بازداشت معتمد و دوست قدیمی رئیس جمهور آمریکا به عنوان بخشی از تحقیقات دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و اعلام جرم علیه او، احتمال کشیده شدن پای ترامپ به این تحقیقات را تقویت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد: «رابرت مولر» بازپرس ویژه روز جمعه اتهاماتی را علیه «راجر استون» یکی از معتمدان و نزدیکان دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا مطرح کرد.

با طرح این اتهامات علیه استون، مولر به عنوان مسئول پرونده راشا گیت در حلقه درونی ترامپ عمیقا نفوذ کرد. 

اتهام وی دروغ گفتن به بازرسان کنگره آمریکا و همچنین تلاش برای ارعاب یک شاهد بوده است. وی همچنین متهم است که در سال 2017، درباره تماس با ویکی‌ لیکس به کمیته اطلاعات کنگره آمریکا گواهی نادرست داده است.

وی چند ساعت پس از بازداشت به قید وثیقه آزاد شد.

نحوه دستگیری راجر استون نیز متفاوت بود. 29 مامور پلیس فدرال آمریکا به شکلی تماما مسلح و با جلیقه‌ های ضدگلوله، ساعت 6 بامداد به منزل استون می‌ روند و فقط به وی اجازه می‌ دهند لباس بپوشد و بی‌ درنگ وی را با خود می‌ برند.

هنوز دلیل این برخورد پلیس مشخص نیست اما «آن میل‌ گرام» مدعی‌ العموم ایالت نیوجرسی گفته است: «روشن است که می خواسته‌ اند وی را غافلگیر کنند، شاید پلیس احتمال می‌ داده وی اقدام به فرار یا از بین بردن مدارکی بکند.»

بازپرسان پرونده گفته‌ اند راجر استون تلاش کرده شهادت دادن فردی را متوقف کند که می‌ خواسته در مورد تاثیر روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با بازرسان کنگره همکاری کند.

کیفرخواستی که از سوی رابرت مولر بازپرس ویژه تدارک دیده شده، به شکل مستقیم راجر استون را به همکاری با دولت روسیه و دخالت در انتخابات آمریکا متهم نمی‌ کند؛ اما بر جزئیات گفت و گوهای استون درباره ایمیل‌ های هک شده حزب دموکرات آمریکا را انگشت می‌ گذارد؛ ایمیل‌هایی که چند هفته پیش از پیروزی ترامپ بر رقیب دموکراتش از سوی وب سایت ویکی‌ لیکس منتشر شد.

در کیفرخواست راجر استون آمده است که وی با نوشتن چند ایمیل یک شاهد را در چند مورد تهدید کرده است. وی به این شاهد که نامش ذکر نشده نوشته است: «تو یک خبرچینی. یک آدم‌ فروش. از پشت به دوستانت خنجر می‌ زنی. دهانت را باز کن تا وکلای من تو را تکه پاره کنند.»

در یک مورد دیگر هم در یک پیامک به همان فرد نوشته است: «احمق هستی اگر شهادت بدهی. تو خواهی بود که به شهادت دروغ متهم می‌ شوی.»

دادستان‌ ها همچنین گفته‌ اند راجر استون یکی از پیام‌ های تهدیدآمیزش را با ارجاع به فیلم «پدر خوانده 2» به فرد مذبور فرستاده و وی را تهدید به مرگ کرده است.

هک شدن و درز اطلاعات اعضای حزب دموکرات کنگره آمریکا یکی از موضوعات اصلی تحقیقات مولر بوده است. وی شماری از افسران اطلاعاتی روسیه را تاکنون به هک کردن ایمیل‌ های اعضای این حزب در سال 2016 متهم کرده است.

متهم کردن استون یکی از مهمترین نتایج تحقیقات مولر است که از ماه مه 2017 آغاز شده، اما هنوز مشخص نیست که آیا مولر به پایان تحقیقات نزدیک شده است یا خیر.

رابرت مولر از زمان آغاز تحقیقاتش در مه 2016 تاکنون علیه 37 فرد و نهاد طرح اتهام کرده است. قبل از راجر استون افرادی همچون «پل مانافورت»، «ریک گیتس»، «مایکل فلین»، «مایکل کوهن» در پرونده تحقیقات روسیه متهم شناخته شده بودند. 

بازداشت استون دردسر تازه ای برای رئیس جمهور آمریکا قلمداد می شود که هنوز مدت زیادی از تلاش هایش برای رد گزارش وب سایت «بازفید» نمی گذرد. این رسانه به تازگی به نقل از دو مقام فدرال آمریکا ادعا کرد که رئیس جمهور آمریکا از «مایکل کوهن» وکیل شخصی سابقش خواسته بود تا درباره پرونده برج ترامپ به کنگره دروغ بگوید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.