پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا،

نروژ هم در مسیر پوپولیسم گام برداشت

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، نروژ هم یک گام دیگری به سمت پوپولیست گرایی برداشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد یک سیاستمدار پوپولیست با دیدگاه های ضد مهاجرت بار دیگر به کابینه نروژ راه یافت؛ این در حالی است که بیش از یک سال پیش او به دلیل مناقشه بر سر سیاست های امنیتی، مجبور به استعفا شده بود.

«سیلوی لیستاگ» به عنوان وزیر دادگستری در مارس 2018 استعفا داده بود. در آن زمان، وزیر دادگستری جنجالی نروژ که قرار بود پارلمان او را استیضاح کند، استعفا کرد. لیستاگ نهم مارس 2018 در پیامی فیس‌ بوکی، حزب کارگر (مخالف) را متهم کرده بود که حقوق تروریست‌ ها را مهم‌ تر از امنیت مردم می‌ داند. این کار، دنیای سیاست را در نروژ که در آن به طور سنتی بین احزاب اجماع وجود دارد، شوکه کرد. این پیام که بعدا از صفحه لیستاگ حذف شد، پس از رای مخالف حزب کارگر به پیش‌ نویس قانونی که سلب تابعیت مظنونان تروریست را بدون حکم قاضی امکان‌ پذیر می‌ کرد، منتشر شده بود.

حال «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ، لیستاگ را به عنوان وزیر سالمندان و بهداشت عمومی این کشور معرفی کرد.

سولبرگ که حزب محافظه کارش به سمت دولت ائتلافی از جمله با حضور حزب راست گرای «ترقی» لیستاگ پیش می رود، گفت: «برای یک وزیر موقعیت خوبی است که به یک فضای سیاسی متفاوت بازگردد.»

احزاب پوپولیست از زمان اوج بحران پناهندگان در سال 2015 که تا حدی از واکنش شدید در برابر مهاجرت نشات می گرفت، بخت و اقبال رو به افزایشی را در سراسر اروپا تجربه کرده اند. 

لیستاگ یکی از چهره های محبوب در حزب راستگرای افراطی «ترقی» نروژ است و حمایت اش از ائتلاف سولبرگ - که اعضای دیگرش شامل حزب لیبرال و حزب دموکرات مسیحی هستند - برای ماندن او در قدرت امری ضروری است.

بازگشت او به سیاست در آستانه انتخابات اروپا صورت می گیرد. راست‌ گرایان پوپولیست در آرزوی تشکیل یک فراکسیون بزرگ‌ در پارلمان اروپا هستند. هدف اصلی این فراکسیون حذف اتحادیه اروپا و جایگزینی آن با نهاد دیگری است؛ نهادی که به منافع ملی کشورهای عضو بیش از منافع فراملی اهمیت دهد. انتخابات پارلمان اروپا در آلمان در روز 26 ماه مه برگزار می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.