عبور ناوهای آمریکایی از تنگه تایوان مسئله ای نیست که چین به آسانی از آن بگذرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد در حالی که آمریکا و چین در آستانه دستیابی به یک قرار داد تجاری بودند، دولت ترامپ با هدف قرار دادن خطوط قرمز ژئوپلیتیک پکن، بازی خطرناکی را علیه این کشور  آغاز کرد.

از روز یکشنبه آمریکا ناوهای خود را از تنگه تایوان عبور داده، گزارشی را در انتقاد از محدودیت های سفر در تبت منتشر کرده و میزبان تبعیدی های اویغوری در وزارت خارجه بوده است.

تمامی این اقدامات باعث هشدار چین به آمریکا در مورد دخالت این کشور در امور داخلی پکن شده است. این هشدارها در آستانه سفر «استیون منوچین» وزیر خزانه داری و «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا به پکن برای گفت و گوهای تجاری صورت می گیرد.

در یک سال گذشته چین و آمریکا میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده‌ اند. روسای جمهور دو کشور اوایل ماه دسامبر گذشته در حاشیه دیدار سران گروه 20 در آرژانتین با هم دیدار و آتش‌ بس تجاری موقتی را اعلام کردند. دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا پس از آن دیدار گفت طرفین توافق اصولی کرده‌ اند که آمریکا تعرفه واردات از چین را از 10 درصد به 25 درصد افزایش ندهد و در ازای آن، چین مقادیر زیادی محصولات کشاورزی و صنعتی از آمریکا خریداری کند.

اما سخنگوی وزارت دفاع چین گفته است عبور ناوهای آمریکایی از تنگه تایوان مسئله ای نیست که چین به آسانی از آن بگذرد.

این اقدام بر هر گونه قرارداد تجاری ای میان چین - آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. ناوشکن موشک‌ انداز کرتیس ویلبور و کشتی برتولف دو کشتی جنگی هستند که از تنگه تایوان عبور کرده‌‌ اند. این برای سومین بار در سه ماه گذشته است که کشتی‌ های جنگی آمریکا از تنگه تایوان عبور می‌ کنند.

«ونگ دانگ» مدیرکل موسسه تحقیقاتی «پانگول» در پکن گفت اقدامات آمریکا یادآور اقدامات قرن نوزدهم است که قدرت های غربی از توانایی های دریایی خود برای بازگشایی اجباری بازارهای آسیایی بهره برداری می کردند.

او ادامه داد: حتی اگر تلاش آنها ارسال نوعی سیگنال برای چین باشد، من فکر می کنم کار بسیار احمقانه ای است. چین، عراق یا ونزوئلا نیست. آمریکا همیشه از دیپلماسی زور نتیجه نمی گیرد.

چین بارها به حضور نظامی آمریکا در تنگه تایوان اعتراض و تاکید کرده است استقلال جزیره تایوان را تحمل نخواهد کرد. 

تحرکات نظامی آمریکا در تنگه تایوان به هیچ‌ وجه با تعهدات این کشور نسبت به اصل چین واحد و بیانیه هایی که با پکن درباره تایوان امضا کرده است همخوانی ندارد و به روابط دو کشور لطمه می زند.

تنگه تایون در اقیانوس آرام قرار دارد و دریای چین شرقی را به دریای چین جنوبی متصل می کند.

چین ، جزیره تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد بر اساس قانون «اصل چین واحد»  بخشی از خاک خود می داند.

پنتاگون از سال 2010 تا کنون بیش از 15 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان فروخته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.