هواداران مادور بر حمایت شان از تصمیم هایی که مادورو در رویارویی با دخالت های آمریکا در امور داخلی این کشور اتخاذ می کند، تأکید کردند.

به گزارش جماران، پس از آن که «خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی (پارلمان) ونزوئلا در جمع مخالفان دولت، خود را به عنوان رئیس جمهور موقت اعلام کرد و آمریکا نیز وی را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخت،کاراکاس پایتخت ونزوئلا شاهد تظاهرات بزرگی در حمایت از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی این کشور شد.

هواداران مادور بر حمایت شان از تصمیم هایی که مادورو در رویارویی با دخالت های آمریکا در امور داخلی این کشور اتخاذ می کند، تأکید کردند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز اعلام کرد که کشورش رابطه دیپلماتیک خود با آمریکا را قطع می کند.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین مخالفان دولت این کشور را به تلاش برای «کودتا» متهم کرد. 

آمریکا در واکنش به اخراج دیپلمات هایش حاضر به خارج کردن آنها نشد و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی کتبی اعلام کرد که واشنگتن دیپلمات های خود را از ونزوئلا خارج نخواهد کرد.

پمپئو با اعلام اینکه آمریکا دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: به همین دلیل نیز دیپلمات های آمریکایی را از ونزوئلا خارج نخواهیم کرد.

وی همچنین در این باره تصریح کرد: آمریکا به روابط دیپلماتیک خود با ونزوئلا ادامه خواهد داد و این روابط به وسیله دولت خوآن گوآیدو، رئیس جمهور موقت ونزوئلا رقم خواهد خورد. آمریکا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا را به عنوان مرجع تصمیم گیرنده برای قطع روابط دیپلماتیک یا اخراج دیپلمات های آمریکایی به رسمیت نمی‌شناسد.

خوآن گوآیدو در جمع هوادارانش در کاراکاس خود را «رئیس جمهوری موقت» ونزوئلا معرفی کرد. علاوه بر آمریکا، کانادا، پاراگوئه، کلمبیا، پرو و شیلی نیز خوآن گوآیدو را به رسمیت شناختند.

نیکلاس مادورو ساعاتی پس از این تحولات در جمع طرفدارانش در کاراکاس اعلام کرد که به کارکنان دیپلماتیک ایالات متحده ۷۲ ساعت برای ترک خاک کشورش فرصت می دهد.

وی همچنین از ارتش ونزوئلا خواست «اتحاد» و «نظم» را در این کشور حفظ کنند. وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور از خوآن گوآیدو فرمان نمی برند. وی نظامیان کشورش را مدافع قانون اساسی و ضامن حق حاکمیت ملی دانست.

برخی منابع نیز از درگیری میان هواداران و مخالفان مادورو و دخالت نیروهای امنیتی این کشور خبر دادند.

فرانسه در واکنش به تحولات ونزوئلا اعلام کرد که به همراه شرکای اروپایی خود از نزدیک تحولات ونزوئلا را تحت نظر دارد.

روسیه نیز اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به شکل آشکار در امور داخلی ونزوئلا دخالت می کند.

«آندری کیلموف» معاون رئیس کمیته امور خارجی در پارلمان روسیه نیز گفت که روسیه مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمی می شناسد.

کلیموف گفت که کشورش به حمایت از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ادامه خواهد داد.

کلیموف در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» گفت: روسیه، مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا که به صورت قانونی انتخاب شده است، می‌شناسد.

همچنین مقام‌های روسیه به آمریکا هشدار دادند تا از هرگونه دخالت نظامی در امور جاری ونزوئلا پرهیز کند. به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه چنین حرکتی از سوی آمریکا به بروز فاجعه ختم خواهد شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با مجله روابط بین الملل روسیه اعلام کرده «روسیه در کنار ونزوئلا خواهد ایستاد تا از حاکمیت این کشور و اصل عدم مداخله در امور داخلی این کشور حمایت کند»

سرگی ریابکوف در پاسخ به احتمال دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا نیز گفته «واشنگتن باید در این زمینه روشن شود. ما هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌ایم. در واقع چنین اتفاقی یک سناریوی فاجعه بار خواهد بود. آنچه می‌تواند بنیاد مدل توسعه‌ای در آمریکای لاتین را به لرزه در آورد.»

کرملین اعلام کرده که مادورو را به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور به رسمیت می‌شناسد. همچنین روسیه اعلام کرده که تا کنون درخواستی از کاراکاس برای همکاری نظامی در وقایع اخیر این کشور دریافت نکرده است.

گرچه ریابکوف به طور مشخص به نام نیکولاس مادورو اشاره نکرده اما معلوم است که منظور او این بوده که مسکو از مادورو پشتیبانی خواهد کرد. او همچنین گفته «ونزوئلا با ما دوست بوده و یکی از شرکای استراتژیک ما به شمار می‌آید. ما این کشور را حمایت کرده‌ایم و حمایت خواهیم کرد.»

دو بمب افکن روسیه با امکان حمل سلاح های هسته ای ماه گذشته در ونزوئلا به نمایش گذاشته شد. نمایشی از حمایت ونزوئلا توسط روسیه که خشم واشنگتن را بر انگیخت.

برخی منابع در وزارت خارجه اوروگوئه نیز گفتند که این کشور همچنان مادورو را رئیس جمهور ونزوئلا می داند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی تماس تلفنی با نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، حمایت خود از وی را اعلام کرد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، نوشت: رئیس جمهور کشورمان طی تماس تلفنی با نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به وی گفت:«برادرم! محکم بایست، در کنار تو هستیم.» ترکیه به رهبری رئیس جمهورمان اردوغان موضع محکم خود در قبال تمامی کودتاها را حفظ خواهد کرد.

کالین در پایان پیام خود هشتگ "#WeAreMADURO" را نیز به زبان انگلیسی منتشر کرد.

«اوو مورالس» و «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» روسای جمهور بولیوی و مکزیک پس از این که خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا خود را به عنوان «رئیس جمهور موقت» این کشور خواند، حمایت خود از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را اعلام کردند.

مورالس با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود، نوشت: امپریالیسم یکبار دیگر چنگال های خود را بر گلوی دموکراسی و آمریکای جنوبی فرو برده است.

سخنگوی رئیس جمهور مکزیک نیز اعلام کرده که کشورش همچنان مادورو را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا می‌شناسد.

کشورهای اروپایی پس از این که خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا خود را به عنوان «رئیس جمهور موقت» این کشور خواند، نسبت به تحولات ونزوئلا واکنش نشان دادند.

«آلن دانکن» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور اروپا و آمریکا در صفحه توییتر خود در رابطه با تحولات ونزوئلا اظهار داشت: بحران سیاسی به اندازه کافی طول کشید. اکنون وقت آن رسیده است تا راه حل مسالمت‌آمیزی برای همه مردم ونزوئلا پیدا شود.

«هایکو ماس،» وزیر امور خارجه آلمان نیز در توییتر نوشت: از تمامی طرف‌ها می خواهیم که از خشونت اجتناب کنند. پاسخ مشترکی را با شرکای اروپایی‌مان هماهنگ خواهیم کرد.

«آندرس ساموئلسن» وزیر امور خارجه دانمارک نیز با انتشار پیام در توییتر اظهار داشت: «دانمارک همیشه از موسسات دموکراتیک که از طریق انتخابات برگزیده شده اند حمایت می کند. همچون از خوآن گوآیدو و مجلس ملی ونزوئلا.»

«دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا از خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، پایتخت این کشور خود را «رئیس جمهور موقت» این کشور اعلام کرده، حمایت کرد.

وی طی پیامی در توییتر خود گفت: «امیدوار هستم که تمام دنیا از نیروهای دموکراتیک ونزوئلا حمایت کنند. برخلاف مادورو، مجلس ملی و خوان گوآیدو با حمایت مردم ونزوئلا از قدرت دموکراتیک برخوردار هستند.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار برگزاری انتخابات  «معتبر  و  آزاد» در ونزوئلا شد.

موگرینی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «باید فورا یک روند سیاسی برای برگزاری انتخاباتی آزاد و معتبر بر اساس قانون اساسی ونزوئلا آغاز شود.»

وی در پیام خود نوشت: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، آماده ارائه پشتیبانی لازم برای بازسازی دموکراسی و حاکمیت قانون در ونزوئلا طی یک روند صلح آمیز سیاسی و مطابق قانون اساسی هستند.»

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز پنج‌شنبه خواستار گفت و گو میان طرفین برای جلوگیری از تشدید درگیری‎ها شد.

وی که در نشست اقتصادی «داووس» سخنرانی می‌کرد گفت: «ما امیدواریم که امکان گفتگو در ونزوئلا فراهم شود تا از تشدید تنش‌هایی که منجر به درگیری و در پی آن وقوع فاجعه‌ای برای مردم این کشور و منطقه می‌شود، جلوگیری شود.»

روز گذشته خوآن گوآیدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا  در میان ده‌ها هزار نفری که در اعتراض به رئیس جمهور این کشور به خیابان‌های کاراکاس آمده بودند، خود را به‌عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. 

این تصمیم بلافاصله واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را در پی داشت و او در بیانیه‌ای، ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت شناخت.

این تأیید در بیانیه ای که کاخ سفید صادر کرد، آمده است.

ترامپ تأکید کرد آمریکا همه توان اقتصادی و دیپلماتیک خود را برای بازگشت دموکراسی به ونزوئلا به کار می گیرد و از کشورهای غربی خواست که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت بشناسند.

ترامپ مدعی شد:«همچنان نظام  غیرقانونی مادورو را مسئول مستقیم هر گونه تهدیدی احتمالی می دانیم که به سلامت ملت ونزوئلا آسیب بزند.

گوآیدو پیش از گفته بود که تمایل دارد به عنوان رئیس جمهور موقت و تا زمان برگزاری انتخابات جدید اداره کشور را بر عهده بگیرد.

 خوان گوایدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا بارزترین شخصیت مخالف مادورو رئیس جمهور ونزوئلا  روز دوشنبه نیز در واکنش اقدام شماری از نظامیان این کشور برای کودتا از ارتش خواست که در کنار ملت بایستد.

گوایدو در حساب توئیتری خود نوشت:« نمی خواهیم ارتش چند پاره شود یا رودروی ما قرار گیرد. می خواهیم ارتش متحد باشد و در کنار ملت و قانون اساسی  بایستد و علیه سوء استفاده از قدرت باشد.

رئیس مجمع ملی ونزوئلا این حادثه را « نمونه ای از احساس حاکم بر نیروهای مسلح» توصیف کرد.

روز دوشنبه تصاویری ویدیوئی در توئیتر منتشر شد که نشان می دهد شماری از نظامیان ونزوئلایی یک مرکز نظامی را در کاراکاس پایتخت این کشور به کنترل خود در آورده و از «نیکولاس مادورو»رئیس جمهور این کشور خواستند که از مقام خود کناره گیری کند.

در این تصاویر گروهی از نظامیان دیده می شوند که فرماندهی گارد ملی در منطقه «کوتیزا» در کاراکاس را به کنترل خود در آوردند.پایگاه خبری ریپابلیکا شمار شرکت کنندگان در این کودتا را 40 نفر عنوان کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نیز گزارش داد نیروهای امنیتی ونزوئلا از گاز اشک آور علیه کودتاچیان استفاده کرده است.

برخی منابع نیز گزارش دادند که شماری از نظامیان در یک یگان نظامی به اتهام سرقت اسلحه بازداشت شدند.سفیر ونزوئلا در مسکو نیز در همان روز اخبار کودتا در کشورش را تکذیب کرد.

چند ساعت بعد دولت ونزوئلا نیز اعلام کرد که اوضاع تحت کنترل است و نظامیانی که در این کودتا دست داشتند بازداشت شدند. ارتش ونزوئلا هم تأکید کرد که نظامیان متمرد بازداشت شدند.

در پی وقوع کودتای نافرجام توسط عده ای از نظامیان در ونزوئلا و اعلام حمایت آمریکا از مخالفان ونزوئلایی، کاراکاس و واشنگتن وارد مشاجره لفظی شدند.

«دلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به حمایت «مایک پنس» همتای آمریکایی خود از مخالفان دولت کشورش به او توصیه کرد در کار دیگران دخالت نکند.

دلسی رودریگز معاون «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به حمایت مایک پنس همتای آمریکایی خود از مخالفان دولت کاراکاس در توئیتر خود خطاب به وی گفت: سرت در کار خودت باشد.

پنس از مخالفان مادورو خواسته تا صدای خود را بلندتر کنند. در واکنش به این اظهارات معاون «دونالد ترامپ» ئریس جمهور آمریکا، رودریگز با انتشار پیامی ویدئویی مایک پنس را متهم به فراخوان برای کودتا کرد.

علاوه بر این، «ماریو آبدا بنیتز» رئیس جمهور پاراگوئه نیز طی سخنانی در 49 اجلاس داووس سوئیس بار دیگر از مخالفین دولت ونزوئلا حمایت کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.