رئیس جمهور جدید قزاقستان نام آستانه پایتخت این کشور به نور سلطان تغییر یافت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دفتر ریاست جمهوری قزاقستان امروز شنبه اعلام کرد که «قاسم ژومارت توکایف» با صادر کردن دستوری نام پایتخت این کشور را از «آستانه» به «نورسلطان» تغییر داد تا نام رئیس جمهور مستعفی این کشور را بر خود داشته باشد که روز سه شنبه گذشته به شکل ناگهانی و غیرمنتظره از مقام خود استعفا داد.

به موجب این دستور که دفتر ریاست جمهوری طی بیانیه ای آن را منتشر کرد رئیس جمهور جدید قزاقستان نام آستانه پایتخت این کشور به نور سلطان تغییر یافت.

این در حالی است که روز گذشته در شهرهای آستانه و آلماتی  شهروندان قزاقستانی در اعتراض به تغییر نام پایتخت تظاهرات کردند و همچنین خواستار اصلاحات دموکراتیک در کشورشان شدند.

پلیس قزاقستان ده ها تن از معترضان را بازداشت کرد.

معترضان در آستانه منطقه نزدیک به مجتمع تجاری «شاباگات» را برای نشان دادن اعتراض خود انتخاب کردند و پلیس آن را به محاصره خود در آورد.

در شهر آلماتی نیزمعترضان علاوه بر درخواست برای تغییرات دموکراتیک با تغییر نام پایتخت مخالفت کردند و اعلام کردند که این اقدام بدون در نظر گرفتن دیدگاه و نظر شهروندان کشور صورت گرفته است.

این در حالی است که توکایف  روز چهارشنبه هفته گذشته و یک روز پس از استعفای ناگهانی و غیرمنتظره «نورالدین سلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان پس از 30 سال حکمرانی به عنوان رئیس جمهور  قزاقستان سوگند یاد کرد.

نظربایف 78 ساله روز سه شنبه در نخستین اقدام در راستای تغییرات سیاسی گسترده در این کشور از مقام خود استفعا داد.

بر اساس قانون اساسی قزاقستان توکایف بقیه مدت زمان ریاست جمهوری نظربایف که در ماه آوریل سال 2020 به پایان می رسد را سپری می کند.

توکایف 65 ساله زبان های روسی، انگلیسی و چینی را به خوبی صحبت می کند.

هنوز مشخص نیست که نخست وزیر سابق که در مسکو آموزش دیده است خودش را برای ریاست جمهوری این کشور کاندید می کند یا خیر. نظربایف روز سه شنبه از وی تعریف و تمجید کرد و گفت که وی«مردی است که می توان برای رهبری قزاقستان به او تکیه کرد.

توکایف پس از ادای سوگند قانونی گفت که سیاست های نظربایف را ادامه می دهد و در امور سیاسی مهم به دیدگاه های وی تکیه می کند. همچنین پیشنهاد داد که نام آستانه پایتخت این کشور به «نور سلطان» تغییر کند.

در مراسم ادای سوگند «عسکر مامین» نخست وزیر، وزرا و سفرای کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.

توکایف طی سخنانی پس از ادای سوگند تاکید کرد که حقوق و آزادی شهروندان را در چارچوب قانون اساسی این کشور تامین خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که نام پایتخت این کشور و تمام خیابان‌های اصلی شهرهای بزرگ قزاقستان نظربایف شود. همچنین در پایتخت مجسمه نظربایف نصب و عنوان «سناتور افتخاری» نیز به وی اعطا شود.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان روز سه شنبه گذشته پس از سه دهه حکمرانی بر این کشور آسیای مرکزی، از قدرت کناره گرفت.

نظربایف در سخنانی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور گفت که وی تصمیم گرفته است که از مقام خود به عنوان رئیس جمهور این کشور کناره گیری کند.

وی افزود که رئیس شورای امنیت ملی این کشور باقی می ماند.

رئیس جمهور قزاقستان گفت:« امسال سی امین سال ریاست جمهوری ام را کامل می کنم زیرا ملت بزرگ من این افتخار را به من داد که اولین رئیس جمهور قزاقستان مستقل شوم.»

نظربایف تأکید کرد که وی دستور استعفایش را به عنوان رئیس جمهور این کشور امضا می کند و از 20 مارس 2019 این دستور به اجرا در می آید.

وی افزود که پس از کناره گیری، رئیس شورای امنیت ملی کشور و رئیس حزب «نو اوتان»( نور وطن) و عضو شورای قانون اساسی باقی می ماند.

در پی استعفای نظربایف قرار بر این شده است «قاسم  ژومارت توکایف» رئیس مجلس سنا در پارلمان قزاقستان تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید به عنوان جانشین نظربایف، به طور موقت ریاست جمهوری این کشور را به عهده بگیرد.

 نظربایف با وجود استعفا از مقام ریاست‌جمهوری همچنان به لطف قانونی که در سال ۲۰۱۸ به تصویب مجلس قزاقستان رسید و به او لقب «پدر ملت» را اعطا کرد، شخصیتی صاحب نفوذ در عرصه سیاسی این کشور باقی خواهد ماند و از مصونیت قضایی برخوردار خواهد بود.

نظربایف 78 ساله از سال 1990 تا کنون رئیس جمهور این کشور بود و در سال 2015 برای پنجمین دوره به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

نورسلطان نظربایف،از سال 1989 زمانی که قزاقستان هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شد رهبری این کشور را در قالب «دبیر اول حزب کمونیست» بر عهده داشت.

او پس از استقلال قزاقستان در سال1991 قدرت را حفظ کرد و به دفعات با اکثریت قاطع در انتخابات برنده شد. احزاب مخالفان همواره او را به برگزاری انتخابات ناسالم متهم کرده‌اند.

استعفای رئیس جمهور قزاقستان یک ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که وی در اقدامی ناگهانی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت، کابینه را منحل کرد.او سپس در پاسخ به نارضایتی فزاینده مردمی، قول انجام اقداماتی بالغ بر چندین میلیارد یورو را برای بهبود اوضاع اجتماعی داد.

اعلام کناره گیری آقای نظربایف از قدرت در حالی است که کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری جدید باقی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.