پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال خروج واشنگتن از معاهده موشکی؛

آیا آمریکا وارد مسابقه تسلیحاتی با چین خواهد شد؟

رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین در حوزه آسیا پاسیفیک می تواند تشدید شود، اگر که هر دو طرف سلاح های هسته ای جدیدی را توسعه دهند. رسانه های چینی در حال حاضر خواستار گسترش پتانسیل بازدارندگی هسته ای پکن شده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان  امروز در تحلیل جدیدی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در روز شنبه اعلام کرد که این کشور از پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد با روسیه خارج خواهد شد.

گرچه چین در این معاهده مهمی که منع گسترش موشک های هسته ای میان برد را ممنوع کرده، عضو نیست، به طور واضح تحت فشار گسترش پتانسیل ظرفیت نظامی آمریکا قرار گرفته است.

روز دوشنبه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا وارد مسکو شد و تصریح کرد که اگر روسیه و چین همچنان در حال توسعه و آزمایش سلاح های مشابه باشند، آمریکا هم توسعه تسلیحات میان برد با این قابلیت را آغاز خواهد کرد.

ترامپ گفت که این حرکت «تهدیدی» برای «چین و هر کشور دیگری است که می خواهد این بازی را انجام دهد.» این تهدید از سوی واشنگتن در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده و چین موضع گیری های به شدت معکوسی در مورد تجارت و نفوذ ژئوپولیتیک در حوزه آسیا پاسیفیک اتخاذ می کنند.

اگر آمریکا از معاهده موشکی 1987 با روسیه خارج شود و موشک های زمین به هوا جدید تولید کند، این اقدام می تواند یک جبهه جنگ استراتژیک دیگر - و حتی خطرناک تری - را میان پکن و واشنگتن بگشاید.

«رایان هاس» کارشناس موسسه بروکینگز در واشنگتن به دویچه وله گفت: «روابط ایالات متحده و چین به سطحی از تنش ها رسیده که به هر جنبه از روابط دوجانبه آنها آسیب وارد می کند. هیچ مساله ای وجود ندارد که تحت الشعاع تنش های دوجانبه قرار نگیرد.»

مزیت استراتژیک موشکی چین

در آوریل 2017، «هری هریس» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در حوزه اقیانوس آرام، به سنای این کشور هشدار داد که ایالات متحده به دلیل پیوستن به پیمان موشکی، هیچ گونه توانایی مشابهی برای رقابت با قدرت موشکی ارتش آزاد مردمی چین (PLA) ندارد.

هریس گفت: «نیروی موشکی ارتش چین بزرگترین و متنوع ترین نیروی موشکی در جهان را کنترل می کند و دارای بیش از 2،000 موشک بالستیک و کروز است.» هریس افزود، چین به شدت در بخش فناوری های پیشرفته موشکی سرمایه گذاری می کند و برای ماموریت هایی برنامه ریزی می کند که می تواند به اهداف نظامی تایوان و آمریکا مستقر در جزیره گوام حمله کند.

هریس افزود اگر چین عضو پیمان 1987 بود، 95 درصد از موشک های نیروی موشکی ارتش چین مفاد این معاهده را نقض می کرد.

هریس در بیانیه خود گفت: «چین چندین سیستم زمینی و هوایی راه اندازی کرده که به مراتب فراتر از سیستم های ایالات متحده هستند. اما قابلیت های آمریکا در عصر جدید، با توجه به محدودیت های وضع شده در معاهده منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد کاهش یافته است. »

در چین برخی از ناظران نظرات فریبنده تری در مورد قابلیت های چین نسبت به آمریکا و متحدانش دارند.

«شی یینگ هانگ» یک تحلیلگر سیاسی در دانشگاه «رنمین» پکن به دویچه وله گفت که علیرغم معاهده منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد، آمریکا برتری نظامی در منطقه را حفظ می کند.

شی گفت: «آمریکا و متحدان آن مانند ژاپن می توانند از موشک های میان برد هوایی و دریایی استفاده کنند.»

پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد که در سال 1987 بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد، موشک های بالستیک و کروز زمین به هوا با برد 500 تا 5500 کیلومتر (300 تا 3400 مایل) را در بر می گیرد.

همانطور که این پیمان فقط موشک های زمین به هوا را پوشش می دهد، آمریکا می تواند مزیت استراتژیک موشک های دریایی خود را حفظ کند. در واقع، ناوهای آمریکایی که مجهز به موشک های میان برد هستند، گشت زنی های منظمی را انجام می دهند که شامل آزادی های مانورهای ناوبری در آب های تحت حکومت چین در دریای چین جنوبی می شود.

با این حال طبق گفته کارشناسان نظامی چین، افزایش توانایی موشکی آمریکا چه از زمین و چه از دریا برای امنیت منطقه ای چین مهم است و به واکنش نیاز دارد.

«یانگ چنگجون» یک کارشناس موشکی چین به گلوبال تایمز گفته است که اگر آمریکا از معاهده موشکی 1987 خارج شود، این اقدامش تاثیر منفی ای بر امنیت ملی چین خواهد داشت.

یانگ گفت: «ما برای دفاع از منافع اصلی مان باید به توسعه مداوم موشک های میان برد ادامه دهیم.»

چین از ابتدای دهه 1960 به توسعه برنامه موشکی خود پرداخته و از آن زمان به طور مداوم در زرادخانه خود را توسعه داده است. رژیم صهیونیستی و کشورهایی مانند پاکستان، هند، کره شمالی و ایران نیز موشک های میان برد تولید می کنند.

مسابقه تسلیحاتی جدید آمریکا و چین؟

شی گفت اگر واشنگتن موشک های میان برد جدیدی در اقیانوس آرام مستقر کند، احتمال می رود توسعه موشک های چینی سرعت بیشتری به خود بگیرد و به این ترتیب رقابت بین واشنگتن و پکن در حوزه اقیانوس آرام تشدید خواهد شد.

این کارشناس ساکن پکن ادامه داد: «این منطق مسابقه تسلیحاتی است. چین توسعه بازدارندگی هسته ای خود را همزمان با اقدامات تلافی جویانه در اولویت قرار خواهد داد.»

مشخص نیست که آیا چین تمایل دارد با توجه به اندازه کنونی زرادخانه هسته ای اش و منافع استراتژیک در تایوان، دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی قرارداد موشکی جدیدی با آمریکا و روسیه منعقد کند یا خیر.

روز گذشته یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که معاهده 1987 «حیاتی» بود و خروج آمریکا از آن «تاثیرات منفی چند جانبه ای» در پی خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.