نگرانی‌ ها بر سر اختلاف‌ های تجاری، روابط بین‌ المللی نه چندان مثبت، برگزیت و رکودی که رفته‌ رفته اقتصاد جهان را بیشتر درگیر خود می کند، می‌تواند نشست سه روزه داووس را به محلی جنجالی تبدیل کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد «داووس» سوئیس از 22 تا 25 ژانویه 2019 (2 تا 5 بهمن 97) میزبان چهل و نهمین مجمع جهانی اقتصاد خواهد بود. سالانه رهبران بیش از 100 کشور، مدیران بیش از هزار شرکت بین المللی، اندیشمندان و چهره های برجسته در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و پیشگامان فناوری در این مجمع گرد هم می آیند تا در مورد مسائل و چالش های روز جهانی با یکدیگر به بحث و گفت وگو بپردازند و با تعیین اولویت ها، برنامه هایی برای امور جهانی، صنعتی و منطقه ای در نظر بگیرند. 

مجمع جهانی اقتصاد داووس در حالی از روز سه شنبه چهل و نهمین نشست خود را آغاز می کند که به باور تحلیلگران، دیدگاه حاضران در این نشست بر سر روابط سیاسی و بازرگانی تحت حمله قرار گرفته و چشم انداز اقتصادی در حال تیره شدن است.

سیستم سیاسی انگلیس وارد هرج و مرج شده زیرا این کشور در حال مذاکره برای خروج پر سروصدا از اتحادیه اروپاست. در  سایه  ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا تحریم های تجاری ای علیه کشورهای دوست و دشمن اعمال کرده، و دولت این کشور با تعطیلی بخش هایی از آن فلج شده است.

از سوی دیگر، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هم در نظرسنجی ها شاهد سقوط است و با معترضان موسوم به «جلیقه زردها» دست و پنجه نرم می کند. جنبش های سیاسی ملی گرا در سراسر اروپا در حال قدرت گرفتن هستند.

به این ترتیب و با توجه به بروز چالش های داخلی که در بالا ذکر شد، دونالد ترامپ، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون سفر خود را به داووس لغو کردند.

آمریکا قرار بود هیاتی پنج نفره متشکل از «استیون منوچین» وزیر خزانه داری، «مایک پومپئو» وزیر خارجه، «ویلبر راس» وزیر بازرگانی، «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری این کشور و «کریس لیدل» دستیار رئیس جمهور و معاون رئیس دفتر کاخ سفید در امور هماهنگی سیاست ها را به داووس اعزام کند اما ترامپ روز پنجشنبه سفر این هیات را لغو کرد. حضور سال گذشته ترامپ در این اجلاس، با اعتراضات و تجمعات بسیاری از سوی گروه های ضدکاپیتالیسم، دست چپی ها و اتحادیه های تجاری در شهرهای مختلف سوئیس همراه شد.

و در کنار این غایبان، اوضاع اقتصادی هم خوب به نظر نمی رسد و کارشناسان پیش بینی هایشان در مورد رشد جهانی امسال را کاهش داده اند.

نگرانی‌ها بر سر اختلاف‌های تجاری، روابط بین‌ المللی نه چندان مثبت، برگزیت و رکودی که رفته‌ رفته در تار و پود اقتصاد جهان می‌ نشیند می‌ تواند نشست سه روزه داووس را به محل مناقشات و درگیری‌ ها و جنجال‌ ها تبدیل کند.

در این نشست که تمامی مباحث اش پیرامون جهانی‌ سازی شکل خواهد گرفت، قرار است به‌طور ویژه بر روی رشد پوپولیسم و ملی گرایی و آغاز دوره اتوماسیون به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی تمرکز شود. ترامپ که از ابتدای ورود خود به کاخ سفید، رویکردی خصمانه علیه جهانی شدن اتخاذ کرد و مشارکت آمریکا در سازمان‌های چند ملیتی را زیر سوال برد، اگر راهی این کنفرانس می‌ شد، قطعا با محتوای آن درگیر می‌ شد. با این حال هر اندازه هم که کنفرانس داووس موفق باشد، جهان روز به روز بیشتر به ورطه سقوط خواهد افتاد و زندگی مردم جهان بیش از پیش دچار مشکل خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.