برچیدن سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا از ترکیه طی بحرانش با روسیه به دلیل سرنگونی هواپیمای سوخوی روسیه در سال 2015 در نزدیکی مرزهای سوریه و دلایل دیگر منجر به متشنج شدن روابط میان دو کشور و روی آوردن «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به خرید سامانه موشکی بهتر و کارآمدتر «اس400» روسیه شد حالا آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس یا برخی از آنها در آینده نزدیک نیز همین کار را می کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جدیدترین اقدام غیرمنتظره و ناگهانی آمریکا در خاورمیانه پرداخت و نوشت: تصمیم «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا برای برچیدن و خروج سامانه های موشکی «پاتریوت» دفاعی و ضد هوایی از دو کشور حاشیه خلیج فارس یعنی کویت و بحرین به علاوه اردن علامت سوالهای زیادی به وجود آورده است به ویژه در سایه کوبیدن ایالات متحده آمریکا بر طبل اقدام علیه  ایران.

عطوان در ادامه نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال نزدیک به دولت آمریکا که این اقدام را فاش کرد به نقل از یک منبع داخل وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) امروز چهارشنبه نوشت که چهار سامانه موشکی از جمله دو سامانه از کویت و یکی از اردن و یکی دیگر از بحرین خارج می شوند و هدف از این اقدام استقرار دوباره آنها در مکانی دیگر است تا برای هر گونه خطر پیش رو از چین و روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

این نویسنده عرب در ادامه این سرمقاله نوشت:ریاست ستاد مشترک ارتش کویت رسما به خروج این دو سامانه موشکی از اراضی اش اذعان کرد و سخنگوی این ستاد گفت که: آنها برای حمایت از نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی آمریکا در دوحه مورد استفاده قرار می گرفتند و این عملیات با هماهنگی با ما صورت گرفت. ستاد مشترک ارتش کویت تأکید کرد که  سامانه موشکی پاتریوت کویت حمایت و پوشش کامل مرزهای جغرافیایی کشور کویت را تأمین می کند.

عبدالباری عطوان همچنین نوشت: نکته قابل توجه این است که منابع آمریکایی این اقدام را با این گفته توجیه کردند که کشورهای حاشیه خلیج فارس از نیروی هوایی قوی و برتر بر همتای ایرانی خود بهره مند هستند اما این توجیه دقیق نیست زیرا این هواپیماهای ایرانی قدیمی (اف5) که عمرشان از چهل سال بیشتر است و دوران شان به طور مشخص به پیش از انقلاب بر می گردد خطری برای کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار نمی روند بلکه این موشک های ایرانی هستند که برای آنها خطر به شمار می رود و موشک های پاتریوت (به گفته این نویسنده مشهور عرب)می توانند با این موشک ها مواجهه کنند.

تحلیلگر عرب در ادامه سرمقاله خود نوشت:ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند بار بر کشورهایی که به آنها برای چندین دهه حمایت مجانی تقدیم کرد منت گذاشت؛ حمایتی که نقش مهمی در بقای شان داشت و باید این کشورها بهای این حمایت را بپردازند،حالا آیا این اقدام در راستای اجرای تهدیداتش برای توقف این حمایت صورت گرفته است یا برای گروکشی مالی بیشتر؟

این نویسنده نوشت:چه بسا کشور کویت «ثروتمند» باشد و بتواند سامانه های موشکی پاتریوت را بخرد ولی حال و روز بحرین و اردن چنین نیست.اگر هم این سامانه های موشکی برای حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر شده بودند حالا برچیده شدن شان نشانه ای مبنی بر وجود طرحی در آینده برای خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس است زیرا این غیرمنطقی است که چنین نیروهای بدون حمایت باقی بمانند به ویژه در کشوری مانند بحرین که در آن پایگاه دریایی وجود دارد که ناوگان پنجم آمریکا آن را برای خود مرکزی دائمی قرار داده است.

وی همچنین نوشت: درست است که بحرین 12 میلیارد دلار برای خرید هواپیماهای «اف16» با فشار ترامپ هزینه کرده است اما منابع مالی اش محدود و کسری بودجه عمومی اش بالا و حمایت مالی عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیح فارس از این کشور کاهش یافته است به گونه ای که نمی تواند سامانه های موشکی پاتریوت را برای حمایت از خود و نیز برای حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر در اراضی اش بخرید. اردن نیز همین وضع را دارد و بدهی های عمومی اش به 40 میلیارد دلار می رسد یعنی معادل 97 درصد از تولید ناخالص ملی اش.

عطوان نوشت:برچیدن سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا از ترکیه طی بحرانش با روسیه به دلیل سرنگونی هواپیمای سوخوی روسیه در سال 2015 در نزدیکی مرزهای سوریه و دلایل دیگر منجر به متشنج شدن روابط میان دو کشور و روی آوردن «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به خرید سامانه موشکی بهتر و کارآمدتر «اس400» روسیه شد حالا آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس یا برخی از آنها در آینده نزدیک نیز همین کار را می کنند؟

تحلیلگر عرب در ادامه نوشت:کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و قطر ده ها میلیارد دلار برای خرید هواپیماهای اف16 و «اف15» آمریکایی برای تقویت نیروی هوایی شان و نیر برای خرید سامانه های موشکی پاتریوت هزینه کردند اما کشوری مانند بحرین نمی تواند در مسابقه تسلیحاتی به پای آنها برسد.

این نویسنده عرب در ادامه نوشت: تعجب نمی کنیم که اگر این اقدام آمریکا برای وارد آوردن فشار بیشتر بر کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور خرید موشک ها و هواپیماهای بیشتر نه برای حمایت از حریم هوایی شان بلکه برای حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر در اراضی آنها به عنوان بهای حمایت آمریکا از این کشورها باشد. همچنین بعید نمی دانیم که واشنگتن در صدد پایان حمایت از این کشورهای همپیمان و خالی کردن پشت شان است و آمریکا در این زمینه سابقه های زیادی دارد.

عبدالباری عطوان در پایان این سرمقاله نوشت:«حسنی مبارک»رئیس جمهور اسبق (مخلوع) مصر که به بلاغت و سخنان جنجالی شهره نیست کاملا درست می گفت زمانی که این جمله مشهورش را به زبان آورد:« کسی که با آمریکا خود را بپوشاند عریان است» و شاید خالی کردن پشت اش توسط آمریکایی در زمانی که  در لحظات حساس به شدت به آنها نیاز داشت و رها کردن وی به حال خودش تا آن که سقوط کرد باعث شد این بلیغ ترین جمله را در دوران حکومتش که بیش از سی سال طول کشید به زبان بیاورد. این خود درسی برای همپیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس است زیرا چیزی که برای آمریکا مهم است فقط امنیت رژیم اسرائیل است و بس...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.