این جنگ میان رئیس جمهور آمریکا و دستگاه اطلاعاتی اش که قوی ترین دستگاه اطلاعاتی در جهان است، نقطه آغاز فرایند فروپاشی آمریکا و نزدیک شدن به زمان کنار رفتن ترامپ از قدرت است

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در درستی گزارش ها و مواضع دستگاه اطلاعاتی آمریکا تردید می کند و این دستگاه را به ساده لوحی متهم می کند و به مدیران این دستگاه پیشنهاد می کند که به صندلی های مدرسه بازگردند این یعنی وی در اوج سردرگمی و آشفتگی روحی و  روانی است و در دولتش هیچ دوستانی به جز «جان بولتون» مشاور امور امنیت ملی اش و «جارد کوشنر» داماد و شوهر دخترش ندارد.

این حمله شدید و سخت توسط ترامپ به دستگاه اطلاعاتی اش به این دلیل صورت گرفت که این دستگاه گزارشی صادر کرد که همه مواضع و سیاست هایش درباره چندین مساله اصلی را نقض کرد:

نخست: این دستگاه اعلام ترامپ در شکست گروه تروریستی داعش را رد کرد و بر اساس ارزیابی اش داعش هنوز خطر بزرگی برای امنیت و ثبات ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش به دلیل وجود هزاران عنصر در صفوفش و 12 شاخه در چندین منطقه استراتژیک در جهان ، به شمار می رود.

دوم: «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) عملیات ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی را عملیاتی برنامه ریزی شده توصیف کرد و تأکید کرد که  شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی پشت این عملیات ترور است؛ امری که ترامپ و دامادش با آن مخالف هستند.

سوم: این دستگاه بر این باور است که ترامپ در ارزیابی هایش درباره اینکه می تواند «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای چشم پوشی از سلاح هسته ای اش قانع کند در اشتباه است و بر این باور است که رهبر کره شمالی ترامپ را فریب می دهد و از این نوع اسلحه چشم پوشی نمی کند.

چهارم: این دستگاه به نتیجه قطعی رسیده است که ایران همچنان به شروط توافقنامه هسته ای که در سال 2015 امضا شده به رغم خروج واشنگتن از آن، پایبند است و هیچ نیتی برای در اختیار داشتن سلاح هسته ای در حال حاضر ندارد.

پنجم: دستگاه اطلاعاتی آمریکا یقین دارد که سازمان اطلاعات روسیه در انتخابات  اخیر ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ رئیس جمهور آمریکا دخالت کرد و قطعا در انتخابات آیند در سال 2020 برای تعیین نتایج آن به نفع خود دخالت خواهد کرد.

نمی دانیم تا چه اندازه و تا چه حد این اختلاف میان رئیس جمهور آمریکا و دستگاه اطلاعاتی اش(17 دستگاه)  که ضلع قوی تر و مهمتر در موسسه آمریکایی حاکم بر این کشور را تشکیل می دهد، می رسد لیکن بی تردید ورود ترامپ به چنین جنگی قطعا به شکست وی منتهی می شود و چه بسا باعث می شود وی به شکل زودهنگام و کاملا تحقیر شده از کاخ سفید بیرون برود.

چیزی که این دستگاه و مدیرانش از آن می ترسند این است که ترامپ  جنگ علیه تروریسم و به طور خاص جنگ علیه داعش را به منظور فارغ شدن برای اقدام علیه ایران، متوقف کند به همین دلیل این دستگاه و مدیرانش با ارزیابی های ترامپ و طرحش برای خروج از سوریه به شدت مخالف هستند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا سردرگم است و مانند یک ببر زخمی خودش را به چپ و راست می زند و جبهه هایی جدیدی (ونزوئلا) را باز می کند بدون آن که تکلیف جبهه های قدیمی مانند افغانستان، عراق و سوریه را که در آنها شکست خورده، تعیین کند.

گزافه گویی نکرده ایم اگر بگوییم این جنگ شعله ور شده میان رئیس جمهور آمریکا و دستگاه اطلاعاتی اش که قوی ترین دستگاه اطلاعاتی در جهان است، نقطه آغاز فرایند فروپاشی آمریکا و نزدیک شدن به زمان کنار رفتن ترامپ از قدرت است به ویژه آن که وی با جنگ دیگری در کنگره و به خاص مجلس نمایندگان رو به روست که در کنترل دموکرات هاست.

ترامپ اسیر لابی اسرائیلی است که بر تصمیم های وی سیطره دارد و با «ریموت کنترل» از تل آویو از طریق کوشنر دامادش هدایتش می کند. شعار انتخاباتی اش یعنی«اول آمریکا» اکنون تبدیل به «اول اسرائیل» شده است و همه اقدامات ضد ایرانی، ضد سوری و اقداماتش علیه مساله فلسطین نیز در همین راستاست.

موضع دستگاه اطلاعاتی آمریکا در نقض سیاست های ترامپ به ویژه سیاست های وی درباره ایران باید زنگ خطری برای کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد که همه تخم مرغ های خود را در سبد وی قرار داده اند.

کسی که باید به صندلی های مدرسه برای یادگیری الف بای سیاست برگردد نه مدیران دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بلکه خود ترامپ است ولی چه بسا در کاخ سفید وقت برای انجام این کار را ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.