واشنگتن در اظهارات مداخله جویانه تازه ای، دولت ونزوئلا را به «واکنش جدی» از سوی واشنگتن تهدید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد در تازه ترین موضع گیری مداخله جویانه، مشاور امنیت ملی آمریکا به دولت ونزوئلا هشدار داد «هرگونه خشونت و تهدیدی» علیه دیپلمات‌ های آمریکایی یا رهبر مخالفان آن کشور با «واکنش جدی» واشنگتن روبرو خواهد شد.

جان بولتون در توئیتی نوشت: «هرگونه خشونت و ارعاب پرسنل دیپلماتیک آمریکا، رهبری دمکراتیک ونزوئلا، «خوان گوایدو»، یا شورای ملی، به‌ معنی حمله ای جدی علیه حاکمیت قانون است و با واکنش جدی روبرو خواهد شد.»

او در توییتی دیگر نوشت: «آمریکا به بازگشت به آینده‌ ای درخشان در ونزوئلا، یاری می‌ رساند. ما از همه ملت‌ ها می‌ خواهیم که از آرمان‌ های دموکراسی‌ خواهانه مردم ونزوئلا که در تلاش برای آزادسازی خود از دولت غیرقانونی و مافیایی رئیس‌ جمهور پیشین، مادورو، هستند، حمایت کنند.»

با این حال هشدار بولتون مبنی بر اینکه کاخ سفید آماده است به «هر خشونتی» واکنش نشان دهد، مشخصا متوجه گروه یا فرد مشخصی نبود.

خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا است که به تازگی خود را رئیس‌ جمهور موقت ونزوئلا نامیده و خواستار برگزاری انتخاباتی تازه در آن کشور است. او رئیس شورای ملی (پارلمان ونزوئلا) است که اکثریت آن را مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهور ونزوئلا تشکیل می‌ دهند.

گوآیدو خواستار دو تظاهرات جدید با هدف روی برگردانی ارتش از مادورو و حمایت از یک اولتیماتوم اروپایی با هدف برگزاری انتخابات طی یک هفته شده است. وی در پیام ویدئویی در توئیتر نوشت که نخستین اعتصاب سراسری روز چهارشنبه از ظهر تا ساعت 14 به وقت محلی است و در آن از نیروهای مسلح خواسته می‌ شود تا طرف مردم را بگیرند. دومین تظاهرات روز شنبه یک راهپیمایی بزرگ ملی و بین‌ المللی در حمایت از اتحادیه اروپا و اولتیماتوم انگلیس، فرانسه، آلمان، پرتغال، اسپانیا و هلند است که گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت تا زمان برگزاری انتخابات سوم فوریه به رسمیت شناخته‌ اند.

گوایدو که برخی حمایت های بین المللی باعث دلگرمی وی شده است، تلاش می کند در وفاداری ارتش که حمایتش برای ماندن مادورو در قدرت از سال 2013 اساسی بوده است، شکاف ایجاد کند.

گوایدو به کارکنان دولتی و نظامیانی که حمایت از وی را بپذیرند، از طریق قانونی که طرفدارنش متعهد شده اند آن را روز یکشنبه در مراکز پلیس و ارتش در ونزوئلا توزیع کنند، پیشنهاد عفو عمومی داده است.

وی خطاب به ارتش گفت: «ما آمده ایم دست خود را به طرف تو دراز کنیم. ای سرباز ونزوئلا، ما به تعهد تو به قانون اساسی خود امید بسته ایم. اکنون لحظه ای برای ترسیدن نیست.»

آمریکا و شماری دیگر از کشورهای جهان نیز در اقدامی مداخله جویانه، گوایدو را به‌ عنوان رئیس‌ جمهور موقت به رسمیت شناخته‌ اند.

دولت ونزوئلا ریاست‌ جمهوری گوایدو را رد کرده و اقدامات اخیر آمریکا و دیگر حامیان مخالفان را نیز غیرقانونی می‌ نامد. مادورو ضرب‌ الاجل هشت روزه برای برگزاری انتخابات جدید در کشورش را رد کرد و گوایدو را «ناقض قانون اساسی» معرفی کرد. او روز یکشنبه به سی ان ان تُرک گفت: «ونزوئلا به اروپا گره نخورده و اقدام آنها کاملا گستاخی است.»

مادورو پنجشنبه گذشته به دلیل حمایت واشنگتن از گوایدو روابط با آمریکا را قطع کرد و دستور خروج دیپلمات های این کشور ظرف 72 ساعت را داد. با این حال عصر روز شنبه درحالی که این ضرب الاجل رو به اتمام بود، وزارت خارجه ونزوئلا گفت که دستور اخراج را لغو می کند و در عوض اجازه می دهد دو طرف ظرف 30 روز در کشورهای هم «دفتر حافظ منافع» ایجاد کنند.

مادورو پیشتر در ماه جاری دومین دور ریاست جمهوری‌ اش را شروع کرد. ایران، روسیه، چین، مکزیک و ترکیه از مادورو حمایت کرده اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.