اعلام ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی مبنی بر اینکه دستور داده است که تحقیقات داخلی درباره این جنایت انجام شود «اذعان» به دست داشتن عربستان سعودی در جنایت و عقب نشینی از همه موضع گیری های سابق است که در طول 13 روز گذشته اتخاذ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به آخرین تحولات و گمانه زنی ها درباره پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول پرداخت و نوشت: زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند که «عناصر خودسر» پشت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول هستند و ملک «سلمان بن عبدالعزیز» به وی به شکل قاطع تأکید کرد که وی هیچ چیزی درباره حادثه نمی دانست این یعنی دنبال «گوشت قربانی» گشتن برای چسباندن جنایت به وی آغاز شده است و بر سر قرارداد سه جانبه آمریکایی، ترکیه ایی و عربستانی برای بستن این پرونده و چه بسا تا ابد توافق شده است.

اعلام ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی مبنی بر اینکه دستور داده است که تحقیقات داخلی درباره این جنایت انجام شود «اذعان» به دست داشتن عربستان سعودی در جنایت و عقب نشینی از همه موضع گیری های سابق است که در طول 13 روز گذشته اتخاذ کرد؛ موضع گیری هایی که هر گونه نقش عربستان را انکار کرد و تأکید کرد که خاشقجی پس از بیست دقیقه از ورودش به کنسولگری آن را ترک کرد و در آنها ادعا شد که عربستان نگران وضعیتش به دلیل ناپدید شدن است.

نقطه تحول اصلی که منجر به این عقب نشینی رسمی عربستان سعودی شد به نظر ما این بود که خبرگزای جهانی«رویترز» به نقل از یک مسئول و یک منبع امنیتی ترکیه ای گزارش داد که نیروهای امنیتی ترکیه فایل صوتی در اختیار دارند که تأکید می کند که خاشقجی روزنامه نگار عربستانی داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده است و احتمالا ترکیه نسخه ای از این فایل را برای عربستان و نسخه ای دیگر را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز زمانی که به رئیس جمهور آمریکا به شکل قاطع تأکید کرد که از هیچ چیز خبر نداشت واقعیت را گفته است زیرا حاکم کنونی عربستان سعودی شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد وی است و همه انگشت های اتهام به سمت او و مجموعه پیرامونش نشانه رفته است. چه کسی داخل دستگاه امنیتی عربستان جرأت دارد این جنایت را در کنسولگری عربستان مرتکب شود و یک روزنامه نگار مشهور را ترور کند و هواپیماهای خصوصی و تیمی متشکل از 15 نیروی امنیتی بفرستد به جز یک مسئول امنیتی بلندپایه  و کسی که اکنون حرف اول و آخر را در عربستان می زند؟ کسی که تصمیم به جنگ علیه یمن می گیرد در ترور یک روزنامه نگار که از اعضای خانه بود و جدا شد تردیدی نمی کند.

دخالت ملک سلمان یا به عبارتی دیگر دخالت به نام وی به ویژه  زمانی که عربستان وارد بحران دشواری می شود تبدیل به کاری عادی شده است. زمانی که عربستان سعودی و و ولیعهدش به تأیید قرارداد قرن و یهودی سازی قدس اشغالی به عنوان رکن اساسی این قرارداد متهم شدند، پادشاه عربستان سعودی بیانیه ای صادر کرد و در آن تأکید کرد که کشورش به طرح عربی و ایجاد کشور مستقل برای فلسطینی ها به پایتختی قدس پایبند است و چیزی را نمی پذیرد که فلسطینی ها نمی پذیرند.حالا همین سناریود اکنون کلمه به کمله تکرار می شود.

پرسش هایی که اکنون مطرح هستند اینها هستند که چه کسی به عنوان «گوشت قربانی» برای از بین بردن هر گونه سرزنش پادشاه عربستان سعودی و ولیعهدش و نیز مسئولان بلندپایه عربستان معرفی می شود؟ بهایی که به ترکیه و ایالات متحده آمریکا در مقابل کمک شان به «جمع کردن» این جنایت و برگ زدن صفحه آن پرداخت می شود، چیست؟

برای یافتن پاسخ به این پرسش ها یا برخی از آنها باید به مساله «لاکربی» و قراردادی که برای نجات سرهنگ« معمر قذافی» و عدم هر گونه توجیه اتهامی به وی و پایان محاصره خفه کننده لیبی بر سر آن توافق شد،مراجعه کرد و جالب این جاست که شاهزاده«بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان در واشنگتن یکی از مهندسان آن بود.

شخصا با متهم اصلی یا به عبارتی دیگر با گوشت قربانی لیبی در این قرارداد و منظورم «عبدالباسط المقرحی» دیدار کردم ؛ مرد امنیتی که به اتهام کار گذاشتن بمب در یکی از چمدان هایی که هواپیمای «پان آم» بر فراز اسکاتلند را منفجر کرد و باعث شد نزدیک به 300 مسافر کشته شوند به زندان ابد محکوم شد. المقرحی که مرا برای دیدار در زندان«گلاسکو» دعوت کرد به من تأکید کرد که وی در این جنایت هیچ نقشی نداشت این در حالی بود که وی از بیماری سرطان(پروستات) که در بدنش منتشر شد رنج می برد و فقط چند ماه به مرگ قطعی اش مانده بود.وی گریه ای کرد که به مانند آن را در زندگی ام نه دیده ام و نه شنیده ام.

المقرحی به من گفت که وی از شجاعت کافی برای آن که بگوید جنایت را مرتکب شده برخوردار است زیرا وی چیزی برای از دست دادن ندارد این در حالی بود که در آستانه مرگ قرار داشت.وی تأکید کرد که از او به عنوان توجیه یا قربانی برای نجات دیگران استفاده شد. همچنین «عبدالرحمن شلقم» وزیر خارجه اسبق لیبی که همکلاسی بود چند هفته بعد به من تأکید کرد که لیبی در لاکربی هیچ گونه نقشی نداشت و نزدیک سه میلیارد دلار به عنوان غرامت به آمریکا به خاطر لیبی و پایان محاصره اش پرداخت کردیم. آقای شلقم هم زنده و در حال ارتزاق است.

بار دیگر این را می گوییم که برای رئیس جمهور مانند ترامپ که فقط به پول ایمان دارد و کاری به جز گروکشی از عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و غارت میلیاردها دلار از دارایی های شان بلد نیست، قرادادها و زد و بندها بر اصول حقوق بشر ارجحیت دارد. در تاریخ آمریکا هیچ رهبری  وجود ندارد که به اندازه وی این گونه وقیحانه گروکشی کرده باشد یا این که چهار بار فقط طی چند روز  این را به «رخ آنها بکشد» که حکومت های شان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم در قدرت نمی مانند و پا را فراتر گذاشت و به منطقه خطرناک تری رفت زمانی که اشاره کرد عربستان سعودی بدون حمایت آمریکا در عرض 12 دقیقه به تصرف ایران در می آید.

نمی دانیم مبلغی که ترامپ در مقابل نقش اش در بیرون آوردن حکومت عربستان سعودی از این بحران با کمترین ضرر چقدر است اما گمانه زنی می کنیم که این مبلغ بالای صدها میلیارد دلار است و بی تردید «مایک پمپئو» وزیر خارجه اش که روز گذشته به ریاض پرواز کرد «قبض»ی را با خود دارد که جزئیات این مبلغ را دارد.

خدا رحمت کند جمال خاشقجی را چه زنده باشد چه مرده و بر این باوریم که چیزی که تیترهای اصلی روزنامه ها را در آینده از آن خود می کند پیدا شدن جسد و مکان آن و چگونگی قتل اش در کنسولگری عربستان سعودی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.