رویکرد تازه دونالد ترامپ در قبال کره شمالی نشان می دهد که وی هم به شکست مذاکرات سنگاپور اذعان دارد ولی تلاش می کند آن را پنهان کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار به مشکلات موجود نتیجه مذاکراتش با رهبر کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره اذعان کرد.

ترامپ در یک سری توییت ها اعلام کرد سفر برنامه ریزی شده «مایک پومپئو» وزیر خارجه خود را به پیونگ یانگ به تعویق می اندازد. مایک پومپئو قرار بود هفته آینده به کره شمالی برود.

ترامپ در توییت خود نوشت: «من از مایک پومپئو وزیر خارجه خواسته ام فعلا به کره شمالی نرود زیرا احساس می کنم ما در ارتباط با خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره به پیشرفت های کافی دست پیدا نکرده ایم. علاوه بر این، به علت سیاست های تجاری سخت گیرانه تر ما در قبال چین، بر این باور نیستم که آنها مانند گذشته به روند خلع سلاح هسته ای کمک می کنند.»

این در حالی بود که چند روز پیش دونالد ترامپ در گفتگو با رویترز اعلام کرده بود که پیونگ یانگ گام هایی در راستای خلع سلاح هسته ای برداشته است، آزمایش موشکی این کشور متوقف شده است و به برگزاری یک نشست دیگر با کره شمالی چشم دارد.

آخرین سفر مایک پومپئو به کره شمالی فاجعه بار بود ولی در توییت کنونی ترامپ می بینیم که او لحنی دیپلماتیک و همراه با احترام در قبال «کیم جونگ اون» در پیش گرفته و گفته است تمایل دارد در آینده با او دیدار کند.

درباره رویکرد دونالد ترامپ و ارتباط دادن این موضوع با چین نیز باید گفت ترامپ به صورتی فزاینده در ارتباط با چین ناامید شده است. این نخستین باری نیست که او چینی ها را عامل کندی پیشرفت در مذاکرات با کره شمالی می داند. ممکن است در این اتهام برخی حقایق نیز وجود داشته باشد. چینی ها در واقع در شرایط بهتری قرار دارند. روابط آنها با کره شمالی بهبود یافته است. چینی ها از بهبود روابط خود با کره شمالی خوشحال هستند. به نظر نمی رسد آنها خواهان بهبود بیش از پیش و سریع روابط بین آمریکا و کره شمالی باشند. از این رو، ممکن است برخی حقایق هم وجود داشته باشد. در عین حال یک سری عوامل دیگر هم در این موضوع دخیل هستند.

روابط اقتصادی چین و آمریکا در پی افزایش تعرفه‌ های واردات چین و مقابله به مثل پکن، در حال حاضر با تنش‌ هایی روبرو شده‌ است.

علاوه بر این، چند ماه پیش دونالد ترامپ توافقی را با کره شمالی امضا کرد که جزئیات آن مشخص نیست. در واقع هیچ گونه برنامه ای برای خلع سلاح هسته ای تعیین نشده است. هیچ گونه نقشه راهی در ارتباط با توافقی که در سنگاپور در ماه ژوئن حاصل شد، وجود ندارد. هیچ نوع جزئیاتی اعلام نشده و برنامه زمانی نیز تعیین نشده است. زمانی که رئیس جمهور ترامپ از سنگاپور بازگشت، اعلام پیروزی کرد و گفت دیگر هیچ تهدیدی از سوی کره شمالی برای آمریکا وجود ندارد. اما کیم جونگ اون عملا هیچ اقدامی در جهت خلع سلاح هسته ای انجام نداده است.

بسیاری از ناظران در همان ایام پس از مذاکرات سنگاپور هم با توجه به تاریخچه مذاکرات هسته‌ ای با کره‌ شمالی نسبت به موفقیت دولت جدید اظهار تردید کرده بودند اما ترامپ اصرار داشت که روسای جمهور پیشین به خوبی وظایف خود را انجام نداده بودند و حالا اوست که باید «جور همه را بکشد» و این بحران جهانی را پایان دهد.

اما از زمان دیدار ترامپ و اون که با پوشش خبری و حواشی فراوان همراه بود، گزارش‌ های متعددی منتشر شده که از تعلل کره‌ شمالی برای از بین بردن کامل تاسیسات هسته‌ ای‌ اش حکایت دارد و خواستار اجرای گام به گام توافق است.

یکی از آخرین این گزارش‌ ها در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ پست منتشر شد که در آن یک مقام‌ های ناشناس دولت آمریکا گفته بودند به نظر می‌ رسد کره‌ شمالی در پی تولید موشک‌ های قاره‌ پیمای جدید است.

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی هم گفته کره‌ شمالی در حال ادامه دادن به برنامه هسته‌ ای خود است.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا هم 7 اوت (16 مرداد) گفته بود با وجود توافق های میان دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی، پیونگ‌ یانگ هنوز گام‌ های لازم برای غیر هسته ای شدن را برنداشته‌ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.