با اعلان انتخابات زودهنگام توسط نخست وزیر اسپانیا، اکنون حزب راست افراطی وکس این شانس را خواهد داشت تا اقبال خود را در میان افکار عمومی بیازماید. اما تا چه اندازه تهدید راست افراطی اسپانیا جدی است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد «پدرو سانچز» نخست‌ وزیر اسپانیا قصد دارد انتخابات زودهنگام دیگری را روز یکشنبه 28 آوریل برگزار کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که احزاب منطقه کاتالونیا در رای گیری روز چهارشنبه به بودجه پیشنهادی دولت رای منفی دادند.

این چهارمین انتخابات عمومی اسپانیا در زمانی کمتر از هشت سال خواهد بود.

چرا پدرو سانچز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام است؟

پدرو سانچز که کمتر از یکسال از عمر دولتش می‌ گذرد، روز جمعه در تلویزیون این کشور اعلام کرد: «ما بدون بودجه نمی‌ توانیم کشور را اداره کنیم.» او افزود دولت دو راه بیشتر پیش‌ رو ندارد: یا بدون بودجه و بدون انجام دادن کاری به راه خود ادامه دهد و یا اینکه از اسپانیایی‌ ها بخواهد تا نظرشان را بگویند. او اعلام کرد: «من دومین راه را انتخاب کرده‌ ام زیرا اسپانیا باید به پیش برود.»

منطقه خودمختار کاتالونیا در سال 2017 از کشور اسپانیا اعلام استقلال کرد اما این استقلال به‌ رسمیت شناخته نشد و با وجود اختلافات ریشه‌ ای، همچنان بخشی از اسپانیا باقی ماند. هفته گذشته و تنها یک روز قبل از رای گیری برای بودجه، 12 تن از رهبران کاتالونیا به دلیل نقشی که در جنبش جدایی کاتالونیا از اسپانیا داشتند، در دادگاه عالی اسپانیا محاکمه شدند.

پدرو سانچز از سوی احزاب راست میانه کشورش یعنی دو حزب «مردم» و «سیودادانوس» و همچنین حزب راست افراطی «وکس» نیز تحت فشار است. حزب «وکس» یکشنبه گذشته از طرفدارانش خواست که در «مادرید» پایتخت این کشور در اعتراض به نحوخ مدیریت بحران کاتالونیا توسط دولت دست به راهپیمایی بزنند.

تنها 8 ماه از عمر نخست‌ وزیری سانچز 46 ساله می‌ گذرد و او در حالی به اداره کشور اسپانیا مشغول است که هم حزبی‌ هایش تنها توانسته‌ اند 84 کرسی از 350 کرسی کنگره را از آن خود کنند.

پیش‌ بینی نظرسنجی‌ ها از نتیجه انتخابات زودهنگام چیست؟

بنا بر آخرین نظرسنجی‌ که توسط مرکز تحقیقات جامعه شناسی اسپانیا انجام شد، حزب سوسیالیست به رهبری سانچز همچنان از اقبال خوبی در میان افکار عمومی برخوردار است. با این وجود این نظرسنجی نشان داد که بار دیگر هیچ حزبی نمی‌ تواند در انتخابات پیش‌ رو 176 رای لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد و به این ترتیب بار دیگر هیچ حزبی نمی‌ تواند به تنهایی حکومت کند.

به نظر «جورج گالیندو» جامعه شناس و استاد علوم سیاسی، بر اساس پیش‌ بینی‌ ها حتی با برگزاری این انتخابات نیز تغییری در دسته‌ بندی‌ های سیاسی بوجود نخواهد آمد و دولت بار دیگر چاره‌ ای جز توافق با یکی از احزاب راست میانه یا چپ با هدف حفظ حاکمیت بر سراسر اسپانیا ندارد. به این ترتیب بعید است که برگزاری انتخابات بتواند وضعیت پیچیده کنونی را حل و فصل کند.

چه کسانی رقبای پدرو سانچز هستند؟

«پابلو کاسادو» رهبر حزب «مردم»: کاسادو که جانشین «ماریانو راخوی» است بارها از سیاست های پدرو سانچز برای حل و فصل بحران کاتالونیا انتقاد کرده است. او از زمان جانشینی راخوی، به شدت در تقویت دیدگاه های راست در این حزب کوشیده و حتی خواستار بازگرداندن قوانین مربوط به ممنوعیت سقط جنین در این کشور شده است.

او همچنین اعلام کرده است که چنانچه به عنوان نخست‌ وزیر انتخاب شود، ماده 155 قانون این کشور را به اجرا خواهد گذاشت؛ ماده‌ ای که می‌ گوید دولت مرکزی باید کنترل مستقیم کاتالونیا را به دست بگیرد.

او پس از انتشار خبر انتخابات زودهنگام گفت: «ما خوشحالیم. نزدیک 9 ماه است که از پدرو سانچز می‌ خواهیم صدای مردم اسپانیا را بشنود و انتخابات برگزار کند.»

«آلبرت ریوه‌ را» رهبر «سیودادانوس»: رهبر این حزب راست میانه پیش از این دولت پدرو سانچز را «دولت فرانکشتاین» توصیف کرده بود. او هم مانند کاسادو معتقد است که حزب سوسیالیست در مقابل احزاب کاتالونیا بیش از حد انعطاف به خرج می‌ دهد.

ریوه‌ را که 39 سال سن دارد از هم اکنون کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است. او می‌ گوید: «اسپانیا به لیبرالیسم، وطن پرستی، آینده و مدرنیته نیاز دارد... بنابراین گفت و گو از فرانکو و سقط جنین سازنده نخواهد بود.»

«پابلو ایگلسیاس» رهبر حزب «پودموس»: رهبر 40 ساله این حزب چپ‌ گرا در حال حاضر در مرخصی است. او اعلام کرده که حتی با وجود برگزاری انتخابات تا ماه مارس به عرصه سیاست برنخواهد گشت.

«سانتیاگو آباسکال» رهبر «وکس»: این احتمال وجود دارد که با انتخابات پیش‌ رو نمایندگانی از حزب راست افراطی اسپانیا برای اولین بار از زمان بازگشت دموکراسی به این کشور، وارد پارلمان شوند. رهبر 42 ساله این حزب، عضو پیشین پارلمان باسک است و در سیاست، فردی پخته و باتجربه محسوب می‌ شود.

تا چه اندازه تهدید راست افراطی اسپانیا جدی است؟

از زمان مرگ «فرانچسکو فرانکو» دیکتاتور پیشین اسپانیا در سال 1975 میلادی و بازگشت دموکراسی به این کشور، هیچ گاه حزب راست افراطی نتوانسته بود قدرت را در اسپانیا در اختیار بگیرد. این وضعیت تا زمانی ادامه داشت که حزب «وکس» با حزب «مردم» دست به ائتلاف زد تا بتوانند بر منطقه «اندلس» در جنوب اسپانیا حکومت برانند.

این احتمال نیز وجود دارد که ائتلافی میان حزب «مردم» و «سیودادانوس» با حزب راست افراطی به وجود آید؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا «سیودادانوس» حاضر به ائتلاف با راست افراطی هست یا خیر.

در انتخابات محلی در اندولس در دسامبر گذشته، وکس 11 درصد آرا را به دست آورد. در انتخابات محلی شهرداری ها در «ل اجیدو» هم این حزب با 30 درصد آرا در راس قرار گرفت.

طرفداران این حزب می گویند تاکید این حزب بر دفاع از ملی گرایی اسپانیایی در مواجهه با تهدیدات پیش روی انسجام این کشور، علت حمایت آنها از حزب وکس است. این حزب بر مقابله با مهاجرت غیرقانونی تاکید دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.