اگر محمد بن سلمان سی و سه ساله می تواند چنین جنایت فجیعی را مرتکب شد آن هم فقط شانزده ماه پس از انتصابش به عنوان ولیعهد پس زمانی که پادشاه کشور بشود آن وقت چه کار احمقانه و دیوانه واری انجام می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دیوید هرست» روزنامه نگار مشهور انگلیسی در تحلیلی در روزنامه « میدل ایست آی» نوشت: اگر قتل جمال خاشقجی جنون محض است آن که دستور قتل وی را صادر کرد کاملا دیوانه بوده است و کسی است که منطق بر رفتارش حاکم نیست و از هیچ گونه قاعده یا محدودیتی تبعیت نمی کند. دستور دهنده قتل فردی است که بدون ترس از محاکمه یا محاسبه رفتار می کند و هیچ کس از وی در امان نیست.»

هرست در ادامه نوشت: «توفان ویرانگر» که منجر به کشتن خاشقجی شد طی چهل و هشت ساعت گذشته مسیر خود را تغییر داد. این توفان دیگر بالای سر تنگه بوسفور ترکیه نمی چرخد و دیگر یک مشاجره لفظی میان دو کشور در خاورمیانه( عربستان سعودی و ترکیه ) نیست.

این روزنامه نگار انگلیسی در ادامه نوشت: با چکه چکه کردن اطلاعات در طی شب درباره شیوه ای که خاشقجی به قتل رسید- از جمله انتشار اطلاعاتی درباره هویت مسافران هواپیمای خصوصی و اره آهنی که برای تکه تکه کردن بدن خاشقجی از آن ها استفاده شد و اطلاعات انحصاری که من درباره شیوه کشانده وی به خارج از دفتر سر کنسول و اکنون فایل های صوتی و تصویری وحشتناک درباره عملیات بازجویی از وی سپس شکنجه و قتل وی که ترک ها به همپیمانان غربی خود اطلاع دادند- همه چیز تبدیل به بحران بزرگی شد که سنگینی خود را بر دوش کاخ سفید و ایالات متحده انداخته است.

هرست « آن چه رخ داد را اقدامی وحشیانه که حتی به ذهن گروه تروریستی داعش هم خطور نمی کند» توصیف کرد.

هرست پس از آن که اقدام ریاض برای تکذیب مسئولیتش درباره این جنایت و ناتوانی اش در ارائه هر گونه مدرک قانع کننده در این زمینه به سخره گرفت نوشت که توفان جمال به ساحل ویرجینیا رسید و اکنون در راه کاخ سفید است.

وی در ادامه نوشت: توفان شروع  به از بین بردن همه چیزهای قطعی در طول خیابان پنسیلوانیا أونیو( خیابانی که کاخ سفید در آن واقع شده است) کرده است از جمله گفتن این که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان- که یکی از محافظان ویژه وی در میان عناصر تیم ترور 15 نفره بود- «آدم ماست» و نیز گفتن اینکه « آدم مان را به اوج رساندیم» ؛ بر اساس آن چه در کتابی که «وولف» نوشت و اخیرا طی سال جاری با عنوان «آتش و خشم» منتشر کرد، اینها چیزهایی است که ترامپ به دوستانش گفته است.

هرست تأکید کرد که آن جایگاه و تمام چیزی که بن سلمان در ایالات متحده به دست آورد « همه را توفان یک شبه برد و هیچ چیزی از آن باقی نگذاشت و همه جا فقط ویرانی از خود به جای گذاشت.»

هرست در این زمینه به مواضع توفانی رسانه ها و عقب نشینی بسیاری از « طرح سرمایه گذاری برای آینده» اشاره کرد که عبارت از کنفرانسی سرمایه گذاری است که قرار است در اواخر این ماه در ریاض برگزار شود. همچنین به مواضع اعضای کنگره اشاره کرد که « در حال حاضر تحرکی مشترک میان اعضای حزب های جمهوریخواه و دموکرات در کنگره در جریان است تا علیه محمد بن سلمان به موجب قانون «ماگنیتسکی» تحریم شود( قانونی که علیه شهروندان روس که در جرایم خطرناک دست دارند مورد استفاده قرار گرفت.)

هرستعلاوه بر آن نوشت: همچنین شبکه پیچیده از گروه های فشار هوادار عربستان و امارات در پایتخت آمریکا شروع به انحلال و فروپاشی کرده است»

هرست همچنین اشاره به این کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آماده استقبال از هیأت بلندپایه ای به ریاست  شاهزاده  خالد الفیصل امیر مکه و مشاور ویژه ملک سلمان می شود.

به باور هرست:در حال حاضر عملیاتی به منظور مبرا کردن ملک سلمان از هر گونه ارتباط با این حوادث در جریان است و تحقیق مشترک ترکیه وحکومت عربستان که این جنایت فجیع را مرتکب شد چیزی نیست جز تلاش برای سرپوش گذاشتن بر حادثه به شیوه مناسب.

هرست در ادامه نوشت: ترکیه با دادن فایل های صوتی و تصویری از آخرین لحظات دردناک زندگی جمال خاشقجی طی شب گذشته به همپیمانان غربی اش، نتایج تحقیقات را پیش از آن که آغاز شود، تضمین کرد و تنها پرشسی که در سر سعودی ها اکنون وجود دارد این است که چگونه باید پادشاه جوان را از پیامدهای خطرناک احتمالی حادثه دور کرد.

به باور هرست: پرسشی که اکنون در سر ترامپ وجود دارد نیز این است که اگر محمد بن سلمان سی و سه ساله می تواند چنین جنایت فجیعی را مرتکب شد آن هم فقط شانزده ماه پس از انتصابش به عنوان ولیعهد پس زمانی که پادشاه کشور شود  آن وقت چه کار احمقانه و دیوانه واری انجام می دهد؛ کشوری که قدرت و نفوذ آمریکا در خلیج فارس و به شکل کلی قدرت و نفوذ ارتش آمریکا به لطف این کشور است؟

هرست در ادامه نوشت: باید سه مساله اتفاق بیفتد تا ولیعهد عربستان پادشاه این کشور شود. اولین و مهمترین مساله موافقت کاخ سفید با پادشاهی اوست.دومین مساله حمایت خاندان حاکم از اوست. سومین مساله که از اهمیت کمتری برخوردار است افکار عمومی است.بی تردید مهمترین مساله موافقت کاخ سفید است. وضعیت این است. ولی ترامپ در فرایند داخلی عربستان در صورتی که با پادشاه شدن اش مخالفت کند، دخالت نمی کند.

دیوید هرست در پایان نوشت: پس از فاش شدن محتویات صوتی و تصویری، ترامپ چاره ای جز انجام یک کار ندارد. از اکنون به بعد نمی تواند به بن سلمان اجازه دهد که بر کرسی پادشاهی تکیه زند. این کمترین چیزی است که جمال خاشقجی و تعداد بی شماری از افرادی که کشته یا شکنجه شدند یا به دست رژیم سعودی به زندان انداخته شدند، مستحقش هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.