تا نیروهای نظامی‌اش را از خاک ونزوئلا خارج کند و یک بار دیگر هشدار داد که تمام گزینه‌ها برای تحقق این خواسته آمریکا روی میز آماده است.

ترامپ در دفتر کارش در جمع خبرنگاران و در حالی که با «فابیانا روزالس» همسر «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا دیدار داشت اعلام کرد: «روسیه باید از ونزوئلا خارج شود.»

دو هواپیمای نیروی هوایی روسیه روز شنبه در فرودگاهی بیرون از کاراکاس  پایتخت ونزوئلا فرود آمدند و بنا بر گزارش رویترز نزدیک به ۱۰۰ نیروی نظامی روسی را به خاک این کشور آوردند.

دولت آمریکا باور دارد که نیروهای نظامی وارد شده به خاک ونزوئلا شامل نیروهای ویژه و نیروهای امنیت سایبری هستند.

وقتی خبرنگاران از ترامپ درباره اینکه چطور آمریکا روسیه را مجبور به ترک خاک ونزوئلا خواهد کرد او چنین پاسخ داد: «همه گزینه‌ها روی میز است.»

دونالد ترامپ و «مایک پنس» معاون اول رییس‌جمهوری آمریکا با روزالس دیدار کرده و حمایت‌شان از خوان گوایدو را اعلام کردند. 

 پنس در جمع خبرنگاران ورود نیروهای نظامی روسیه به خاک ونزوئلا را یک فتنه‌انگیزی ناخوشایند عنوان کرده است.

او همچنین افزود: «ما از روسیه می‌خواهیم حمایتش از دولت مادورو را متوقف کرده و مانند دیگر کشورها در سراسر جهان به حمایت از خوان گوایدو بپردازد تا اینکه زمینه آزادی در این کشور مهیا شود.»

از سوی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که بازسازی ونزوئلا بین 6 تا 12 میلیارد دلار نیاز دارد.

وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان آمریکا با اظهار این سخنان گفت که بازسازی اقتصاد ونزوئلا نزیک به دو سال طول می کشد. 

پمپئو همچنین گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تحریم های جدید علیه «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور آمریکا را بدون توضیح درباره جزئیات این تحریم ها بررسی می کند.

این در حالی است که روسیه پیش از این اعلام کرده بود که به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا مداخله خارجی به شمار می‌آید. همچنین روسیه پیش از این اعلام کرد که آمریکا و ناتو در پی مسلح کردن اپوزیسیون در ونزوئلا هستند.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه به شدت گمانه زنی ها درباره «دخالت نظامی روسیه» در ونزوئلا را رد کرد و تأکید کرد که کارشناسان روس در این کشور آمریکای لاتین بر اساس توافقنامه نظامی فنی میان دو کشور و بر اساس قانون اساسی کشور در ونزوئلا حضور دارند.

روسیه تا کنون رسما درباره جزئیات حضور نظامی خود در ونزوئلا اظهار نظر نکرد.

همچنین «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سخنان دونالد ترامپ گفت که رئیس جمهور آمریکا بهتر است که به وعده خود درباره خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه پیش از ارائه هر گونه درخواستی از روسیه برای خروج نیروهایش از ونزوئلا، وفا کند.

زاخاروا در گفت و گو با شبکه یک تلویزیون روسیه که شب گذشته انجام شد،گفت: ترامپ گفت که ایالات متحده آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج می کند ولی یک ماه کامل از این وعده گذشت. حالا آیا نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شدند یا نه؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: دوست دارم به ترامپ نصیحت کنم که به وعده ای  که به جامعه بین المللی داده است عمل کند پیش از آن که تلاش کند سرنوشت دیگر کشورها را تعیین کند.

بنابراین گزارش، خوآن گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا 23 ژانویه امسال به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوایدو اعلام کرد: رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می ‌شناسم. 

آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه «ریاست جمهوری موقت» گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، روسیه، چین، ایران،ترکیه، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند. 

گوایدو 23 فوریه برای آوردن «کمک‌های بشردوستانه» به ونزوئلا عازم کلمبیا شد. وی سپس از برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور بازدید و با مقامات رسمی این کشورها دیدار کرد. 

ایالات متحده آمریکا به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه از مرز کلمبیا به ونزوئلا می کوشد در بحران این کشور مداخله کند و از سوی دیگر نیز ارتش را به حمایت از خوان گوایدو فرا می‌خواند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.