رئیس کمیسیون بنگلادش در امور پناهجویان اعلام کرد توافق درباره بازگشت مسلمانان میانمار به این کشور به دلیل عدم موافقت آنها اجرا نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی،رئیس کمیسیون بنگلادش در امور پناهجویان اعلام کرد توافق درباره بازگشت مسلمانان میانمار به این کشور به دلیل عدم موافقت آنها اجرا نخواهد شد.

«محمد ابوالکلام» رئیس کمیسیون بنگلادش در امور پناهجویان اعلام کرد: پناهجویان آراکانی در حال حاضر تمایلی برای بازگشت به میانمار نداریم و ما حق نداریم آنها را مجبور به این کار کنیم. از این رو طرح اسکان مجدد آنها را به حالت تعلیق درآوردیم.

وی افزود: «تلاش برای اقناع پناهجویان جهت بازگشت به میانمار ادامه دارد. بیش از هزار پناهجوی ساکن اردوگاه‌های  شهر «کاکس بازار» به طرح اسکان مجدد که انتظار می‌رفت امروز اجرایی شود، اعتراض کردند.»

این در حالی است که دو تن از وزرای کابیته دولت کانادا با بازگشت اجباری مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار مخالفت کردند.

این دو وزیر در بیانیه مشترکی اعلام کردند: با بازگشت اجباری مسلمانان «روهینگیا» از بنگلادش به میانمار در ماه جاری مخالف هستیم.

در این بیانیه همچنین آمده است:«بحران مردم روهینگیا ادامه دارد. بنابراین اجرای اقدام مذکور در ماه جاری نگران‌کننده است. براساس گزارش سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی شرایط کافی برای بازگشت آنان به میانمار وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است:«درصورت اجرای این اقدام، عاملان جنایت اهالی روهینگیا از مجازات معاف خواهند شد. فرار مردم از خشونت ادامه دارد. باید از بازگشت اجباری آنان به مناطقی که در آن قوانین بین‌المللی نقض می شود، جلوگیری کرد.»

مقامات میانمار روز یکشنبه گذشته اعلام کردند نخستین گروه پناهندگان روهینگیا شامل 1251 نفر در نیمه ماه نوامبر جاری از بنگلادش به مناطق خود بازگردانده می شوند.

بنابراین گزارش،  ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست سال گذشته حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به حدود 700 هزار نفر که 60 درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند، رسیده است.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.