با رای منفی مجلس عوام به طرح مورد توافق دولت محافظه‌ کار ترزا می و اتحادیه اروپا، کار برای خروج آسان انگلیس گره خورد. حال سناریوهای پیش رو پس از این شکست «تاریخی» برای دولت انگلیس چیست؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی تلگراف انگلیس گزارش داد نمایندگان مجلس عوام انگلیس پس از حدود هفت ساعت بررسی ابعاد توافق نخست وزیر با اتحادیه اروپا درباره چگونگی جدایی از این اتحادیه (برگزیت) با 432 رای مخالف در برابر 202 رای موافق، لایحه «ترزا می» را رد کردند و رکورد شکست یک نخست وزیر در پارلمان انگلیس را شکستند.

توافق نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا که پس از دو نیم سال مذاکرات پیچیده و پرفراز و نشیب به مجلس ارائه شد در پارلمان نیز پس از 5 روز بررسی شب گذشته و در حالی رد شد که دو رکورد منفی جدید را نیز برای حزب حاکم محافظه کار رقم زد. 

با توجه به اینکه شمار زیادی از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار نیز به این توافق رای منفی دادند بزرگ ترین مخالفت های درون حزبی نیز ارزیابی و از این جهت نیز رکورد جدیدی به ثبت رسیده است.

نمایندگان پارلمان انگلیس در آستانه رای گیری درباره توافق ترزا می، طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن نخست وزیر موظف است ظرف 3 روز طرح جدیدی که برطرف کننده نگرانی نمایندگان از این توافق باشد ارائه کند. 

ترزا می پیش از رای گیری اعلام کرده بود در صورت رای نیاوردن لایحه اش کناره گیری نمی کند بلکه با مقامات اتحادیه اروپا برای یافتن راه حل خروج از این وضعیت گفت و گو خواهد کرد. 

رهبر حزب کارگر شکست نخست وزیر را «مفتضحانه ترین شکست دولت در مجلس عوام انگلیس از سال 1920 تا کنون توصیف کرد» و رای گیری بر سر کفایت سیاسی نخست وزیر را خواستار شد. 

با ارائه طرح «عدم کفایت سیاسی» نخست وزیر، وی دو هفته فرصت دارد نظر نمایندگان مخالف را جلب کند و اگر رای نیاورد کار به انتخابات زودهنگام کشیده خواهد شد. 

وزیر بهداشت انگلیس گفت پارلمان امروز چهارشنبه درخواست سلب اعتماد از دولت ترزا می را به رای می گذارد.

رای «عدم کفایت سیاسی» چگونه است؟

این نخستین بار است که چنین اقدامی تحت مفاد قانون پارلمان های دوره ثابت که در سال 2011 و تحت دولت ائتلافی زیر نظر دیوید کامرون به امضا رسید، صورت می گیرد.

رای «عدم کفایت سیاسی» آزمونی است که آیا اکثر قانونگذاران از ادامه کار دولت حمایت می کنند یا خیر.

جرمی کوربین این حرکت را رهبری خواهد کرد و در مشاجره ای که در پارلمان برای عصر امروز چهارشنبه برنامه ریزی شده، به عنوان نفر اول سخنرانی خواهد کرد.

سپس نخست وزیر سخنرانی خواهد کرد و در پایان در ساعت 19 به وقت محلی، نمایندگان رای خواهند داد.

این رای گیری، کاملا با رای عدم اعتماد در ماه دسامبر که اعضای هم حزبی ترزا می نقش او را به عنوان رهبر حزب محافظه کار به چالش کشیدند، تفاوت دارد. 

تحت کنوانسیون پارلمانی، نمایندگان کمتر از 90 دقیقه فرصت دارند تا پیش از رای دادن، در مورد این موضوع به بحث و جدل بپردازند.

دولت نمی تواند این تقاضا را نادیده بگیرد و رای گیری حتما ساعت 19 برگزار خواهد شد.

پیروزی حزب کارگر گرچه کمی دور از ذهن است، ولی بعید نیست. برای تضمین موفقیت اش، کوربین به تمامی آرای نمایندگان اپوزیسیون از جمله حزب اتحادگرای دموکراتیک نیاز دارد. اما شب گذشته این حزب گفت از دولت حمایت خواهد کرد که به این معناست که کوربین برای پیروزی، به رای چشمگیری از محافظه کاران مخالف دولت نیاز دارد.

اگر دولت در رای گیری بازنده شود، حزب محافظه کار برای تشکیل دولت جایگزین و گرفتن رای اعتماد برای آن در مجلس عوام 14 روز فرصت خواهد داشت. نیای به استعفای ترزا می نیست، گر چه اقدامی دیگری از جانب او تصور نمی شود.

 و اگر دولت جایگزین رای نیاورد؟

جرمی کوربین ممکن است تلاش کند ائتلافی از احزاب مخالف تشکیل دهد که قادر باشند رای اعتماد خودشان را از مجلس بگیرند؛ گرچه شانس وقوع چنین اتفاقی بعید است.

به این ترتیب معلوم نیست که پس از رای مجلس محدوده‌ های زمانی برای اجرای همه پرسی مجدد و یا اجرای برگزیت بدون توافق کجا قرار می گیرند. این موضوع در حالی رخ می دهد که برگزیت در پایان ماه مارس سال جاری میلادی یعنی کمتر از سه ماه دیگر نهایی می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.