پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آیا سیف الاسلام قذافی رئیس جمهور لیبی می شود؟

منبع قدرت مهندس سیف الاسلام قذافی ناتوانی نخبگان سیاسی است که پس از سرنگونی نظام پدرش بر لیبی حکومت کردند در ایجاد جایگزین موفق، حفظ وحدت ارضی و دیموگرافی و ایجاد نهادهای دولتی و خلع سلاح شبه نظامیان مسلح که قتل و فساد را در این کشور گسترش دادند، شکست خوردند.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: نام مهندس« سیف الاسلام قذافی»پسر «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی بار دیگر به عنوان یکی از بارزترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری لیبی مطرح شده است؛ انتخاباتی که انتظار می رود بهار آینده با نظارت سازمان ملل برگزار شود و به نظر می رسد که سیف الاسلام از حمایت قدرت های بین المللی و عربی که بارزترین آنها روسیه فدراتیو است، برخوردار است.

اگر نتایج نظرسنجی که جنبش«ماندلای لیبی» انجام داد و نتایج آن را اعلام کرد و تأکید کرد که 90 درصد شرکت کنندگان در آن کاندیداتوری و انتخاب سیف الاسلام را به عنوان رئیس جمهور آینده لیبی را تأیید کردند،درست باشد این یعنی وی از شانس خوبی برای پیروزی برخوردار است زیرا بخش بزرگی از  مردم لیبی حسرت مرحله ثباتی را می خورند که کشور پیش از آغاز انقلاب لیبی در فوریه سال 2011 و سرنگونی حکومت سرهنگ معمر قذافی در آن به سر می برد.

جنبش ماندلای لیبی که به نظر می رسد به مهندس سیف الاسلام قذافی نزدیک است گفت که 71 هزار و 65 نفر در این همه پرسی شرکت کردند و بیش از 91 درصد به نفع پسر رئیس جمهور سابق لیبی رای دادند« تا به بازسازی کشور و تکمیل طرح های آینده لیبی فرصت دهند».این نیز قابل توجه بود که وبسایت رسمی شبکه تلویزیونی«روسیا الیوم» نتایج این همه را منتشر کرد و توجه زیادی به آن کرد.

آقای «خالد الشمری»  رئیس شورای عالی دولت لیبی گفت:« سیف الاسلام از ناحیه قانونی «پاک نیست» تا بتواند برای ریاست جمهوری کاندید شود». وی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه افزود:« وی تحت پیگرد دادگاه بین المللی جنایی و بخش قضایی لیبی است  و از مهمترین شروط برای به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری کشور این است که کاندیدا باید پاک باشد؛ امری که باعث می شود پسر رهبر سابق لیبی نتواند کاندیدا شود.»

آقای «خالد الغویل» وکیل مدافع سیف الاسلام نیز تأکید کرد که موکلش در زمان آغاز به کار ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان کاندیدا ثبت نام می کند.وی گفت که «ملت لیبی حق انتخاب دارد.» الغویل افزود:« دادگاه بین المللی جنایی خارج از مشروعیت بین المللی فعالیت می کند.» وی از این مساله ابراز تعجب کرد که چرا این دادگاه کسانی که دست به کشتار ملت لیبی و نابودی امکانات آن زدند را تحت پیگرد قرار نمی دهد اما در عین خال مهندس سیف الاسلام را که توسط بخش قضایی لیبی محاکمه شد و عفو عمومی شامل حالش شد را تحت پیگرد قرار می دهد؟

بی تردید بخش عمده ای از مردم لیبی از کاندیداتوری پسر رهبر سابق لیبی حمایت می کنند آن هم به دلیل حالت هرج و مرج خونینی که در نتیجه سیطره شبه نظامیان مسلح از زمان فروپاشی کشور و سرنگونی نظام در آن به لطف دخالت نظامی پیمان «ناتو» در سال 2011 و ترور قذافی رهبر سابق این کشور به شیوه شنیع و توهین آمیز در اکتبر همان سال، لیبی در آن به سر می برد. چه بسا حمایت روسیه و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و ایتالیا از مهندس قذافی پسر به همین دلیل باشد. در همین زمینه «لیف دنگوف» رئیس گروه تماس روسیه برای حل بحران لیبی در حاشیه مشارکت در نشست «پالرمو» در ماه پیش گفت:« رهبران روسیه و آقای قذافی پسر با هم در تماس هستند زیرا این شخصیت دارای اعتبار و وزن سیاسی در لیبی است به همین دلیل از جمله طرف های مشارکت در فرایند سیاسی لیبی خواهد بود و دارای تیمی قوی است که از وی حمایت می کند.»

منبع قدرت مهندس سیف الاسلام قذافی ناتوانی نخبگان سیاسی است که پس از سرنگونی نظام پدرش بر لیبی حکومت کردند در ایجاد جایگزین موفق، حفظ وحدت ارضی و دیموگرافی و ایجاد نهادهای دولتی و خلع سلاح شبه نظامیان مسلح که قتل و فساد را در این کشور گسترش دادند، شکست خوردند.

معمر قذافی رئیس جمهور سابق لیبی نه به خاطر دیکتاتور بودنش توسط کشورهای غربی هدف قرار گرفته و نظامش توسط ناتو سرنگون شد (اگر چه این درست است که وی دیکتاتور بود) بلکه به دلیل آن که نقش مهم و انکارناپذیری در مبارزه با نفوذ کشورهای استعماری در قاره آفریقا بازی کرد و تلاش کرد که واحد پول یکسان دینار آفریقایی را ضرب کند و پوشش لازم را با طلا برای آن تأمین کند و چه بسا بنابر همین دلیل و دیگر دلایل بود که «باراک اوباما» رئیس جمهور آفریقایی تبار سابق آمریکا به دلیل مشارکت و تأیید دخالت نظامی ناتو برای تغییر نظام در طرابلس ابراز «ندامت» کرد.

قذافی رئیس جمهور سابق لیبی 360 میلیارد دلار ودیعه مالی و ذخایر طلا پیش از ترورش به جای گذاشت و این بسیار دردناک است که این ودایع توسط افراد وابسته به حاکمیت جدید در لیبی به غارت رفت و کشور به ویرانی و هرج و مرج رسید.

در زمینه صدور حکم ها درباره فرصت های مهندس سیف الاسلام برای پیروزی یا ورود به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آینده عجله نمی کنیم ولی با حق وی جهت ورود به گود  و رقابت بر سر ریاست جمهوری مخالفتی نداریم. وی مثل هر کاندیدای دیگر حق کاندیداتوری دارد و شهروندان لیبی را باید آزاد گذاشت تا خودشان انتخاب کنند به شرط آن که این انتخابات آزاد، شفاف و تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

ملت لیبی طی هشت سال گذشته  در معرض کوچاندن، فقر و غارت ثروت های کشور ثروتمندش قرار گرفت و مستحق زندگی با کرامت در کشوری باثبات است و ما بر این باور نیستیم که این حق که تجسد حداقل است برایش زیادی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.