وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که اگر تحقیقات مشترک با عربستان درباره قتل جمال خاشقجی به بن‌بست برسد ما از سازمان ملل می‌خواهیم تحقیقاتی در این باره انجام دهد.

به گزارش جماران، به نقل از الجزیره، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در واشنگتن درباره پرونده‌های مهمی مثل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول صحبت کرده است.

وی تاکید کرد که کشورش به حفظ منافع ملی آمریکا پایبند است و دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور روابط با عربستان سعودی را حفظ خواهد کرد، چرا که عربستان سعودی یک شریک مورد اعتماد است و شراکت آمریکا با عربستان سعودی تاریخی است.

وی افزود: ما درباره پرونده جمال خاشقجی به دنبال یافتن حقیقت هستیم و بسیاری از حقایق درباره این پرونده فاش خواهد شد.

پامپئو ضمن دفاع از حمایت آمریکا از عربستان سعودی، گفت: عربستانی‌ها شرکای مهمی برای ما هستند و روابط با ریاض یک مساله حیاتی برای امنیت آمریکا محسوب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی به تعهدات خود درباره پرداخت هزینه‌های مربوط به قراردادهای دفاعی با آمریکا در موعد مناسب عمل کند.

همچنین چاووش‌اوغلو بعد از دیدارش با پامپئو به رسانه‌ها گفت: هنوز سوال‌های زیادی درخصوص قتل خاشقجی بدون جواب باقی‌ مانده است و ما خواهان کشف طرفی هستیم که دستور قتل وی را داده است. ما قتل خاشقجی را جنایتی می‌دانیم که باید تمامی جزییات مربوط به آن فاش شود و ما به این موضوع به عنوان یک موضوع سیاسی نگاه نمی‌کنیم. بسیاری از کشورها نمی‌خواهند روابط‌شان با عربستان سعودی را به خاطر قتل جمال خاشقجی از بین ببرند و ما نیز این را نمی‌خواهیم و باید تمامی جزییات مربوط به این جنایت فاش شود.

وی گفت که دیدارش با پامپئو بر پرونده سوریه قتل خاشقجی، سازمان فتح‌الله گولن و حمایت آمریکا از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) متمرکز بود و دیدارهای وی با طرف آمریکایی مثبت و سازنده بوده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت که لیستی شامل اسامی 84 تن از اعضای سازمان گولن را که آنکارا خواهان تحویل آن‌هاست، به همتای آمریکایی خود داده است.

چاووش‌اوغلو درباره پرونده منبج سوریه گفت: تیمی آمریکایی-ترکیه‌ای طی روزهای آینده برای اجرای نقشه راه منبج در مناطق دیگری از سوریه نشست برگزار خواهد کرد.

وی هم‌چنین گفت: در صورتی که همکاری‌مان با عربستان به بن بست برسد، احتمالا خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره ترور خاشقجی خواهیم شد. اگر تحقیقات بین‌المللی در این باره انجام شود ما آماده‌ایم تمامی اسناد و مدارک درباره قتل خاشقجی را ارائه کنیم.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: ما جنایت قتل خاشقجی را به عنوان یک اختلاف با عربستان سعودی ارزیابی نمی‌کنیم، اما بر لزوم فاش شدن تمامی جزییات مربوط به این پرونده تاکید داریم. ما از سطح همکاری عربستان سعودی در تحقیقات کنونی درباره این پرونده به هیچ وجه راضی نیستیم. ریاض باید ما را در جریان روند تحقیقاتی که دراین باره انجام می‌دهد قرار دهد.

وی درباره دلیل آزادی برخی از بازداشت شدگان در این پرونده و درخواست دادستانی کل عربستان سعودی برای اعدام پنج تن از متهمان سوالی را مطرح کرد و از مقامات عربستان سعودی خواست هویت فردی را که دستور ترور خاشقجی را داده است و هویت همدست محلی که با تیم ترور همکاری داشته است، فاش کند.

وزیرخارجه ترکیه گفت: ما نمی‌خواهیم روابط‌مان با عربستان سعودی لطمه بخورد، اما باید کسی که دستور قتل را داده است محاکمه شود. ما آمریکا را در جریان جدیدترین اطلاعات درخصوص قتل خاشقجی گذاشته‌ایم.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: خرید سامانه‌های اس 400 روسیه یک قرارداد نهایی است و نمی‌توانیم آن را لغو کنیم. ما به سلاح‌های بیشتری نیاز داریم و ترجیح می‌دهیم از هم‌پیمانانمان سلاح بخریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.