تنور انتخابات ریاست جمهوری 2019 در اوکراین داغ شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت دیلی نیوز گزارش داد در حالی آخرین روزهای ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین سپری می شود، که به نظر نمی رسد رئیس جمهور کنونی قادر باشد برای دور دوم به ریاست جمهوری دست یابد. (ثبت نام 9 فوریه به پایان می رسد)

انتخابات ریاست جمهوری 31 مارس 2019 در اوکراین در زمینه تعدد کاندیداها رکورد زده است. کمیسیون انتخابات اوکراین گزارش داده که تا 1 فوریه، 28 کاندید ثبت نام کرده اند؛ این در حالی است که پیشتر انتخابات سال 2004 با 24 کاندید در این زمینه رکورد دار بود.

رئیس جمهور اوکراین سه‌ شنبه گذشته ضمن اعلام تصمیم اش برای حضور در انتخابات، کارزار خود را با شعار تازه‌ ای آغاز کرد. از آن روز تاکنون چیزی که بیش از همه در کشور اوکراین چالش‌ برانگیز شده، شعار انتخاباتی رئیس جمهور یعنی «یا پروشنکو یا پوتین!» است که در بنرهای تبلیغاتی روی تصویری از او در حال گفت و گو با همتای روسی به چشم می‌ خورد.

 

880x495_cmsv2_79eace93-0c94-595c-aabc-20896d3b5a43-3632616

 

بلافاصله پس از انتشار این شعار تبلیغاتی، خبرنگاران و کاربران شبکه های اجتماعی در اوکراین به آن واکنش نشان دادند. در واقع این شعار نه‌ چندان بامفهوم سبب شده تا چالشی بر سر معنا و تعبیر آن به وجود آید، زیرا طوری طرح شده که انگار قرار است ولادیمیر پوتین در انتخابات اوکراین رقیب پروشنکو باشد. با این همه پروشنکو ظاهرا با این شعار قصد داشته بگوید که اگر به من رای ندهید، کشور به دست روسیه می‌ افتد.

یک خبرنگار اوکراینی به نام «النا بوندارنکو» با انتشار عکسی از یک برگه رای با نام پوتین و پروشنکو به طعنه نوشت: «آیا پوتین خبر دارد که انتخابات در ماه مارس برگزار می‌ شود؟»

خبرنگار دیگر به نام «دیمیتری زوبارین» در صفحه فیس‌ بوک خود نوشت: «فردا صبح پوتین خواهد گفت دوستان من در انتخابات اوکراین شرکت نمی‌ کنم. آن وقت تمام برنامه‌ های تبلیغاتی پروشنکو خراب می‌ شود.»

«اولگا شاری» که او هم خبرنگار است، در این زمینه نوشته است: «آیا رئیس جمهور اوکراین واقعا فکر می‌کند اگر مردم به او رای ندهند، کشور چاره دیگری نخواهد داشت جز این که خود را به دست متجاوز (روسیه) سپارد؟» وی در ادامه می‌ افزاید: «بر اساس منطق پروشنکو و همفکرانش، نیازی نیست که انتخابات برگزار شود زیرا تنها یک کاندید و یک نجات‌ دهنده وجود دارد.»

کاربر دیگری نیز با طعنه و ایجاز نوشته است: «چه انتخاب سختی...»

در عین حال، پروشنکو گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات 2019، تلاش خواهد کرد تا سال 2024 درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را به شورای این اتحادیه ارائه کند.

رقیب واقعی پروشنکو کیست؟

پروشنکوی 53 ساله به دنبال اعتراض های گسترده به طرفداری اروپا در اوکراین به قدرت رسید.

در نتیجه این اعتراض‌ ها، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور پیشین اوکراین در ماه فوریه سال 2014 از قدرت کنار زده شد.

پروشنکو در حالی برای دومین دوره ریاست جمهوری خیز برداشته که محبوبیت او به دلیل ضعف نظام سلامت، فساد اداری و ناتوانی در مدیریت جنگ داخلی در شرق کشور، به پایین‌ ترین حد خود رسیده است.

محبوبیت هیچ یک از کاندیداهای انتخابات آتی در میان مردم در حد مقبول نیست، اما از سه نفر به عنوان رقبای اصلی نام برده می‌ شود. بر اساس نظرسنجی موسسه بین‌ المللی جامعه‌ شناسی «کی‌ یف»، «یولیا تیموشنکو» نخست‌ وزیر پیشین اوکراین از اقبال بیشتری برای کسب مقام ریاست‌ جمهوری این کشور برخوردار است. تیموشنکو هفته پیش آمادگی خود را برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام کرده بود. یک بازیگر سینما به نام «ولادیمیر زلنسکی» نیز ماه گذشته اعلام کاندیداتوری کرده است.

 

Untitled

 

به هر حال، بیشتر ناظران بر این باورند که پیروز نهایی رقابت‌ های سیاسی در این کشور اروپای شرقی از بین پروشنکو از جناح راست میانه و خانم یویلیا تیموشنکو از حزب عوام گرا برگزیده خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.