​​​​​​​آمریکا در حال مذاکره با طالبان است تا به راه حلی برای برقراری صلح برسد. اما نمایندگان دولت افغانستان در این گفت و گوها شرکت ندارند و می‌ گویند اطلاعات کافی به آنها داده نمی‌ شود و از این رو به شدت به آمریکا انتقاد دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد در حالی که برخی رسانه ها می‌ نویسند که آخرین مذاکرات صلح میان آمریکا و رهبری طالبان در قطر با پیشرفت همراه بوده، شواهد حاکی است اختلافاتی بین دولت افغانستان و دولت آمریکا به وجود آمده است.

یکی از مشاوران نزدیک «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با کلامی تند از روش مذاکره آمریکا و نیز از شخص «زلمی خلیل‌ زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان انتقاد کرده است.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی به خبرنگاران در واشنگتن گفت که دولت آمریکا دولت افغانستان را در جریان گفت و گوهایش با طالبان قرار نمی‌ دهد. او افزود که دولت افغانستان آخرین جایی است که از آنچه در دوحه گذشته باخبر می‌ شود.

زلمی خلیل‌ زاد تاکنون همواره دولت افغانستان را پس از گفت و گو با طالبان در جریان نتایج به دست آمده قرار می‌ داد. اما او این بار مستقیما از دوحه به واشنگتن بازگشت.

همچنین «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان از انجام مذاکرات صلح با طالبان بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان انتقاد کرد.

عبدالله در مصاحبه با خبرگزاری طلوع گفت که صلحی که بدین طریق به دست آید را به دشواری بتوان محقق ساخت. او گفت نمی‌ توان پذیرفت که توافقی مخفیانه و بدون حضور نمایندگان مردم افغانستان صورت گیرد.

«محمد یونس قانونی» معاون پیشین رئیس جمهور افغانستان نسبت به آینده این کشور و زمانی ابراز نگرانی کرد که طالبان بخواهد پس از خروج احتمالی نیروهای نظامی آمریکایی بار دیگر به قدرت برسد.

قانونی گفت: «چه اتفاقی برای زنان افغانستان خواهد افتاد؟ آینده جوانان این کشور چگونه خواهد بود؟ پیشرفت‌ هایی که در 18 سال اخیر حاصل شده و به خاطر آن این همه سرباز جانشان را از دست دادند، چه خواهد شد؟»

آخرین دور مذاکرات میان آمریکا و رهبری طالبان روز دوشنبه گذشته 11 مارس، در دوحه به پایان رسید. «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان در پایان مذاکرات از حصول «پیشرفت خوب» خبر داد، اما چیزی درباره جزئیات مذاکرات نگفت.

طالبان حاضر به انجام گفت و گو با دولت افغانستان نیست و این دولت را «عروسک خیمه‌ شب‌ بازی آمریکا» می‌ داند.

در کابل این نگرانی افزایش می یابد که پس از رسیدن به توافق با طالبان، نوعی دولت انتقالی در افغانستان شکل داده شود و در آن میان خلیل‌ زاد نماینده ویژه آمریکا، نقش خاصی ایفا کند.

خلیل‌ زاد که افغانستانی‌ تبار است، پیش از این دوبار کوشیده تا رئیس جمهور افغانستان شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.