دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ماه فوریه برای دومین بار دیدار می‌ کنند. آیا این دیدار هم همچون دیدار قبلی شکست خواهد خورد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد تحلیل گران می گویند که دومین دیدار پیشنهادی بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی باید پیشرفت قابل ملاحظه ای در مورد سلاح های هسته ای پیونگ یانگ داشته باشد و از شکست آن جلوگیری به عمل آید.

دیدار آنها در سنگاپور در ماه ژوئن بدون شک تاریخی بود، اولین برخورد بین رهبران دو ملت که نیروهایشان دهه های گذشته با یکدیگر درگیر جنگ  بودند.

اما توافقنامه ای که آنها امضا کردند، پر از لفاظی و بدون ارائه جزئیات بود و تنها کیم وعده داد که در جهت خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره گام بردارد.

از آن زمان پیشرفت ها متوقف شده است، زیرا پیونگ یانگ و واشنگتن در خصوص اهداف و نحوه دستیابی به آنها اختلاف نظر دارند و هر یک دیگری را به تلاش برای خلف وعده متهم می کنند.

منتقدان می گویند کره شمالی به هیچ گونه تعهدات خاصی عمل نکرده و بعید است که از زرادخانه اتمی اش دست بکشد، در حالی که سیاست واشنگتن برای حفظ فشار، پیونگ یانگ را کلافه کرده است.

با این حال، کاخ سفید روز جمعه (18 ژانویه) اعلام کرد ترامپ با رهبر کره شمالی دوباره «نزدیک به پایان ماه فوریه» در محل دیگری دیدار می کند.

«کیم یونگ چول» فرستاده ویژه کره شمالی روز جمعه با دونالد ترامپ در واشنگتن دیدار کرد.

«سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید با اعلام این خبر گفت که در این دیدار یک ساعت و نیمه درباره خلع سلاح هسته‌ ای و دومین دیدار رهبران دو کشور بحث شد. او تصریح کرد که این دیدار برای روزهای پایانی ماه فوریه برنامه‌ ریزی شده است.

به گفته سندرز، ترامپ مشتاق است تا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در محلی که بعدا اعلام خواهد شد دیدار کند.

پیش از این دیدار فرستاده ویژه رهبر کره شمالی با «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌ و گو کرده بود.

در واکنشی دیگر «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی، در بیانیه‌ ای از دومین دیدار ترامپ و اون استقبال کرد و گفت امیدوار است این مذاکرات نقطه عطفی برای دستیابی به صلح در شبه جزیره کره باشد.

گرچه محل این دیدار هنوز مشخص نشده است اما به گزارش برخی رسانه‌ ها، ویتنام مشتاق است تا میزبان این نشست باشد.

«هری کازیانیس» از مرکز منافع ملی در واشنگتن می گوید: «اکنون کار سخت آغاز می شود. در حال حاضر هر دو کشور باید حداقل مزایای ملموسی را از تلاش های دیپلماتیک خود در اجلاس دوم نشان دهند و یا تلاش های خود را صرفا به عنوان یک شوی تلویزیونی تلقی کنند.

کره شمالی شش آزمایش هسته ای انجام داده و موشک هایی را که قادر به رسیدن به همه اراضی آمریکا هستند، پرتاب کرده است، اما اندازه دقیق تسلیحات اتمی آن هنوز تایید نشده است.

«کیم سونگ هان» استاد روابط بین الملل در دانشگاه کره، به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه تلاش ها باید بر آوردن کره شمالی پای میز مذاکره با لیست کامل زرادخانه هسته ای اش متمرکز شود.»

او گفت، این اعلامیه می تواند یک گام ملموس باشد، و افزود که ترامپ نباید تحریم ها را لغو کند یا موافقت کند که به طور رسمی به جنگ نظامی کره ای 53-1950  پایان دهد؛ مگر تا زمانی که این لیست را دریافت کند.

واشنگتن مکررا گفته است که انتظار دارد که کره شمالی از زرادخانه هسته ای خود دست بکشد.

اما کره شمال، خلع سلاح هسته ای را عمیق تر می بیند، و به دنبال پایان دادن به تحریم ها است.

کره شمالی از عدم تغییر سیاست آمریکا در قابل این کشور ناراضی است. کمتر از سه هفته پیش و همزمان با سال نو میلادی کیم جونگ اون در پیام خود تهدید کرد که اگر تحریم‌ های آمریکا علیه کشورش ادامه یابد، او سیاست خود درباره خلع سلاح هسته‌ ای را تغییر خواهد داد.

او ضمن تاکید بر خلع سلاح هسته ای و ادامه دیپلماسی صلح با آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که نمی‌ خواهد به وعده‌ های خود عمل کند اما در صدد است پیونگ‌ یانگ را برای خلع سلاح هسته‌ ای زیر فشار بگذارد.

کیم افزود: «اگر آمریکا نتواند به وعده‌هایی که در برابر همه جهان داد عمل نکند و ارزیابی خطایی از بردباری ما داشته باشد و از تحریم و دیگر ابراز برای تحت فشار قرار دادن ما استفاده کند، آنگاه ما احتمالا گزینه‌ دیگری نخواهیم داشت جز اینکه در پی مسیر دیگری برای دفاع از حاکمیت و منافع خودمان باشیم.»

«لیم یول چول» استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه «کیونگنام» گفت، فقدان یک توافق روشن بیانگر شک و تردید نسبت به صداقت پیونگ یانگ است.

وی گفت: «اگر متن توافقنامه دومین دیدار، شبیه اعلامیه 12 ژوئن باشد، برای ترامپ بسیار دشوار خواهد بود که از سیاست خود در قبال کره شمالی دفاع کند.»

لیم گفت که پیونگ یانگ ممکن است با تعطیلی مجتمع و مرکز آزمایش موشکی«یونگبیون» در حضور بازرسان بین المللی موافقت کند، اما «تنها در صورتی که واشنگتن تحریم ها را کاهش داده و اعلامیه پایان جنگ را مطرح کند».

مسائل پیچیده هستند و جزئیات کلیدی خواهند بود. اما بر خلاف سایر فرایندهای دیپلماتیک دیگر، زمینه ها و دیدارهای سطح پائین برای تدارک دیدار دوم کیم و ترامپ زمینه چینی نشده است؛ اقدامی که می تواند به شکست دیدار دوم منتهی شود.

پروفسور «ویپین نارانگ» از موسه فناوری ماساچوست می گوید: «اما تنش بنیادینی بین دو طرف وجود دارد. اگر نشست بخواهد برای آمریکا ارزشمند باشد، مذاکرات باید پیشرفت زیادی داشته باشد. اما برای کره پیشرفت اندک هم کافی است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.