با استعفای مسئولان بلندپایه و مهم آمریکایی که با ترامپ اختلاف دارند رئیس جمهور آمریکا خود را تنهاتر و منزوی تر از قبل می بیند.

به گزارش جماران،  عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: کشتی« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دلیل سیاست ها و تصمیم هایی احساسی متکبرانه اش در حال غرق شدن است. پس از استعفای «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در اعتراض به تصمیم ناگهانی و غیرمنتظره ترامپ برای خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه طی دو ماه و نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان(7هزار از محموع 14 هزار نیرو)  برای رئیس جمهور آمریکا هیچ کس به جز «جارد کوشنر» مشاور و دامادش و نیز دخترش« ایوانکا ترامپ» به علاوه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی زشت و قبیح و تندرویش باقی نمانده است.

ماتیس این ژنرال سابق که از محبوبیت زیادی در میان جمهوری خواه ها و دموکرات ها با هم برخوردار است متمایز و متفاوت تر از کسانی است که قبل از وی استعفا دادند زیرا استعفایش شفاف و با دلیل و علت بود و شامل ده بند بود که در آن بر اختلافش با ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره تصمیم اش جهت خروج از افغانستان و سوریه تأکید کرد و نیز ضرورت همکاری محترمانه با همپیمانان آمریکا را مورد تأکید قرار داد.

اختلاف ماتیس با ترامپ که بسیاری از اعضای کنگره را وی را واحه ثبات در میان هرج و مرج ترامپ توصیف  می کنند جدید نیست و از همان هفته اول انتخابش به عنوان رهبر وزارت دفاع(پنتاگون) علنی شد. «باب وودوارد» روزنامه نگار آمریکایی در کتاب اخیرش« ترس...ترامپ در کاخ سفید» به نقل از ماتیس نوشت که ترامپ از وی به عنوان وزیر دفاع خواسته است که برنامه هایی برای لشکرکشی به ونزوئلا و سرنگونی«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور این کشور تدوین کند.

برخی منابع در وزارت دفاع آمریکا تأکید کردند که ماتیس به مدت 45 دقیقه با ترامپ دیدار کرد و تلاش کرد که وی را قانع کند که نیروهای آمریکایی را از سوریه به دلیل خطرات این اقدام بر امنیت ملی آمریکا خارج نکند و زمانی که رئیس جمهور آمریکا دلایل وی را نپذیرفت از مقام خود استعفا داد و گفت:« رئیس جمهور نیاز به وزیر دفاعی دارد که با دیدگاه ها و سیاست هایش همسو باشد.»

این چنین شد که ماتیس به فهرست بلندبالای دولتمردانی پیوست که به دلیل آن که نتوانستند با ترامپ تعامل کرده و با دمدمی مزاج بودنش و نیز دخالت های دخترش و دامادش در امور استراتژیک و چگونگی مدیریت کشور کنار بیانید، از مقام خود استعفا دادند؛ دولتمردانی مانند «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «اچ آر مکمستر»مشاور امنیت ملی و سلف وی«مایکل فلین» که فقط 22 روز دوام آورد، «جان کیلی» دبیر کل کاخ سفید،«ریان زنک» وزیر کشور، «استیو بنن»کارشناس استراتژیک، «گری کوهین» مشاور اقتصادی،«جف سشنز»وزیر دادگستری و  در نهایت «نیکی هایلی» نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل.

بی تردید ماتیس آخرین فردی نیست که از مقام خود استعفا می دهد زیرا سال جدید سال چالش ترامپ رئیس جمهور آمریکا و چه بسا سال سرنگونی اش از مقامش باشد. این مرد به مانند رهبران دیکتاتور در خاورمیانه و جهان سوم رفتار و عمل  می کند و نه فقط برای امنیت و سلامت جهان بلکه برای امنیت و سلامت خود آمریکا خطر جدی شکل می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.