دولت فرانسه و رئیس جمهور اش هنوز نتوانسته اند که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را هضم کنند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت فرانسه از خروج نیروهای ایالات متحده از خاک سوریه عمیقا ابراز تأسف کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد عمیقا از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه متأسف است.

 ماکرون روز یکشنبه در جریان یک نشست خبری در چاد گفت که ایالات متحده با واژگون کردن یکی از ستون‌های اصلی سیاستش در خاورمیانه  هم‌پیمانان خود را نگران کرده است.

وی گفت: «هم‌پیمان شدن یعنی شانه به شانه مبارزه کردن. این امر برای رئیس یک دولت و ارتش مهمترین چیز است.» و با انتقاد از سیاست‌ اخیر ایالات متحده افزود:‌ «همپیمان باید قابل اتکا باشد.»

رئیس جمهور  فرانسه همچنین بر نقش شبه‌نظامیان کرد تأکید کرد که با جنگ خود در سوریه بخش‌های عمده‌ای از شمال این کشور را از داعش باز پس گرفتند. وی در این زمینه گفت:‌ «من خطاب به همگان می‌گویم فراموش نکنیم که چه چیزهایی را به آنها (کردهای مسلح) مدیونیم.»

فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که با وجود تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از سوریه نیروهای فرانسوی تا نابودی کامل داعش در خاک سوریه باقی خواهند ماند.

مقامات آمریکا دلیل تصمیم اخیر خود را این اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند در سوریه داعش را به طور کامل شکست دهند.

رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهارات درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه با بیان اینکه بخش عمده  گروه تروریستی داعش در زمان ریاست جمهوری وی نابود شده اظهار داشت که بخش باقیمانده داعش را نیز کشورهای منطقه‌ای به راحتی از بین می برند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود درباره خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه در توییتر خود با اشاره به اینکه بخش عمده داعش در زمان ریاست جمهوری وی نابود شده نوشت: «بخش باقیمانده داعش را نیز کشورهای منطقه‌ای از بین می برند به راحتی برطرف می‌کنند. ما به خانه برمی‌گردیم»

وی همچنین با اشاره به اینکه عمده اخبار رسانه‌های آمریکایی در مورد سوریه «دروغ» است، اظهار داشت: «ما 7 سال قبل برای یک مدت 3 ماهه به آنجا رفته بودیم. هرگز خارج نشدیم»

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه  که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد توسط دولت ترامپ با واکنش‌های بسیاری در واشنگتن روبرو شد.

«جیمز متیس» وزیر دفاع و «برت مک‌گورک» نماینده ویژه ترامپ در مبارزه با گروه تروریستی داعش در واکنش به این تصمیم از سمت خود استعفا دادند.

ترامپ همچنین در پاسخ به انتقادات بار دیگر در توییتی نوشت: «خروج از سوریه غیرمنتظره نیست. سال‌هاست که کارزاری را در این رابطه آغاز کرده‌ام و 6 ماه پیش نیز قبول کردم که موضوع خروج را مدتی به تاخیر بی‌اندازم. روسیه، ایران و سوریه دشمن محلی داعش هستند. ما در حال انجام کار آنها هستیم. حالا وقت بازگشت به خانه و ساختن دوباره است.»

علاوه بر آن، پس از آن واشنگتن اعلام کرد که نیروهای خود را از سوریه خارج می کند  گروه های مسلح سوری در جنوب این کشور خواستار ایجاد گذرگاه امن برای عبور عناصرشان از منطقه «التنف» و غیرنظامیان حاضر در اردوگاه آوارگان«الرکبان» به سمت شمال این کشور شد.

برخی فعالان سوری گفتند که «مهند الطلاع» فرمانده گروه «جیش مغاویر الثوره» که زیر چتر ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در منطقه 55 کیلومتر( که شمال التنف سوریه در بر می گیرد) فعالیت می کند، تأکید کرد که رسما از تصمیم خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از پایگاه التنف و منطقه 55 کیلومتر به طور کامل، مطلع شده است.

الطلاع ابراز امیدواری کرد که گذرگاه امنی برای عبور عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد و دیگر گروه های حاضر در منطقه و نیز غیرنظامیان حاضر در اردوگاه الرکبان که تعداد آنها بیش از 70 هزار تن است،برای رفتن به شمال سوریه(ادلب) ایجاد شود.

وی در ادامه گفت که هر گونه درگیری احتمالی با نیروهای دولتی سوریه خطرناک است و خروج ائتلاف بین المللی از پایگاه التنف و منطقه 55 کیلومتر گروه های وابسته به گروه ارتش آزاد در این مناطق را به طور مستقیم رو در رو با نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش قرار می دهد.

با وجود این  گروه «جیش مغاویر الثوره» با صدور بیانیه ای در شبکه های اجتماعی تأکید کرد که با نیروهای ائتلاف بین المللی برای رسیدن به بهترین گزینه برای همه پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برنامه ریزی می کند.

در بیانیه این گروه مسلح آمده است که با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی به ماموریت خود برای از بین بردن داعش ادامه می دهد.

پایگاه نظامی التنف  در نزدیکی مرزهای سوریه و اردن واقع است و در آن نیروهای آمریکایی مستقر هستند که اقدام به آموزش گروه های مسلحی از جمله «احمد العبدو» و جیش مغاویر الثوره می کنند.

پیش از این مسکو افراد مسلح وابسته به جیش مغاویر الثوره را  به گروکشی از آوارگان مقیم در اردوگاه الرکبان و سرقت کمک های انسانی متهم کرد که به این اردوگاه می رسد.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در توئیتی گفت که وی هدفش در سوریه که شکست داعش است را محقق کرده است.

ترامپ نوشت:« داعش را در سوریه شکست دادیم و این تنها دلیل وجود ما طی دوران ریاست جمهوری ترامپ است.»

این توئیت باعث شده است که گزارش هایی که اعلام کردند وی در حال بررسی خروج نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه است را مورد تأکید و تأیید قرار می دهد.

«سارا سندرز» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید پس از توییت ترامپ در خصوص دلیل حضور آمریکا در سوریه، اعلام کرد که ایالات متحده کار خروج نیروهایش از سوریه را آغاز کرده است.

سندرز با اشاره به اینکه مبارزه با داعش به مرحله جدیدی رسیده گفت: «5 سال قبل داعش در خاورمیانه قدرت زیادی داشت و در حال حاضر آمریکا گروهی را که در این منطقه اعلام خلافت کرده بود، شکست داده است.»

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که پیروزی علیه داعش در سوریه به معنای پایان ائتلاف جهانی نیست.

پنتاگون نیز اعلام کرد: روند خروج سربازان آمریکایی از سوریه آغاز شده، اما به همکاری با « شرکای محلی» خود در این کشور ادامه خواهیم داد.

دیده بان حقوق بشر، وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه  که مورد حمایت واشنگتن است، خروج ناگهانی و غیرمنتظره آمریکا از شرق سوریه را «خنجر زدن از پشت» دانست.

در نخستین واکنش به خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، رئیس کمیته امور خارجی در مجلس فدراتیو روسیه گفت که آمریکا به لحاظ نظامی از سوریه خارج می شود اما تأثیرش از طریق همپیمانانش ادامه می یابد.

وزارت خارجه روسیه  در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اعلام کرد که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه تبدیل به مانعی خطرناک در برابر رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه است.

وزارت خارجه روسیه واشنگتن را متهم کرد که نیروهایش را به شکل غیرقانونی در سوریه نگه داشته است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:« حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه تبدیل به مانع خطرناکی در مسیر راه حل سیاسی در این کشور شده است.»

«لورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه  نیز در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: «ما در این تحلیل که داعش نابود شده است با آمریکایی ها هم نظر نیستیم. این تصمیمی بسیار مهم از سوی آمریکایی هاست و به نظر ما این کار (نابودی داعش) باید به اتمام برسد.»

با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پرسش مهم سرنوشت نیروهای کرد سوریه در شمال شرقی سوریه است که مورد حمایت آمریکا بودند. گفته می شود که احتمالا فرانسه مسئولیت حمایت از این نیروها را برعهده بگیرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از سوریه را تصمیمی «درست» ارزیابی کرد و گفت که دونالد ترامپ درست می گوید ما ضربه‌هایی جدی به داعش در سوریه وارد کرده‌ایم.

با این حال فرانسه، انگلیس و آلمان که متحدان ایالات متحده آمریکا در مبارزه علیه داعش به شمار می روند و کشورهایشان مورد حمله اعضای این گروه قرار گرفته است، نگرانی شان را از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پنهان نکرده‌اند.

انتشار خبر آغاز خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه در روز چهارشنبه هفته گذشته واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

نخستین منتقدان این تصمیم دونالد ترامپ اعضای حزب جمهوریخواه ایالات متحده بودند که معتقدند بیرون رفتن ایالات متحده از خاک سوریه به تقویت نقش ایران و روسیه در این کشور خواهد انجامید؛ کشورهایی که هر دو حامی دمشق هستند.

«لیندزی گراهام» سناتور جمهوریخواه اعلام کرد خروج از سوریه «پیامدهایی ویرانگر» خواهد داشت.

 برخی تحلیلگران این اقدام آمریکا برای خروج از سوریه را سیاست دونالد ترامپ برای تنها گذاشتن اروپا در مقابل روسیه، ترکیه و ایران ارزیابی می کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.