واشنگتن از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تقریبا ۵۱ میلیارد دلار معادل حدود ۴۷ میلیون یورو کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ایالات متحده اعلام کرد که ۲۷۵ میلیون دلار معادل حدود ۲۵۳ میلیون یورو کمک نظامی دیگر به اوکراین ارائه خواهد کرد تا به کی‌یف برای مقابله با تلاش‌های روسیه در حملات جدید مقابله کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این بسته را «بخشی از تلاش‌ها برای کمک به اوکراین برای دفع حمله روسیه در نزدیکی خارکیف» خواند. او در بیانیه‌ای در این رابطه همچنین گفت: «بسته‌های کمک‌ پیشین، قبلا به خط مقدم رسیده و ما این کمک‌های جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن منتقل خواهیم کرد تا ارتش اوکراین بتواند از آن برای دفاع از خاک خود و محافظت از مردم اوکراین استفاده کند».

بلینکن در بخش دیگری از این بیانیه می‌افزاید: «ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی که ما گرد هم آورده‌ایم، در دفاع از آزادی اوکراین در کنار کی‌یف خواهند ایستاد».

سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا (HIMARS)، مهمات و گلوله‌های توپخانه‌ای که بسیار مورد نیاز است، به همراه سامانه‌های ضدتانک جاولین و ای‌تی ۴، مین‌های ضدتانک، خودروهای تاکتیکی، سلاح‌های کوچک و مهمات در بسته مورد اشاره ایالات متحده گنجانده شده است.

واشنگتن از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تقریبا ۵۱ میلیارد دلار معادل حدود ۴۷ میلیون یورو کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه توسط گروه ۷

هفت کشور صنعتی گروه ۷ اعلام کردند که درباره استفاده از درآمدهای بلوکه شده روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهند، اقدامی که با هدف کمک به اوکراین صورت می‌گیرد. حدود ۳۰۰ میلیارد دلار معادل ۲۷۶ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین توسط گروه ۷ مسدود شده است. 

وزرای دارایی گروه ۷ در پیش‌نویس بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفتند: «ما در حال پیشرفت در بحث‌هایمان در مورد راه‌های بالقوه برای پیش‌برد سودهای فوق‌العاده ناشی از بلوک دارایی‌های مستقل روسیه به نفع اوکراین هستیم».

وزیر خارجه لهستان: اروپا باید دوباره مسلح شود

در ادامه تحولات مرتبط با اوکراین، وزیر امور خارجه لهستان از اروپا خواست تا توانایی نظامی خود را افزایش دهد.

رادوسلاو سیکورسکی در گفتگو با گاردین گفت تسلیح مجدد طولانی مدت این قاره برای خنثی کردن جاه طلبی‌های امپراتوری روسیه ضروری است. او خواستار تشکیل یک تیپ ۵ هزار نفری از نیروهای اتحادیه اروپا شد و گفت ورشو می‌تواند از طرحی در سراسر اتحادیه اروپا برای تشویق سربازان 

فراری اوکراینی برای بازگشت به خانه برای خدمت حمایت کند. تعداد قابل توجهی از مردان اوکراینی به لهستان گریخته‌اند.

سیکورسکی با تبیین رویکردی جنگ‌طلبانه گفت لهستان از حملات اوکراین به اهداف نظامی در داخل روسیه حمایت می‌کند و بر این باور است که غرب باید از آنچه او «محدود کردن حمایت‌ها از کی‌یف» نامید، دست بردارد. 

در اروپا همه مشابه لهستان فکر نمی‌کنند و برخی از آنها نگرانند که حملات اوکراین به خاک روسیه با تسلیحات غربی به شدت‌گیری تنش‌ها منجر شود و خطر کشاندن اروپا به جنگی گسترده‌تر را افزایش دهد.

 

در حمله روسیه به یک فروشگاه در خارکیف، ۱۲ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند

اوکراین اعلام کرد که در حمله غروب شنبه ۲۵ مه (۵ خرداد) روسیه به یک سوپرمارکت در شهر خارکیف، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

اوله سینیهوبوف فرماندار منطقه در تلویزیون ملی اوکراین با بیان این مطلب اضافه کرد که دو بمب هدایت شونده به یک هایپرمارکت در یک منطقه مسکونی در خارکیف برخورد کرده است. این حملات باعث آتش سوزی گسترده‌ای شد که ابرهایی از دود غلیظ و سیاه را در صدها متر دورتر از محل واقعه در هوا پخش کرد. 

دفتر دادستانی محلی گفته است که چهل و سه نفر در این حملات زخمی شده‌اند و از ۱۲ جان باخته هنوز ۱۰ نفر از افراد شناسایی نشده‌اند.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف نیز گفت که حدود ۱۲۰ نفر در زمان انفجار بمب‌ها در فروشگاه حضور داشته‌اند. او در ادامه با اشاره به اینکه این حمله به صورت هدف‌دار مرکز خرید را مورد اصابت قرار داده تاکید کرد که چنین اقدامی «تروریسم آشکار» است. 

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که یکی از موشک‌های هدایت‌شونده روسیه به منطقه مسکونی برخورد کرده و پس از آن دهانه‌ای به عمق چند متر در سنگفرش ساختمانی که دارای یک اداره پست، یک سالن زیبایی و یک کافه بوده بر جای گذاشته است. کارگران اورژانس کمک کردند تا افراد ساکن ساختمان‌های مجاور از محل حادثه خارج شوند و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که صورت برخی از افراد خونی بوده است.

ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین هم در تلگرام گفت که ۱۶ نفر پس از این حملات همچنان مفقود هستند و اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست. 

آندری کودینوف، مدیر این مرکز خرید حومه شهر، به رسانه‌های محلی گفته است که این فروشگاه مملو از خریدارانی بوده که برای کلبه‌های تابستانی خود مشغول خرید بوده‌اند. 

 ولودیمیر زلنسکی ضمن محکوم کردن این حمله روسیه از متحدین اوکراین خواست که در تقویت دفاع هوایی این کشور به کی‌یف کمک کنند. رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی شبانه خود، این حمله را «نمونه دیگری از جنون روسیه» دانست و تاکید کرد که هیچ راهی برای توصیف آن وجود ندارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در پیامی در توییتر حمله روسیه به یک فروشگاه را «غیرقابل قبول» خواند. 

هفته گذشته پس از هجوم نیروهای روسی به آن سوی مرز و گشودن جبهه جدیدی در شمال شهر، حملات به خارکیف افزایش یافته است. روسیه در طول جنگ خارکیف را بمباران کرده و پیشتر در سال ۲۰۲۲ هرچند نتوانست این شهر را تصرف کند اما موفق شد خود را به حومه آن برساند. 

مسکو هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را رد می‌کند اما در طول تهاجم ۲۷ ماهه این کشور به اوکراین تاکنون هزاران شهروند غیرنظامی اوکراین کشته و زخمی شده‌اند.

 

در پی حملات هوایی روسیه به غرب اوکراین جنگنده‌های لهستان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند

 

در پی بمباران شدید منطقه لویو در غرب اوکراین توسط روسیه، نیروی هوایی لهستان اعلام کرد از ماه مارس به حالت آماده‌باش درآمده است.

لهستان جت‌هایی را برای انجام گشت زنی به جنوب شرق این کشور اعزام کرده است تا از حریم هوایی خود در برابر موشک‌های روسیه که غرب اوکراین را هدف قرار می‌دهند، حفاظت کند.

ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساکنان این منطقه ممکن است شاهد پرواز هواپیماهای نظامی در آسمان این کشور باشند و صدای هواپیماهای نظامی لهستان و متحدانش را به کرات بشنوند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که ارتش تمام اقدامات لازم را برای تامین امنیت حریم هوایی لهستان انجام داده است.

ورشو پس از آ‌نکه یک موشک روسی در پی حملات به منطقه لویو در غرب اوکراین به حریم هوایی لهستان نفوذ کرد، نیروهای خود را در حالت آماده باش قرار داد.

پیش از این نیز تحرکات مشابهی در ژانویه و فوریه گذشته در جریان حملات هوایی روسیه به سمت اوکراین و همچنین در ماه آوریل برای مقابله با «فعالیت‌های فشرده هوانوردی دوربرد روسیه» گزارش شده بود. نیروهای هوایی لهستان در ماه می نیز یک هواپیمای نظامی ایل-۲۰ روسیه را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کردند.

نوامبر ۲۰۲۳ نیز سقوط یک موشک در یکی از روستاهای لهستان در نزدیک مرز اوکراین دو کشته برجای گذاشت. کی‌یف روسیه را مقصر این حادثه دانست، در عین حال ناتو و واشنگتن نیز در پی این اتفاق از نظریه موشک دفاعی اوکراین حمایت کردند.

 

زلنسکی بایدن و شی را به شرکت در کنفرانس صلح ژنو فراخواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه از جو بایدن و شی جین پینگ، همتایان آمریکای و چینی خود خواست در نشست آتی صلح که قرار است به زودی در ژنو برگزار شود، حضور یابند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که اوکراین با موجی تازه از حملات بی‌امان ارتش روسیه روبرو است و کی‌یف در صدد جلب حمایت بیشتر جامعه بین‌المللی برای مقابله و متوقف کردن این تهاجم نظامی ۲۷ ماهه است.

نیروهای مسکو طی هفته‌های اخیر در میدان نبرد دست به پیشروی‌هایی زده و حملات هوایی به شهرها را افزایش داده‌اند.

کی‌یف امیدوار است که نشست ژوئن در سوئیس به افزایش فشار بین‌المللی بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای متوقف کردن جنگ کمک کند.

زلنسکی در ویدئویی به زبان انگلیسی که از میان ویرانه‌های یک چاپخانه تخریب و به آتش‌کشیده شده در جریان حملات هوایی روز پنجشنبه در شهر خارکیف ضبط شده بود، با اشاره به نشست آتی صلح اوکراین در پایتخت سوئیس گفت: این نشست «نشان می دهد که چه کسی در جهان واقعاً خواهان پایان یافتن جنگ است.»

رئیس جمهوری اوکراین افزود: «از برخی رهبران جهان که هنوز به تلاش‌های جهانی در اجلاس جهانی صلح نپیوسته‌اند، از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و رئیس‌جمهور شی، رهبر چین درخواست حضور دارم.»

وی خطاب به رهبران ایالات متحده و چین گفت: «لطفا پیشقدم شوید و صلح واقعی را تحت هدایت و رهبری خود رقم بزنید؛ اکنون نیاز به صلح است و نه متوقف کردن موقت حملات.»

روسیه اعلام کرده در این کنفرانس که مسکو هنوز به حضور در آن دعوت نشده، شرکت نخواهد کرد.

اظهارات زلنسکی دو روز پس از آن مطرح می‌شود که منابع روسی به رویترز گفتند پوتین آماده است جنگ در اوکراین را در ازای مذاکره بر سر یک توافق آتش‌بس که در آن خطوط کنونی میدان جنگ به رسمیت شناخته شود، متوقف کند.

این بدان معنی است که کی‌یف باید تسط روسیه بر آن بخش از سرزمین‌هایی را که تاکنون به تصرف روسیه درآمده است به رسمیت بشناسد.

زلنسکی و حامیان اوکراین معتقدند که آتش‌بس تنها به روسیه کمک می کند تا نیروهای مسلح خود از نظر تسلیحاتی قوی‌تر و ارتش را برای حملات تازه، دوباره سازماندهی کند.

روسیه طی ماه‌های اخیر، در امتداد مناطقی از جبهه وسیع شرق، پیشروی‌های کند اما پیوسته‌ای داشته و پس از حمله زمینی اوایل ماه جاری، در تلاش است تا به عمق منطقه شمال شرقی خارکیف نفوذ کند.

زلنسکی هفته گذشته نیز به رویترز گفته بود که بسیار مهم است تا آنجا که ممکن است کشورهای بیشتری در مذاکرات صلح دور میز مذاکره جمع شوند.

پوتین گفته است که به اعتقاد او ممکن است مذاکرات پیش‌رو به سمتی پیش رود که خواسته‌های اوکراین برای خروج روسیه از این کشور به یک ضرب‌الاجل برای مسکو تبدیل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.