در حالی که برخی منابع از بازگشایی سفارت عربستان سعودی در آینده نزدیک خبر می دهند تلویزیون عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، در حالی که برخی منابع از بازگشایی سفارت عربستان سعودی در آینده نزدیک خبر می دهند تلویزیون عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد.

تلویزیون رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور گزارش های رسانه ای مبنی بر بازگشایی سفارت عربستان سعودی در دمشق پایتخت سوریه را تکذیب کرد.

این در حالی است که روزنامه رأی الیوم نوشت که «ابراهیم العساف»وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که پنجشنبه آینده به شکل رسمی  در دمشق پایتخت سوریه بازگشایی می شود.

وبسایت «سبق» عربستان اعلام کرد بازگشایی در ساعت یک و نیم ظهر صورت می گیرد.

از سوی دیگر، یک مسئول عربستانی نیز قصد کشورش برای بازگشایی سفارتش در دمشق را مورد تأکید قرار داد اما تصریح کرد که هنوز سفیر تعیین نشده است.

این مسئول تصریح کرد که بیانیه ای روز چهارشنبه پیش از بازگشایی سفارت عربستان در این خصوص در ساعت چهار بعد از ظهر به وقت عربستان سعودی افتتاح کرد.

در تحولی دیگر، قطر امروز دوشنبه موضع خود درباره عادی سازی روابط با دولت سوریه و بازگشایی سفارتش در دمشق در پی اقدامات مشابه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را اعلام کرد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر که کشورش از جمله کشورهای عربی بود که از گروه های تروریستی از جمله «جبهه النصره» شاخه گروه القاعده در سوریه طی هفت سال از جنگ در سوریه حمایت کرده است، در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به امکان بازگشایی سفارت قطر در دمشق گفت: نشانه های تشویق کننده برای عادی سازی روابط با دولت سوریه وجود ندارد.

وزیر خارجه قطر در ادامه افزود که کشورش با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت می کند و ضرورتی برای بازگشایی سفارتش در دمشق نمی بیند.

وی تصریح کرد: دلایلی که باعث شد مشارکت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شود همچنان به قوت خود باقی است.

این در حالی است که روزنامه رأی الیوم روز گذشته-یکشنبه- گزارش داد که سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرد که شرکت هواپیمایی عمان برای اطلاع از اوضاع فنی فرودگاه دمشق وارد آن فرود گاه شد و انتظار می رود که به زودی دو هیأت از کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور از سر گیری پروازها به سوریه به دمشق می روند.

«شفاء النوری»مدیر سازمان هواپیمایی عربی سوریه تأکید کرد که دو روز پیش هیأت عمانی به دمشق سفر کرد.

النوری افزود که شرکت های هواپیمایی «الخلیج» بحرین و «الاتحاد» امارات نیز برای اطلاع یافتن از اوضاع فرودگاه دمشق به منظور آمادگی برای از سرگیری پروازها به دمشق درخواست ارائه کردند.

اخیرا کشورهای عربی عادی سازی روابط خود را با سوریه از سر گرفتند و امارات در ماه دسامبر گذشته سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و بحرین نیز تأکید کرد که سفارتش فعالیت خود را در پایتخت سوریه از سر گرفت.

در 16 دسامبر «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به عنوان اولین رهبر عربی که از سال 2011 به سوریه سفر می کند به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. همچنین زمزمه هایی درباره بازگشت دمشق به اتحادیه عرب به گوش می رسد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.