گروه داعش که پایتخت های(ادعایی) خود را در عراق و سوریه از دست داد و در نهایت اراضی تحت اشغالی اش را نیز از دست داد اجرای استراتژی جدید خود یعنی فعالیت زیر زمینی و سنگرگیری در مناطق کوچک و افزایش حملاتش به مناطق شهری در چندین مکان از جهان اسلامی از جمله مصر، اردن، لیبی، پاکستان، تونس، افغانستان علاوه بر سوریه و عراق آغاز کرده است و این گروه در چنین حالتی در رویارویی با دشمنانش بسیار خطرناک تر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: تقریبا یک سال قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که سازمان تروریستی«خلافت اسلامی» یا همان گروه تروریستی داعش را پس از سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثریت آن را کردها شکل می دهند، بر شهر « الرقه» پایتخت(ادعایی) داعش و  بر بیشتر مناطق دیگر که این گروه در شرق فرات و به طور مشخص در نزدیکی مرزهای سوریه با عراق در کنترل (اشغال) خود داشت، از بین رفته است.

دو تحول اصلی در این روزهای اخیر رخ داده است که حکایت از آن دارد چیزی که آمریکا درباره از بین رفتن کامل داعش اعلام کرد بسیار خوشبیانه و زودتر از موعد مقرر بوده است زیرا نشانه هایی آشکار شده که حکایت از حالت صعود جدید گروه داعش است و عکس چیزی که آمریکایی ها اعلام کرد را مورد تأکید قرار می دهد:

اول: حمله خونینی که باندی وابسته به گروه تروریستی داعش به یک کاروان حجاج قبطی در منطقه «المنیا» انجام داد و منجر به کشته شدن هفت تن از این قبطی ها شد؛ امری که حکایت از آن دارد که گروه تروریستی داعش استراتژی جدیدی را در پیش گرفته است که شامل گسترش عملیات هجومی اش در عمق مصر به منظور جبران خسارت های بزرگش در شبه جزیره«سینا» می شود.

دوم: حمله هجومی ناگهانی داعش به نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق«دیرالزور»(سوریه) و کنترل (اشغال) دوباره شماری از مواضعش است که این حمله منجر به کشته شدن 70 فرد مسلح کرد و عرب شد که این خود رقم بالایی است به ویژه آن که نیروهای دموکراتیک سوریه از تجهیزات و سلاح های سنگین پیشرفته و مدرن برخوردار است و نیز از حمایت نامحدود آمریکا بهره مند است.

درباره مساله نخست مرتبط با حمله خونین به المنیا در جنوب مصر می توان گفت که برای دولت مصر و به طور مشخص «عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهور  شوک به شمار می رود. السیسی در ماه نوامبر سال 2017 یعنی یک سال قبل به فرماندهان نیروهای امنیتی خود سه ماه مهلت داد که داعش را پس از حمله به مسجدی در شهر«العریش» طی برگزاری نماز جمعه که منجر به کشته شدن 300 نفر شد؛ تلفاتی که بزرگترین تلفات در نوع خود است، به طور کامل در سینا از بین ببرند.

ارتش مصر منطقه شمال سینا را بست و عملیات تفتیش را انجام داد که منجر به کشته شدن 450 عنصر شد که گفته شد وابسته به گروه داعش هستند در مقابل 30 نظامی مصر نیز کشته شدند ولی گروه داعش به «الصعید» و دو منطقه «اسیوط» و «المنیا» منتقل شد مناطقی که یکی از مراکز جنبش های سلفی اسلامگرا به شمار می روند و موفقیت اش در جذب باندهای تروریستی حکایت از آن دارد که مصر با چالش سختی در این منطقه و چه بسا دیگر مناطق رو به رو است زیرا عمق مصر در مقایسه با سینا در دور دست ترین مناطق شمال شرق این کشور کمتر در معرض این گونه حملات داعش بوده است.

بازگشت سازمان خلافت اسلامی یا همان داعش به انجام حملات به ویژه در شرق فرات امر نگران کننده برای دولت عراق و آمریکایی هاست زیرا میان این دو طرف هماهنگی وجود ندارد. آن منطقه ای که داعش در اشغال خود دارد نزدیک به شهر استراتژیک و مرزی «القائم» و یکی از گذرگاه های اصلی با سوریه است. مضاف بر آن که نزدیک به دو هزار نظامی آمریکایی در منطقه حضور دارند که از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت لجستیکی نظامی و زمینی انجام می دهند و این یعنی این نیروهای آمریکایی چه بسا خودشان را هدفی برای حملات خونین توسط داعش و غیر داعش می بینند.

گروه داعش که پایتخت های(ادعایی) خود را در عراق و سوریه از دست داد و در نهایت اراضی تحت اشغالی اش را نیز از دست داد  اجرای استراتژی جدید خود یعنی فعالیت زیر زمینی و سنگرگیری در مناطق کوچک و افزایش حملاتش به مناطق شهری در چندین مکان از جهان اسلامی از جمله مصر، اردن، لیبی، پاکستان، تونس، افغانستان علاوه بر سوریه و عراق آغاز کرده است و این گروه در چنین حالتی در رویارویی با دشمنانش بسیار خطرناک تر است.

اگر اخبار منتشر شده درباره از سرگیری فعالیت داعش در اردن و قرار دادن آن به عنوان مقر منطقه ای جدید برای سرکردگانش با استفاده از سرخوردگی مردمی از گرانی معیشت و فساد درست باشد؛ این حکایت از مرحله جدیدی از « گسترش» افقی گروه داعش در بیش از چند منطقه دارد و نیز به معنای  آن است که به رویکرد گروه مادر یعنی «القاعده»  با صرف نظر کلی از نظریه«تمکن» و ایجاد دولت اسلامی در اراضی به مانند آن چه در عراق و سوریه از سال 2014 رخ داد، بازگشته است.

اردن در صفحه رادار گروه داعش قرار گرفته است و در این کشور بستر گرمی به دلیل ریشه های سلفی جهادی در برخی مناطق مانند شهرهای«الزرقاء، معان و الکرک» دارد و شهر الزرقاء نیز زادگاه «ابو مصعب الزرقاوی  یکی از بارزترین موسسان آن است. همچنین بسیاری از «جهادی ها« از سوریه از راه های گوناگون به این کشور بازگشته اند و نظریه پردازان گروه هم در اردن هستند؛ این همان چیزی است که عملیات های تروریستی اخیر در شهر«السلط» و پیش از ان در الکرک را تفسیر می کند.

در سایه حالت سرخوردگی که بر منطقه به دلیل ناکامی دولت ها در تحقق آینده بهتر برای جوانان و گسترش فساد و سرکوب آزادی ها و بالا رفتن آمار بیکاری در کنار گسترش عادی سازی روابط با اسرائیلی ها پیش از برقراری صلح، تندروی و افراطگرایی یکی از گزینه های بازر قشرهای ناامید و سرخورده جوان است؛ این همان چیزی است که گروه هایی مانند داعش و القاعده در مرحله آینده در چندین کشور به آن دل خوش کرده اند. بستن کمربندها و به صدا در آوردن زنگ های خطر نزدیک است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.