پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت:

پرونده باز دخالت روسیه در انتخابات 2016

حمایت روسیه از ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 2016 دیگر موضوع پنهانی نیست، اما جمهوری خواهان و شخص ترامپ هنوز از پذیرش آن سر باز می زنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: دو پژوهش جدید دانشگاهی بار دیگر به نفوذ روسیه و تلاش‌ های آنلاین این کشور برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 در این کشور صحه گذاشتند.

این بار نتایج‌ این گزارش‌ ها نشان داده که روسیه به دنبال تاثیر بر آرای آمریکایی‌ های آفریقایی تبار بوده تا آنها انتخابات ریاست جمهوری 2016 را تحریم کنند. دو گزارش جدید به نقش گسترده نفوذ آنلاین ترول‌ های روسی در شبکه‌ های اجتماعی آمریکا اشاره دارد.

این گزارش‌ها برای کمیته اطلاعات سنا و با مشارکت پژوهشگران خارجی از دانشگاه آکسفورد و شرکت گرافیک با تخصص تجزیه و تحلیل شبکه‌ های اجتماعی تهیه شده است.

محققان به یافته‌ های بسیار دقیقی از تاثیر کارزار روسی و نفوذ آن دست یافته‌ اند. آنچه نشان می‌ دهد یک شرکت ترول که در سن پترزبورگ مستقر بوده و بیشتر به عنوان یک آژانس تحقیقات اینترنتی شناخته می‌شده در این مسائل دست داشته است.

در میان این گزارش ها گزارش «نیو نالج» نشان داده که روس‌ ها پلتفرم رسانه‌ ای گرانقیمت و قوی  ای ایجاد کرده بودند که آرای جامعه سیاه پوستان آمریکا را هدف گرفته بود. روس‌ ها در واقع رسانه های معتبر آمریکایی های آفریقایی تبار آمریکا را هدف گرفته بودند. برای نمونه پژوهش نیونالج تشخیص داده که کارزار «Black Matters»، از سوی شرکت روسی «آی. آر. ای» مدیریت شده بود. این کارزار در تمام شبکه‌ های اجتماعی از فیس بوک و توییتر گرفته تا اینستاگرام و یوتیوب و گوگل تبلیغات و سایت «ساند کلاد» صفحات ویژه‌ ای داشت.

دو گزارش انجام شده برای سنا در مورد تبانی ترامپ و روسیه در انتخابات 2016، یک روایت تردیدناپذیر را به نمایش می گذارد: کرملین در کارزار هماهنگ شده برای رساندن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری دخالت داشته، و اینکه شرکت های بخش تکنولوژی در این کشور هم در این استراتژی نقش اصلی را داشته اند.

عملیات روسیه که با دقت و فریبندگی انجام گرفته، در مقیاس خود گیج کننده است. صفحات تولید شده توسط آژانس تحقیقات اینترنتی وابسته به کرملین، تقریبا 40 میلیون لایک و بیش از 30 میلیون اشتراک گذاری در فیس بوک را به تنهایی به خود اختصاص داده است، که کاربران را در معرض تبلیغات تحریک آمیز قرار می دادند و سپس به آنها تبلیغات گسترده ای می دادند که آن را پخش کنند. هدف این نبود که کشور را به دردسر بیاندازند، بلکه هدف این بود که کاندیدای مورد نظر یک دشمن خارجی را در دفتر بیضی شکل کاخ سفید روی کار آورند. در عین حال، آمریکایی ها کاملا از آنچه که اتفاق می افتد بی اطلاع بودند: کسانی که خود را فعالان حامی حقوق سیاه پوستان جا زده بودند، در حقیقت ترول های روسی بودند. وطن پرست های ظاهری برنامه های خود را از سنت پترزبورگ پخش می کردند.

جمهوری خواهان در طول سال گذشته اعتراض کرده اند که دخالت انتخاباتی نه اقدامی غیر معمول است و نه مهم. گزارش های این هفته به طور جامع هر دو استدلال را مطرح می کند. روسیه یک کارزار بی سابقه ای را برای هدف قرار دادن آمریکایی ها در تمام بخش های جامعه، در سیستم های بزرگ و کوچک راه اندازی کرده بود. این مطالعات حتی تمام موارد دستکاری ها و تقلب های آنلاین در روسیه را پوشش نمی دهد: عملیات هک ایمیل های ستاد هیلاری کلینتون که منجر به انتشار ایمیل های خصوصی «جان پودستا» رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون شد؛ اقدامی که توسط آژانس اطلاعات نظامی ارتش روسیه، و با هدف حمایت از ترامپ سازماندهی شده بود.

ماجراهای دخالت روسیه بیش از پنج سال پیش آغاز شد. این که آیا آنها در انتخاب ترامپ تاثیرگذار بودند یا خیر، هرگز قطعا پاسخ داده نخواهند داد. با توجه به اختلاف آرای بسیار کم ترامپ و کلینتون، منصفانه است اگر که بگوییم هر یک از فاکتورها (اخلال در مبارزات انتخاباتی کلینتون، مداخله «جیمز کامی» رئیس وقت اف بی آی و غیره) در این مسئله نقش تعیین کنند ای داشت. آنچه مسلم است این است که همه آمریکایی ها باید این مداخله خارجی را کاملا غیر قابل تحمل ببینند.

یک وظیفه اساسی اکنون جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی است. کنگره و شرکت ها می توانند اقدامات بسیاری در این خصوص انجام دهند و استارت این کار را با شروع مدرنیزه کردن مقررات تبلیغاتی برای عصر دیجیتال بزنند. قانونگذاران نیز باید محدودیت های فعلی در مورد اشتراک اطلاعات را تشدید کنند که به شرکت ها اجازه می دهد داده ها را به دانشگاه ها و سازمان های مورد اعتماد ارائه دهند تا به حفظ حریم شخصی کاربران کمک کنند. بستر های نرم افزاری نیز باید با یکدیگر، و همچنین با دولت هماهنگ باشند تا بتوان به راحتی و با سرعت نفوذ و دستکاری کارزارهای انتخاباتی را ردیابی کرد.

کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است که لزوما نتایج گزارش های این هفته تایید نشده است، اما تصمیم دو حزب برای تحویل گزارش ها اقدامی دلگرم کننده است. در حال حاضر سوال این است که آیا اعضای کمیته مایلند که در بررسی آینده خود، روسیه را هم به حساب بیاورند یا خیر.

دونالد ترامپ زمانی که در دوره کاندیداتوری اش یک بار از روسیه دعوت کرد تا به ایمیل های خانم کلینتون راه پیدا کند، این پیام را ارسال کرد که می تواند بدون مجازات درگیر چنین مسئله ای شود. گرچه تحریم هایی از زمان انتخابات علیه روسیه تحمیل شده است، مسلما دخالت روسیه در این کار هنوز هم تایید نشده است. تا زمانی که تغییری صورت نگیرد، اصلاحات کافی نخواهند بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.