با وجود چراغ سبز اتحادیه اروپا به طرح جنجالی ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا، اختلاف نظرها در داخل انگلیس در این خصوص همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سرانجام نشست 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برای بررسی و تایید طرح اجرایی به منظور خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) برگزار شد و مقامات اروپایی به این طرح 500 صفحه ای «آری» گفتند.

اعلامیه‌ ای که به تصویب رهبران اروپایی رسید، حاصل مذاکرات فشرده و پیچیده یکسال و نیم گذشته بین نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا است که با فراز و نشیب‌ های بسیاری به ویژه در زمین انگلیس همراه بود.

روز گذشته «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: فکر می کنم این طرح نکات بسیاری دارد که مطلوب طرفداران برگزیت است. این طرح با هدف آزاد کردن رفت و آمد مردم و پایان دادن به پرداخت های بزرگ انگلیس به اتحادیه اروپا و همچنین کاهش حوزه اختیارات دیوان دادگستری اروپا درباره انگلیسی ها است. البته مسائلی هم وجود دارد که ما باید روی آن کار کنیم و پس از خروج از اتحادیه اروپا این مسائل را دنبال خواهیم کرد. اما فقط زمانی می توانیم این کارها را انجام بدهیم که از اتحادیه اروپا خارج شده باشیم. خروج از اتحادیه اروپا می تواند نقطه شروعی برای پیگیری همه مسائل دیگری باشد که مردم از برگزیت می خواسته اند. نخست وزیر فردی نیست که جا بزند. او فردی است که کارها را ادامه خواهد داد تا برگزیت اجرایی شود. او طرح برگزیت را اجرایی می کند که در روح همه پرسی آمده بود. 

اما این دیدگاه وزیر خارجه انگلیس مخالفان جدی هم دارد و با وجود چراغ سبز اتحادیه اروپا به این طرح جنجالی، اختلاف 0 نظرها در داخل انگلیس در این باره همچنان ادامه دارد.

 شماری از وزیران و مشاوران کابینه ترزا می در مخالفت با توافق نهایی برگزیت استعفا دادند و تعدادی از اعضای حزب محافظه کار، حزب حاکم، ترزا می را تهدید کرده‌ اند که به این اعلامیه هنگام بررسی در پارلمان انگلیس رای منفی می‌دهند.

سخنگوی حزب کارگر انگلیس به عنوان اصلی ترین مانع مقابل «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفته است که «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر قصد دارد مناظره زنده و مستقیمی را با ترزا می درباره توافق برگزیت انجام دهد. بر اساس این گزارش اظهارات سخنگوی کوربین در واکنش به گزارش دیلی تلگراف است که پیش از این نوشته بود ترزا می ممکن است خواستار برگزاری یک مناظره تلویزیونی با کوربین درباره توافق برگزیت شود.

این مناظره پیش از رای گیری نهایی برگزیت در پارلمان برگزار خواهد شد.

کوربین پیش از این هم برگزیت را به چالش کشانده بود و آن را «یک شکست مصیبت بار برای مذاکرات» خوانده بود.

«آرلن فاستر» رهبر حزب وحدت طلبان دموکراتیک ایرلند شمالی هم در مخالفت با این توافقنامه دولت ترزا می با اتحادیه اروپا برای اجرای برگزیت گفت: ما حاضر نیستیم به این توافق نامه خروج رای مثبت بدهیم زیرا این طرح از نظر ما به معنای لحاظ شدن تفاوت های اساسی بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق انگلیس از نظر بازار واحد و از نظر اجرای قوانین اتحادیه اروپا است که ما کاملا با آن مخالف هستیم و در آینده با آن مخالفت اساسی خواهیم داشت. پس می بینید که ما نمی توانیم از این توافق نامه حمایت کنیم.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس وعده داده است تا حمایت افکار عمومی انگلیس را برای این توافق جلب کند و به نمایندگان نیز هشدار داده است که اگر این توافق را رد کنند، انگلیس با خطر ترک اتحادیه اروپا بدون توافق روبرو خواهد شد. این مساله می تواند تبعات ناگوار و جدی برای پنجمین اقتصاد بزرگ جهان داشته باشد.

او برای جلب نظر رای دهندگان کارزارهای تبلیغاتی ای همچون کارزارهای انتخاباتی برگزار خواهد کرد و از جمله تورهای تبلیغاتی در سراسر کشور خواهد داشت. 

حدود 52 درصد از شهروندان انگلیسی ژوئن 2016 در یک همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. این همه پرسی و تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از سوی کشورهای اروپایی با ناخرسندی مواجه شد. با این حال، دولت ترزا می برنامه خود برای خروج از اتحادیه اروپا را پیش می برد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.