پس از سفر ناگهانی و غیرمنتظره «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به سوریه، رهبران عرب دیگر نیز به سوریه سفر می کنند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، پس از سفر ناگهانی و غیرمنتظره «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به سوریه، رهبران عرب دیگر نیز به سوریه سفر می کنند.

بهبود اوضاع سوریه و بازگشت امنیت به بیشتر بخش های این کشور باعث شده است که حکومت های عربی در سیاست های خود در قبال سوریه تجدید نظر کنند.

نیروهای دولتی سوریه طی سه سال گذشته با حمایت ایران و سوریه توانستند که بیش از 90 درصد از اراضی سوریه را از افراد مسلح بازپس گرفته و آزاد کنند.این امر باعث بازنگری در سیاست کشورهای عربی در قبال دمشق شده است.

در همین زمینه «حبیب عباس»سفیر سوریه در خارطوم پایتخت سودان در اظهارنظری درباره سفر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به سوریه و دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گفت که بعید نیست که رؤسای عرب دیگر نیز در آینده به سوریه دیدار سفر کنند.

عباس در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیگ گفت که سفر البشیر به سوریه مهم است زیرا به عنوان اولین رئیس جمهور عربی یا رئیس جمهور در منطقه به شمار می رود که از ابتدای بحران در سوریه در سال 2011 به این کشور سفر می کند.

عباس افزود که « مهمترین چیزی که در سفر البشیر به سوریه رخ داد رایزنی درباره باگشت به نزدیک شدن روابط عربی- عربی است.»

سفیر سوریه در سودان ادامه گفت:« به بازگشت نزدیکی در روابط به عنوان بازگشت توازن به روابط میان کشورهای عربی نگاه می کنیم به طوری که کشورها از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر دور شوند و در عین حال بازگشت نزدیکی روابط به معنای همبستگی عربی برای رویارویی با خطرهای پیش روی است.»

عباس تصریح کرد که وی بعید نمی داند که رؤسای جمهور برخی کشورهای عربی دیگر در آینده به سوریه سفر کنند و در این زمینه تأکید کرد:« این مسأله کاملا واقعی است زیرا برخی از کشورهای عربی بازگشایی سفارت های شان در دمشق را بررسی می کنند و ما به نوبه خود نیز منتظر بازگشت عرب ها به سوریه هستیم.»

با وجود این سفیر سوریه در خارطوم به نام کشورهایی که درباره آنها سخن گفته است، اشاره ای نکرد.

سخنان عباس در واکنش به سفر ناگهانی و غیرمنتظره بعد از ظهر روز گذشته عمر البشیر رئیس جمهور سودان به دمشق و رایزنی با رئیس جمهور سودان بیان شد.

این در حالی است که خبرگزاری سانای سوریه شب گذشته گزارش داد که رئیس جمهور سودان عصر روز گذشته-یکشنبه-  وارد دمشق پایتخت سوریه شد و در فرودگاه بین المللی دمشق مورد استقبال  بشار اسد  رئیس جمهور سوریه قرار گرفت.

پس از آن،  اسد والبشیر به کاخ «الشعب»رفتند و در کاخ درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات در سوریه و منطقه گفت و گو کردند.

 اسد و البشیر طی مذاکرات تاکید کردند که: شرایط و بحران ها در تعدادی از کشورهای عربی ما را ملزم می کند برای تجدید نظر و ایجاد روش های جدیدی برای روابط کشورهای عربی که مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها است ، اقدام کنیم که آن نیز به نوبه خود باعث بهبود روابط عربی-عربی  به طوری که منافع ملی کشورهای عرب را در نظر بگیرد، خواهد شد.

 اسد والبشیر در این دیدار اشاره کردند که آنچه در منطقه رخ می دهد، به ویژه در کشورهای عربی بر ضرورت سرمایه گذاری تمام امکانات و تلاش ها برای خدمت مسائل عربی و ایستادگی در برابر طرح هایی که با منافع کشورهای منطقه و ملت های آن مخالف است، تأکید می کند.

البشیر در این دیدار گفت که سوریه یک کشور مواجهه است و تضعیف آن تضعیف مسائل عربی است، .

رئیس جمهور سودان تأکید کرد که به رغم جنگ در سوریه اما این کشور همچنان به اصول و مبادی امت عرب پایبند ماند.

عمر البشیر ابراز امیدواری کرد که سوریه هرچه سریعتر بتواند بهبود یافته ونقش خود در منطقه را بازیابد و ملت آن بتواند سرنوشت آینده کشورش را خودش و به دور از هرگونه دخالت خارجی  تعیین کند.

وی بر موضع  کشور خود و ایستادگی در کنار سوریه تاکید کرد.

البشیر همچنین افزود: جمهوری سودان آمادگی ارائه هر گونه کمکی برای حمایت از تمامیت اراضی سوریه دارد.

 بشار اسد نیز در دیدار با البشیر تاکید کرد که سوریه به رغم همه اتفاق هایی که در طول سال های جنگ رخ داد، به عربی بودن وفادار ماند و به آن ادامه خواهد داد. در عین حال، وی اشاره کرد که وابستگی برخی کشورهای عربی به غرب برای ملت های خود به هیچ سودی نخواهد برگشت لذا پایبندی به عربی بودن و مسائل کشورهای عربی بهتر است.

بشار اسد از  عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان به خاطر دیدارش از دمشق تشکر کرد و تاکید کرد که سفر وی  به سوریه باعث  بازگشت روابط میان دو کشور همانطور که پیش از جنگ علیه سوریه بوده، خواهد شد.

دیدار البشیر از سوریه، نخستین دیدار رهبر یک کشور عضو اتحادیه عرب از این کشور جنگ‌زده در هفت سال گذشته و از زمان آغاز ناآرامی‌ها به شمار می‌رود.

برخی تحلیلگران مسائل منطقه‌ای این دیدار را به مثابه یک دگرگونی در روابط جهان عرب گزارش کرده اند.

بنابر این گزارش، اتحادیه عرب در نوامبر سال 2011 و در پی چندماه از آغاز بحران سوریه تصمیم به تعلیق عضویت این کشور گرفت و برخی از کشورهای عربی روابط خود با سوریه را قطع کردن و سفارت های خود را در دمشق بستند اما طی ماه های گذشته برخی کشورها خواستار از سرگیری روابط با سوریه و بازگرداندن کرسی سوریه به دمشق در اتحادیه عرب شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.