به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، همزمان به تصمیم آمریکا برای خارج کردن سامانه موشکی دفاعی«پاتریوت» خود از برخی کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه دو کشور از کشورهای حاشیه خلیج فارس و احتمال انتقال این سامانه به شرق آسیا آمریکا دست به اقدام تحریک آمیز در دریای چین جنوبی زد.

برخی منابع اعلام کردند که بمب افکن های«ب-52» وابسته به نیروی هوایی آمریکا به همراه دو جنگنده ژاپنی بر فراز جزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن در دریای چین جنوبی به پرواز در آمدند.

برخی از مسئولان آمریکایی به رسانه های آمریکایی گفتند که عملیات پرواز بمب افکن های آمریکایی روز سه شنبه و همزمان با افزایش تنش میان چین و آمریکا صورت گرفته است.

شبکه «سی ان ان» آمریکا نیز به نقل از دو مسئول در وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) گزارش داد که عملیات پرواز بمب افکن های ب-52 به همراه دو جنگنده نیروی هوایی ژاپن در حریم هوایی دریای چین جنوبی از قبل برنامه ریزی شده بود.

این مسئولان افزودند که هواپیماها همچنین بر فراز جزایر«سنکاکو» که مورد مناقشه چین و ژاپن است پرواز کردند.

اواخر هفته پیش نیز یک بمب افکن آمریکایی از جزیره گوام به پرواز در آمد و بر فراز جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی پرواز کردند.

تنش جدید در حالی رخ می دهد که آمریکا قصد دارد سامانه موشکی «پاتریوت»  خود را از برخی کشورهای خاورمیانه خارج کند و ممکن است آن را برای مقابله با چین به شرق آسیا منتقل کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه در ارتش آمریکا گزارش کرد سامانه‌های دفاع موشکی ایالات متحده آمریکا از خاک اردن، بحرین و سوریه برچیده می‌شود.

بنابراین گزارش، این تصمیم واشنگتن نشان دهنده تغییر نگرش جدی آمریکا نسبت به بحران‌های خاورمیانه  و افغانستان و توجه بیشتر این کشور به دشمنان و رقبای جدید از جمله ایران، روسیه و چین است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشته است بنابراین تصمیم، در ماه آینده دو سیستم پاتریوت از خاک کویت و یک سیستم مشابه از اردن و بحرین برچیده خواهد شد. کویت در واکنش به این خبر اعلام کرد تنها یک سیستم پاتریوت در اختیار دارد که کل کشور را پوشش می‌دهد.

خبری درباره مقصد احتمالی این موشک‌ها و سامانه‌های رهیابی و پرتاب منتشر نشده است.

پاتریوت، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی جهان است که می‌تواند همزمان چندین هواپیما و موشک‌ را در آسمان رهیابی و سرنگون کند.

کاهش تنش‌ها میان کشورهای عرب و رژیم اسرائیل و تهدید نبودن عراق و افغانستان برای منافع ایالات متحده آمریکا در منطقه، می‌تواند چرایی این تصمیم پنتاگون را بیان کند. افزایش توان نظامی چین، جنگ تجاری واشتگتن و پکن و روابط پرتنش ایالات متحده با تهران و مسکو در دو سال اخیر، اولویت‌های سیاست‌های نظامی‌ آمریکا در خاورمیانه را تغییر داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.