پس از کارشکنی کاخ سفید، بالاخره رئیس سازمان سیا برای توضیح در مورد نقش احتمالی ولیعهد عربستان در صدور فرمان قتل خاشقجی در سنا حاضر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد «جینا هاسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) تا ساعاتی دیگر برای توضیح در مورد اطلاعاتی که واشنگتن از پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌ نگار منتقد عربستانی احتمالا به فرمان ولیعهد عربستان دارد، در سنای آمریکا حاضر می‌ شود و این توضیحات را پشت درهای بسته در اختیار شماری از سناتورهای اصلی قرار می دهد.

در این جلسه، رهبرانی از دو حزب از کمیته روابط خارجی، کمیته نیروهای مسلح، کمیته اطلاعات و کمیته های زیرمجموعه مرتبط که بودجه وزارت خانه های خارجه و دفاع را تامین می کنند، حضور خواهند داشت.

نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه خواهان شنیدن سخنان هاسپل شده اند؛ سخنانی که کاخ سفید از شنیدن آن جلوگیری کرده بود.

این نشست درست پیش از رای گیری در مورد توقف حمایت از عملیات نظامی عربستان در یمن صورت می گیرد. 

گروهی از سناتورها طرحی را آماده کرده‌ اند که فروش سلاح به عربستان سعودی را ممنوع می‌ کند. قرار است این طرح به زودی در مجلس آمریکا به بحث گذاشته و در مورد آن رای‌ گیری شود. حضور هاسپل در سنا، می‌ تواند تا حد زیادی سرنوشت این طرح را مشخص کند.

این در حالی است که پیشتر کاخ سفید از حضور هاسپل در کنگره ممانعت به عمل آورده بود. رسانه‌ ها کاخ سفید را به دلیل ممانعت از حضور هاسپل در کنگره و توضیح در مورد قتل خاشقچی، مورد انتقاد قرار داده بودند.

کاخ سفید در نشستی که هفته گذشته با موضوع سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی در سنا برگزار شد، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا را برای توضیح به نمایندگان، اعزام کرد. پس از آن نشست، رسانه‌ ها گزارش دادند که هاسپل هم قصد داشته در این جلسه حضور پیدا کند، اما کاخ سفید با این امر مخالفت کرده است.

خاشقچی که از منتقدان «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به شمار می‌ رفت، 2 اکتبر برای انجام برخی امور اداری راهی کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر هرگز زنده از آن ساختمان خارج نشد. سعودی‌ ها تحت فشار رسانه‌ ای قتل این روزنامه‌ نگار را پذیرفته‌ اند، اما مدعی‌ اند که بن‌ سلمان در این امر نقشی نداشته و این عملیات «خودسرانه» انجام شده است.

با این حال گزارش سازمان سیا در مورد این پرونده نشان داده که نهادهای اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد ولیعهد سعودی مستقیما در قتل خاشقجی دست داشته است. با این وجود «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا و دیگر مقام‌ های دولت او تلاش می کنند همچنان از بن‌ سلمان حمایت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.