تنش در قراردادهای نظامی ترکیه و آمریکا از آنجا شروع شد که آنکارا در پایان سال ۲۰۱۷ برای تحویل موشک‌های «اس-۴۰۰ »روسی قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با مسکو به امضاء رساند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوزف، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، امروز سه‌شنبه گفت واشنگتن از ترکیه می‌خواهد در برنامه خرید جنگنده‌های «اف-۳۵»بماند، اما در عین حال تاکید کرد آمریکا خواستار این است تا ترکیه سیستم دفاع ضد موشکی «پاتریوت» را نیز خریداری کند.

 شاناهان که امروز سه شنبه ۲۶ مارس در کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافته بود این مطلب را اعلام کرد.

تنش در قراردادهای نظامی ترکیه و آمریکا از آنجا شروع شد که آنکارا در پایان سال ۲۰۱۷ برای تحویل موشک‌های «اس-۴۰۰ »روسی قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با مسکو به امضاء رساند، امری که سبب نگرانی متحدان آنکارا در ناتو شد.

از آنجا که ترکیه عضوی از سازمان ناتو به شمار می‌رود، ایالات متحده آمریکا و مسئولان بلند پایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معتقدند موشک‌های اس-۴۰۰ روسی نباید وارد ساختار پدافند هوایی و موشکی ناتو شوند.

درنتیجه مقامات ایالات متحده به ترکیه پیام دادند که نمی‌تواند همزمان هم جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا را داشته باشد و هم سیستم دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ را.

پنتاگون پیشتر تهدید کرده بود در صورت عزم قطعی دولت اردوغان برای خرید سیستم اس-۴۰۰، آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.

دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیش از این ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی واشنگتن برای تصمیم‌گیری درباره خرید سامانه پرتاب موشک پاتریوت را با عدم ارسال جواب در عمل رد کرده بود.

ارزش قرارداد نظامی میان آنکارا و شرکت «ریتون» (سازنده پاتریوت) در صورت انعقاد به سه میلیارد و پانصد میلیون دلار بالغ می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.