پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

قاطعانه‌ ترین ارزیابی در صدور فرمان قتل خاشقجی توسط بن سلمان؛

سازمان سیا: ولیعهد سعودی شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است

سازمان سیا هم به این نتیجه رسید که شخص ولیعهد سعودی پس از دریافت گزارش هایی از منابع اطلاعاتی، دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از سازمان سیا نوشت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.

از دیگر نتایجی که سازمان سیا به آن دست یافته گفت و گوی تلفنی «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در واشنگتن و برادر ولیعهد با خاشقجی بوده است. خالد بن سلمان در این گفت و گوی تلفنی به خاشقجی برای رفتن به کنسولگری عربستان در استانبول اطمینان می دهد که به او آسیبی نمی رسد. گفت و گوی تلفنی خالد بن سلمان با خاشقجی و درخواست از او برای رفتن به کنسولگری عربستان در استانبول به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفته است، اما هنوز واضح نیست آیا خالد بن سلمان می دانسته قرار است خاشقجی در کنسولگری کشته شود یا خیر.

مقامات مسئول آمریکایی به جدیدترین ارزیابی سازمان سیا که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را با حادثه قتل جمال خاشقجی مرتبط می داند، بسیار اعتماد دارند. رسانه‌ های آمریکایی نیز این نتیجه‌ گیری را قاطعانه‌ ترین ارزیابی در فرمان قتل خاشقجی توسط ولیعهد عربستان تا به امروز خوانده‌ اند.

سازمان سیا روز پنج شنبه رهبران کنگره آمریکا را در جریان نتایجی که اخیرا در خصوص قتل خاشقجی به آن دست یافته، قرار داده است.

بر این اساس، «ماهر مطرب» مقام امنیتی سعودی در تماس (از داخل کنسولگری عربستان در استانبول) با «سعود القحطانی» مشاور ارشد محمد بن سلمان به وی اطلاع داده عملیات ترور خاشقجی کاملا اجرا شده است.

پس از انتشار این اخبار، خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن در پیامی توییتری ادعای این روزنامه را رد کرد و خواستار انتشار هرگونه اطلاعات در این زمینه شد. خالد بن سلمان همچنین گفت آخرین تماس او با خاشقجی از طریق پیامک های متنی و در تاریخ 26 اکتبر 2017 تقریبا یک سال قتل از قتل او، بوده است.

سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن هم در واکنش به این خبر گفته است سفیر عربستان در آمریکا هیچ‌ گاه درباره سفر خاشقجی به استانبول با او گفت و گو نکرده است.

یکی دیگر از مدارک در این زمینه به نقل از روزنامه واشنگتن پست فایل های صوتی است که توسط دستگاه شنود جاسازی شده در کنسولگری عربستان توسط ترکیه به دست آمده است.

رسانه‌ های ترکیه اعلام کرده‌ اند این کشور اسنادی را در دست دارد که جزئیات قتل خاشقجی را روشن می‌کند و توضیحات عربستان سعودی در این باره را رد می‌ کند.

سرمقاله‌ نویس روزنامه حریت در این باره به نواری صوتی ای اشاره کرده است که با گوش دادن به آن روشن می‌ شود که در کنسولگری عربستان در استانبول بحثی با جمال خاشقجی درنگرفته و او به محض ورود به کنسولگری خفه شده است. 

مقامات ترکیه نوار دیگری را نیز در اختیار دارند که بر مبنای آن روشن می‌ شود برنامه‌ جوخه مرگ عربستان برای کشتن خبرنگار معترض کشورشان به چه ترتیبی بوده است.

در نوار دوم که 15 دقیقه است، اعضای جوخه مرگ در سفارت عربستان سعودی در استانبول پس از کشتن خاشقجی تلفنی با افرادی در خارج از ترکیه گفت‌ و گو می‌ کنند.

سخنان سرمقاله نویس روزنامه حریت در تناقض است با آنچه دادستان کل عربستان سعودی روز پنج‌ شنبه در کنفرانسی خبری در ریاض اعلام کرد.

«شیخ سعود المعجب» دادستان کل عربستان اعلام کرد که «احمد العسیری» معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان، عامل اصلی این طرح و طراح ماموریتی با هدف بازگرداندن خاشقجی به عربستان بوده است.

المعجب گفت پس از آن که خاشقجی به کنسولگری عربستان در ترکیه رفت، فرمانده تیم نتوانست او را متقاعد کند که به عربستان بازگردد و پس از آن بود که تصمیم به قتل خاشقجی گرفت.

بر مبنای ادعای دادستان کل عربستان افراد این تیم ابتدا جمال خاشقجی را بیهوش کرده و بعد او را به قتل رساندند. سپس جسد را تکه تکه کرده و به ماموری در خارج از کنسولگری تحویل دادند، اما هنوز مشخص نیست که جسد خاشقجی کجا پنهان شده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز پنج‌ شنبه اعلام کرد که کشورش از اظهارات دادستان کل عربستان در باره قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ناراضی است و آن را کافی نمی‌ داند.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که تیم 15  نفره‌ ای که به ترکیه آمده بود دستور داشت خاشقجی را در کنسولگری به قتل برساند و جسد او را تکه تکه کند. او بار دیگر خواستار تحویل این 15 نفر به دولت ترکیه شد تا آنها در دادگاه‌ های ترکیه محاکمه شوند.

وزارت خزانه‌ داری آمریکا نیز روز پنج شنبه 17 نفر از شهروندان عربستان را در رابطه با پرونده قتل خاشقجی تحریم کرد. گفته می‌ شود که چند تن از نزدیکان محمد بن سلمان نیز در بین تحریم‌ شدگان هستند.

«استیون منوچین » وزیر خزانه‌ داری آمریکا درباره تحریم این افراد گفته است: «ما اقدام به تحریم آن دسته از مسئولان عربستان کرده‌ ایم که در قتل وحشتناک خاشقجی دست داشته‌ اند. کسانی که مسئول طراحی و قتل خشن خبرنگاری بوده‌ اند که ساکن آمریکا بوده و در آن کشور اشتغال به کار داشته، باید به خاطر اقدام خود مجازات شوند.»

جمال خاشقجی روز 2 اکتبر در پی ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، توسط افرادی که از عربستان به ترکیه سفر کرده بودند، به قتل رسید. جسد او هنوز پیدا نشده و بنابر گفته مقام‌ های عربستان و ترکیه قاتلان او جسدش را تکه تکه و از ساختمان کنسولگری خارج کرده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.