امروز عربستان سعودی به دلیل قتل خاشقجی و راه اندازی و تداوم جنگ یمن با هجمه انتقادات بین المللی در نشست سازمان ملل در ژنو مواجه خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد کشورهای عضو سازمان ملل امروز دوشنبه در مقر  سازمان ملل در ژنو گردهم می آیند تا وضعیت حقوق بشر در عربستان را که در پی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار منتقد آل سعود با محکومیت بین‌ المللی روبرو شده، بررسی کنند.  

جلسه علنی نیم روزه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو یک ماه پس از آن انجام می‌ شود که خاشقجی - که قبلا مشاور برخی از مقامات عربستان بود اما به منتقد آل سعود بدل شد - در کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسید.

دادستان ارشد ترکیه برای اولین بار چهارشنبه گذشته تاکید کرد که خاشقجی طی اقدامی از پیش برنامه ریزی شده، به محض ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در 2 اکتبر خفه شده بود و جسدش بعدا مثله شده و نابود شده بود.

این قتل روابط عربستان سعودی‌ با آمریکا و سایر کشورهای غربی را تحت تاثیر قرار داد و وجهه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را مخدوش کرد.

احتمال می رود در جلسه امروز دوشنبه که هر چهار سال یکبار با حضور تمامی 193 عضو سازمان ملل برگزار می‌ شود، همچنین بر نقش عربستان در جنگ داخلی وحشیانه یمن هم تمرکز شود.

 

yemen_2_0

 

عربستان و متحدانش در سال 2015 به بهانه  حمایت از دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در مواجهه با  حوثی‌ ها جنگ یمن را راه اندازی کردند.  

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 10000 نفر در جنگ یمن کشته شده‌ اند، و یک هیات از کارشناسان سازمان ملل عربستان را به جنایات جنگی متهم کرده است.

به گزارش سازمان ملل،‌ این جنگ همچنین بزرگترین بحران بشردوستانه جهان را ایجاد کرد و میلیون‌ ها نفر را در آستانه قحطی قرار داد.

واشنگتن که از دیرباز حامی ائتلاف به رهبری عربستان بوده، هفته گذشته خواستار پایان دادن به حملات هوایی این ائتلاف علیه یمن شد.

هیات سعودی در جلسه امروز به ریاست «بندر العیبان» رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان حاضر می‌شود.

این هیات گزارشی از وضعیت حقوق بشر خود ارائه، و به سوالات نمایندگان دیگر کشورها پاسخ می دهد.

فعالان حقوق بشری از کشورهای عضو درخواست کرده اند تا از موضع خود عقب‌ نشینی نکنند.

«سماح حدید» مدیر کارزارهای حقوق بشری عفو بین‌الملل در خاورمیانه در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «کشورهای عضو سازمان ملل باید به سکوت «گوشخراش» خودشان درباره عربستان پایان دهند و به وظیفه‌ شان در بررسی ظلم این پادشاهی عمل کنند تا مانع تخلف های حقوق بشری بعدی در این کشور و یمن شوند.»

او افزود: «سرکوب دیرباز منتقدان توسط حکومت سعودی که نمونه آن قتل جمال خاشقجی در ماه گذشته است، تا همین اواخر از سوی کشورهای عضو سازمان ملل نادیده گرفته می شد.»

شماری از کشورها  از جمله انگلیس، اتریش و سوئیس سوالات مستقیم در مورد پرونده خاشقجی را ارائه کرده اند.

در همین حال سوئد قصد دارد سوال کند که: «برای تقویت احترام به آزادی بیان و تامین سلامت خبرنگاران در عربستان سعودی چه تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد؟»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل ماه اوت با انتشار گزارشی، مجموعه ای از نگرانی های خود در مورد حقوق بشر عربستان، از جمله نقض حقوق زنان را اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.