در نمونه دیگری از پرونده سیاه حقوق بشری در عربستان، اسنادی منتشر شده که نشان می دهد بسیاری از 37 اعدامی اخیر در عربستان، بی گناه بوده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد گرچه عربستان اصرار دارد که 37 نفری که روز چهارشنبه گذشته اعدام شده اند همگی متهم به جرائم جدی جاسوسی و تروریسم هستند، گزارش شده که بسیاری از اعدام‌ شدگان بر بی‌ گناهی خود و اینکه ماموران شکنجه، اعترافات را از جانب آنها و به دروغ نوشته‌ اند، اصرار داشتند.

بر اساس اسناد دادگاهی، 14 تن از اعدام شدگان به راه اندازی شبکه تروریستی ضد دولتی در جریان اعتراضات سال 2012-2011 و 11 تن دیگر به جاسوسی برای ایران متهم بوده اند.

اسناد دادگاه نشان می‌ دهد که برخی از اعدام شدگان می‌ گفتند که شواهدی از سوء‌ رفتار بازجویانشان در اختیار دارند و برخی از اعدام شدگان به امید دریافت تخفیف در حکم دادگاه، وفاداری خود به ملک سلمان و «محمد بن سلمان» را تایید کرده بودند.

با این حال، هیچ یک از این برهان‌ ها، تغییری در نظر قضات ناظر بر دادگاه این افراد در سال 2016 به وجود نیاورد و مظنونین به جرایم مرتبط با اقدامات تروریستی گناهکار شناخته شدند و حکم اعدام برای آنها صادر شد.

در میان اعدام شدگان،  نوجوانانی بودند که عربستان مدعی است که آنها نیز مجرم بوده‌ اند. یکی از آنها بعد از اعدام به صلیب کشیده شد و برای آنکه درس عبرتی برای سایرین باشد، در معرض نمایش قرار گرفت.

یکی از اعدام شدگان، «عبدالکریم الهواج» بود که در زمان دستگیری در سال 2012 تنها 16 سال داشت.

 

190426142104-abdulkareem-al-hawaj-vertical-exlarge-169-e1556376370985-640x400

 

اما اسنادی که سی ان ان مشاهده کرده نشان می دهد برخی از متهمان اصرار داشتند که بی گناه هستند. بسیاری تأکید کردند که شکنجه شده اند. برخی تاکید داشتند که اعتراف نامه های آنها به طور کامل توسط ماموران شکنجه نگاشته شده است.

در یک مورد، پدر یک جوان اعدام شده، گفت: «پسرم در معرض شکنجه روحی و فیزیکی قرار گرفته بود. ماموران شکنجه اعترافات را به او دیکته کرده و او را وادار کرده بودند آن را امضا کند تا شکنجه ها متوقف شود. او هم آن را امضا کرده بود.»

عربستان سعودی هفته گذشته، 37 شهروند سعودی را که بنا به گفته فعالان شبکه‌ های اجتماعی و کاربران اینترنتی 32 نفر از آنها شیعه و روحانی و طلاب علوم دینی منطقه شرقی بودند را اعدام کرد.

علی رغم آنکه دولت سعودی مدعی است که اعدام شدگان به جرم‌ های خود اعتراف کرده‌ اند، اسناد سی ان ان نشان می‌ دهد برخی از اعدام شدگان در پرونده عوامیه به طور مداوم به دادگاه گفته بودند که اعترافات آنها فاقد اعتبار است و در حین شکنجه از آنها گرفته شده است و حتی در برخی موارد، مظنونان گفته بودند که چیزی جز اثر انگشت بر روی برگه اعترافات از آنها گرفته نمی‌ شد و ماموران شکنجه، برگه اعترافات را از جانب آنها پر می‌ کردند.

یک اعدام شده 27 ساله که نیمه نابینا و نیمه ناشنوا بود، در خصوص اعترافاتی که از او گرفته شده بود، اینطور گفته بود: «این ها حرف های من نیست. من برگه‌ ای ننوشتم. اینها افتراهایی است که خود بازپرس با دستان خود نوشته است».

دیده بان حقوق بشر گفته است اتهامات بر اساس «محاکمه های ناعادلانه دسته جمعی» و «اعترافات اجباری همراه با شکنجه» بوده است.

دولت عربستان سعودی هنوز به درخواست‌ ها برای اظهارنظر درباره اتهامات شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری که در بین اسناد دادگاه قرار داده شده است، پاسخی نداده است.

کمیسیون آزادی مذهبی بین المللی در آمریکا روز جمعه خواستار اقدام علیه عربستان سعودی پس از اعدام این 37 نفر شد.

این کمیسیون از وزارت خارجه آمریکا خواست تا حمایت از عربستان را متوقف کند.

عربستان سعودی در سال‌ های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌ های واهی اعدام یا زندانی کرده است. گستره اعدام‌ ها در عربستان از شهروندان این کشور هم فراتر رفته است و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه اش، عربستان را در میان کشورهای با نگرانی خاص در مورد نقض آزادی های مذهبی قرار داده که در حالت عادی، آمریکا در چنین شرایطی باید اقدامات تنبیهی چون اعمال تحریم های اقتصادی در قبال آن کشور صورت دهد. اما دولت ترامپ همچنان به حمایت از عربستان ادامه می دهد.

 

000_1B87DY-640x400

 

«مایکل پیج» معاون بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفته است: «مقامات سعودی به شکل اجتناب ناپذیری اعدام شدگان را تروریست جا می زند. اما واقعیت این است که دادگاه های سعودی از فرایند قانونی محاکمه اجتناب می ورزند و بسیاری از اعدام شدگان تنها بر اساس اعترافاتی که اجبارا گرفته شده، متهم می شوند.»

وی افزود: «اعدام این چنینی زندانیان به شکل گروهی نشان می دهد رهبران عربستان تمایل اندکی به بهبود پرونده حقوق بشری اش دارند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.