اگر صحت گزارش اخیر بازفید تایید شود ممکن است به بحث در مورد استیضاح ترامپ توسط کنگره دامن بزند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد وب سایت «بازفید» روز پنجشنبه گزارشی را منتشر کرد که همچون زمین لرزه ای کاخ سفید را تکان داد و بسیاری را شوکه کرد و به واکنش وا داشت؛ گزارشی که ساعاتی پیش توسط بازپرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات 2016 تکذیب شد.

وب سایت خبری بازفید روز پنجشنبه به نقل از دو مقام انتظامی و قضایی که در تحقیقات مربوط به این ماجرا شرکت داشتند، گزارش داد که «دونالد ترامپ» و «مایکل کوهن» در طول کارزار انتخاباتی سال 2016 به برنامه ریزی برای ساخت برج ترامپ در روسیه ادامه می دادند. ولی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری او شخصا به وکیلش دستور داد که در شهادت به کنگره در مورد این برنامه ها دروغ بگوید.

این دو مقام که نامشان فاش نشده است، به بازفید گفته اند تحقیقات در این زمینه براساس اعترافات مایکل کوهن نبوده است؛ بلکه براساس مدارک، پیام‌ ها و ایمیل‌ های رد و بدل شده بازرسان به این موضوع پی بردند و سپس مایکل کوهن را مورد بازجویی قرار دادند.

مایکل کوهن که سال ها وکالت ترامپ را به عهده داشته و یک بار گفته بود حاضر است به خاطر رئیس خود «حتی گلوله بخورد» در ماه دسامبر به جرم شهادت دروغ به کنگره و نقض قوانین مالی کارزار انتخاباتی به 3 سال زندان محکوم شد و دوران حبس او قرار است از ماه مارس آغاز شود.

قبل از گزارش بازفید هم رابرت مولر فاش کرده بود که مایکل کوهن پیرامون تاریخ به پایان رسیدن طرح احداث برج ترامپ در مسکو دروغ گفته است. این تاریخ از آنجا اهمیت دارد که ترامپ را متهم می‌ کند در حالی که برای رسیدن به پست ریاست جمهوری رقابت می‌ کرده با کرملین مشغول مذاکرات تجاری بوده است. و اتهام مهم‌ تر این که بنابر ادعاهای طرح شده در گزارش بازفید، ترامپ با دستور به وکیل خود برای دروغ گفتن به کنگره مرتکب جرم شده است.

در این گزارش همچنین از طرف مایکل کوهن نقل شده که ترامپ او را موظف کرده بوده مقدمات دیدار او با «ولادیمیر پوتین» را فراهم کند.

انتشار این گزارش دموکرات‌ های کنگره آمریکا را وادار به واکنش کرد به طوری که گفتند درباره صحت و سقم آن تحقیق خواهند کرد.

«آدام شیف» رییس کمیسیون امنیت مجلس نمایندگان پس از انتشار این گزارش در توییتر نوشت: «طرح اتهام به رئیس جمهور آمریکا در مورد وادار کردن افراد به شهادت دروغ در برابر این کمیسیون با هدف جلوگیری از تحقیقات و سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌ های اقتصادی‌ اش در روسیه یکی از جدی ترین اتهاماتی است که تاکنون مطرح شده است. ما همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا ببینیم این ادعا حقیقت دارد یا نه.»

«جرالد نادلر» رئیس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان هم در پیامی در توییتر نوشت: این کمیسیون نیز تحقیق خواهد کرد. او افزود: «ما می دانیم که ترامپ به اشکال و در موارد مختلف تلاش کرده از تحقیقات جلوگیری کند. وادار کردن کارمندان و افراد تحت مسئولیت به دادن شهادت دروغ به کنگره یک جرم فدرال است.»

اما دفتر رابرت مولر به ناگاه جمعه شب اعلام کرد ادعاهایی که در بازفید نیوز در مورد وکیل شخصی سابق ترامپ منتشر شد، صحت ندارد. «پیتر کار» سخنگوی رابرت مولر که فقط در مورد فوق العاده خاص اظهارنظر می کند، اعلام کرد: «توضیح بازفید در مورد برخی اظهارات در دفتر دادستان ویژه و خصوصیات اسناد و شواهدی که این دفتر در مورد شهادت مایکل کوهن در کنگره در اختیار دارد، صحت ندارد.»

دفتر بازپرس ویژه به ندرت بیانیه‌ ای صادر می‌ کند و در 20 ماه گذشته به ندرت به درخواست‌ های رسانه‌ ها پاسخ داده است.

ترامپ در توییتی روز جمعه گفت، مایکل کوهن برای کاهش دوران حبس خود «دروغ می‌ گوید.» دونالد ترامپ در توییت خود اشاره‌ ای به گزارش وب سایت بازفید نکرده است. در توییت ترامپ آمده است: کوین کورکه از فاکس نیوز نوشت: «فراموش نکنید که مایکل کوهن تاکنون در دادگاه به دلیل شهادت دروغ و کلاهبرداری محکوم شده است و اخیرا همین هفته جاری وال استریت ژورنال این موضوع را مطرح کرد که او ممکن است ده ها هزار دلار دزدیده باشد.» دروغگویی برای کاهش دوران حبس خویش.

سخنگوی کاخ سفید هم در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز به شدت به این گزارش و مایکل کوهن حمله کرد. او حاضر نشد مستقیما به این سئوال پاسخ دهد که آیا دونالد ترامپ به کوهن دستور داده بود که دروغ بگوید و گفت «طرح چنین فرضیه ای مسخره است.»

در همین حال «بن اسمیت» سردبیر بازفید در واکنش به اطلاعیه دفتر مولر گفته بازفید به صحت و درستی گزارش خود اطمینان دارد و پشت ادعاهای طرح شده در گزارش ایستاده است.

گزارش منتشر شده در وبسایت بازفید علاوه بر اشاره به این جرم احتمال جلوگیری از تحقیقات و توطئه را نیز مطرح می کند.

هر چند وزارت دادگستری آمریکا در گذشته اعلام کرده که رئیس جمهور را نمی توان در دوران عهده داری این مقام محاکمه کرد، ولی اگر صحت گزارش اخیر تایید شود ممکن است به بحث در مورد استیضاح ترامپ توسط کنگره دامن بزند. دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که هرگز از مایکل کوهن نخواسته که قانون را نقض کند.

به این ترتیب انتظار می رود ترامپ با فشار‌های بیشتری برای استعفا و یا استیضاح مواجه شود.

 ­چند تن از دموکرات از کنگره خواسته اند تا درباره اینکه چه اطلاعاتی ممکن است بازرس ویژه در مورد این موضوع داشته باشند روشنگری کند. یکی از آنها از ترامپ درخواست کرده که اگر ادعا‌هایی که اولین بار توسط بازفید منتشر شده، ثابت شود باید از قدرت کنار برود.

«جاکوین کاسترو» نماینده تگزاس در توییتر خود نوشت: «اگر داستان بازفید درست باشد، ترامپ باید یا استعفا بدهد و یا استیضاح گردد.»

تاکنون بازپرس ویژه شواهدی دال بر اینکه آیا ترامپ شخصا در تصمیم وکیل خود در زمینه دروغ گفتن به کنگره دخیل بوده یا خیر، پیدا نکرده است. با این حال، اگر این مسئله درست باشد، گزارش‌ های جدید نشان می‌دهد کوهن در جریان شهادت خود در مقابل بازرسان ممکن است به طور بالقوه پای رئیس جمهور را به این رسوایی باز کند. «تد لیو» از اعضای کنگره از کالیفرنیا، از کمیته قضایی مجلس نمایندگان خواسته است تا تحقیقاتی انجام دهد و مشخص کند آیا ترامپ در این موارد خلاف قانون، دخیل بوده است یا خیر.

وی در توییتی نوشت: «این داستان گیج کننده برج ترامپ در مسکو، نمونه‌ ای روشن از ممانعت از اجرای عدالت و یک نوع جرم به شمار می‌ آید. در حال حاضر تعداد دفعاتی که دونالد ترامپ در موارد ممانعت از اجرای عدالت درگیر بوده را از دست داده ام.»

«باب منندز» عضو دموکرات سنای آمریکا هم با انتشار توییتی، خواستار تحقیق کنگره درباره این مسئله شد که آیا ترامپ به کوهن دستور داده است در شهادت خود در کمیته اطلاعات سنا، دروغ بگوید. 

منندز افزود: می دانیم که بعضی از دستیاران ترامپ دروغ گفتند و برای کارشکنی در تحقیقات تلاش کردند. اما این ایده که ترامپ نه فقط این کار را تایید کرده بلکه کوهن را وادار کرده است تا سوگند خود را بشکند و در تحقیقات مانع ایجاد کند، ایده نگران کننده ای است و کنگره می تواند در این باره تحقیق کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.