جفری در کنفرانسی در مرکز پژوهشی«آتلاتنیک کاونسل» در واشنگتن گفت:« می خواهیم نظامی را ببینیم که به طور اساسی متفاوت باشد و من در این جا درباره تغییر نظام سخن نمی گویم. ما تلاش نمی کنیم که اسد را کنار بزنیم.»

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «جیمز جفری» فرستاده آمریکا به سوریه گفت که کشورش به دنبال براندازی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیست اما اگر نظام در این کشور تغییرات« اساسی» شاهد نشود، آمریکا از بازسازی این کشور حمایت مالی نمی کند.

جفری که یکی از بازهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به شمار می رود گفت که دولت سوریه باید با راه حل سیاسی موافقت کند زیرا پس از هفت سال جنگ در سایه وجود 100 هزار فرد مسلح در اراضی سوریه پیروزی کامل به دست نیاورده است.

جفری در کنفرانسی در مرکز پژوهشی«آتلاتنیک کاونسل» در واشنگتن گفت:« می خواهیم نظامی را ببینیم که به طور اساسی متفاوت باشد و من در این جا درباره تغییر نظام سخن نمی گویم. ما تلاش نمی کنیم که اسد را کنار بزنیم.»

این مسئول آمریکایی هزینه بازسازی سوریه را بین 300 تا 400میلیارد دلار تخمین زد اما هشدار تکراری غرب را بار دیگر مطرح کرد که مضمون آن این است که کشورهای غربی در تأمین مالی بازسازی سوریه اگر به راه حل سیاسی مورد قبول همه به موازات تغییر رفتار نظام رسیده نشود، شرکت نمی کنند.

در تحولی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا فعالیت های خود در سوریه را کاهش دادند.

«یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه در سخنانی پس از سفر به سوریه گفت که هواپیماهای ائتلاف آمریکایی در پی استقرار موشک های ضد هوایی روسی در سوریه، پروازهای خود را کاهش دادند.

بوریسوف افزود که پس از آن که یکی از سامانه های سیستم موشکی «اس 400» در سوریه فعال شده و ماموریت خود را آغاز کرد، فعالیت هوایی ائتلاف بین المللی به شدت کاهش یافته است.

 

نامه اعتراضی وزارت خارجه سوریه به سازمان ملل

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که سوریه تداوم   ارتکاب قتل عام ها در حق عیرنظامیان سوری توسط ائتلاف بین الملی  غیر قانونی تحت امر آمریکا نشانگر رفتار شرم آور آن ها و نادیده گرفتن مشروعیت بین المللی واحکام قانون بین المللی دانست و از شورای امنیت خواستار عمل به تعهدات خود از طریق اتخاذ تدابیر فوری و جدی برای توقف این جنایات وتجاوزات وکشتارها وانهدام نظاممند زیربنایی در سوریه شده است.

وزارت خارجه سوریه دو نامه به دبیرکل سازمان ملل ورئیس شورای امنیت ارسال کرد که در این دو نامه آمده است:آمریکا به عملیات نظامی  خود در سایه ائتلاف غیر قانونی بین المللی و به تجاوزات خود علیه اراضی سوریه و ارتکاب جنایت در حق غیرنظامیان سوریه که از ابتدای تاسیس این ائتلاف در ماه آگوست گذشته سال 2014 تحت بهانه مبارزه با گروهک تروریستی  داعش  آغاز شد، همچنان ادامه می دهد.

در این نامه ها آمده است که حملات جنگنده های این  ائتلاف موجب ارتکاب جنایت ها در حق غیر نظامیان سوری شده است و آخرین جنایت نیزروز 16 ماه دسامبر جاری صورت گرفته است که طی آن جنگنده های  ائتلاف منازل غیر نظامیان در روستای «بوخاطر» واقع در حومه جنوبی شرقی «دیر الزور» را بمباران کرد و باعث جان باختن 17 غیر نظامی و وقوع خسارات مادی در منازل واملاک اهالی شده است.

وزارت خارجه سوریه در دو نامه خود تأکید کرده است: تداوم کشورهای عضو این  ائتلاف  تحت امر آمریکا به ارتکاب کشتارها در حق غیر نظامیان سوری وتخریب منازل و از بین بردن منابع امرار معاش آنان و ادامه روند نادیده گرفتن شورای امنیت و مرجعیت بین الملل اش در این راستا نشانگر  بی تفاوتی شرم آور این ائتلاف به مشروعیت بین المللی و مبادی قانون بین المللی و قانون انسانی و در مقدمه آن توافقات خاص ژنو در مورد حمایت غیر نظامیان در زمان جنگ است و نیز پرده از میزان تقلب و کذب این کشورها بر می دارد.

در این دو نامه آمده است: جمهوری عربی سوریه از شورای امنیت خواهان عمل به تعهدات خود از طریق اتخاذ تدابیر فوری و جدی به منظور توقف این جنایات و تجاوزات و کشتارها و تخریب سامان یافته زیربنایی در سوریه ونیز اتخاذ اقدامات لازم برای ایجاد فرایند انجام تحقیق مستقل و بی طرف در مورد این جنایات ومحکومیت آن و مجازات عاملان آن و پرداخت خسارات وارده به خانوداه های قربانیان شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.