نمی دانیم چه کسی دیگری را به ریشخند گرفته رهبر کره شمالی یا همتای آمریکایی اش یا رئیس جمهور چین که بازی را از پشت پرده مدیریت می کند اوست که همه را به ریشخند گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور  عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به ادامه مذاکرات مبهم و بی نتیجه ایالات متحده آمریکا با کره شمالی پرداخت و نوشت:«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز یکشنبه در پیونگ یانگ دیدار کرد و بر سر برگزاری نشست دوم سران میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی برای رایزنی درباره تسریع در فرایند عاری سازی سلاح هسته ای و بهبود روابط میان دو کشور توافق حاصل شد.

نکته قابل توجه این است که از زمان برگزاری نخستین دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور در ماه ژوئن گذشته که با جشنواره های رسانه ای بی سابقه همراه بود و این گونه وانمود شد که کره شمالی قصد دارد از برنامه هسته ای و موشکی خود با هم چشم پوشی کند هیچ گونه پیشرفتی در عرصه اجرای هر گونه توافقی که رهبران دو کشور به آن رسیدند نداشت تا جایی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اوج خشم دستور توقف همه تماس ها با پیونگ یانگ را صادر کرد.

نمی دانیم چه کسی دیگری را به ریشخند گرفته رهبر کره شمالی یا همتای آمریکایی اش یا رئیس جمهور چین که بازی را از پشت پرده مدیریت می کند اوست که همه را به ریشخند گرفته است. این غیر منطقی است که در سایه شدت گرفتن آشکار جنگ تجاری چین و آمریکا و دشمن اول و خطرناک تر به شمار آوردن چین برای آمریکا توسط ترامپ، تماس ها میان مسئولان کره کره شمالی و آمریکا پیشرفت خاصی در زمینه عاری سازی سلاح هسته ای محقق کند.

دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر واردات چین به ارزش 200 میلیارد دلار به عنوان بسته اول یا به عبارتی مقدمه برای بسته دوم که چه بسا به 250 میلیارد دلار برسد، تعرفه اعمال کرد و چین نیز دست به اقدام انتقامجویانه زد که شامل اعمال تعرفه بر 50 میلیارد دلار از واردات آمریکا می شود و اعلام کرد که از «پترو یوان» به عنوان جایگزین دلار برای پرداخت هزینه های همه وارداتش از نفت استفاده می کند که بین هشت تا نه میلیون بشکه در روز می رسد که بیشتر آن نیز از عربستان، ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می شود.

هیچ گونه تردیدی در این نداریم که کیم جونگ اون که از حمایت و پشتیبانی چین برخوردار است با اعصاب ترامپ رئیس جمهور آمریکا بازی می کند و با اشاره به آمادگی اش برای خلع سلاح هسته ای برای به دست آوردن زمان و از بین بردن انزوای کشورش به شکل جزئی یا کلی استفاده می کند. به باور بسیاری از ناظران این مرد در اوج زیرکی سیاسی و نظامی است دقیقا برعکس چیزی که ظاهرش نشان می دهد و بسیار دشوار است که حداقل در آینده نزدیک از سلاح هسته ای خود چشم پوشی کند.

جالب این جاست که ترامپ در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که وی کیم رهبر کره شمالی را دوست دارد و او را قوی توصیف کرد و از پیام های«عالی» که از وی دریافت کرده تمجید کرد. این ابراز عشق و دوستی ترامپ به کیم  پس از جنگ لفظی رخ داد که از همه عرف های دیپلماتیک خارج شد و رئیس جمهور آمریکا همتای کره شمالی خود را «مرد کوچک موشکی» توصیف کرد و این را به رخش کشید که دگمه هسته ای آمریکایی بزرگتر از دگمه هسته ای کره شمالی است.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا این روزها به شدت غرق در توزیع عشق و علاقه اش به رهبران جهان است و ملک« سلمان بن عبدالعزیز» آخرین مردی بود که تأکید کرد که او را دوست دارد اما این دوست داشتن پادشاه عربستان باعث نشده است که ادامه گروکشی مالی از عربستان و تمسخر ثروتمندی فاحش آن و اصرار بر دستیابی آمریکا به بخش عمده ای از در آمدهای نفتی اش در مقابل حمایت از عربستان را پنهان کند؛ امری که باعث شد شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی پاسخ وی را در مصاحبه با خبرگزاری«بلومبرگ» بدهد و بگوید که کشورش نیازی به حمایت آمریکا ندارد و بهای هر سلاحی که از آمریکا می خرد را پرداخت می کند و به مانند رئیس جمهور آمریکا عشق و علاقه اش را ابراز کرد و گفت که دوست دارد که با ترامپ کار کند.

عشق ترامپ به رهبر کره شمالی با عشق اش به پادشاه عربستان فرق می کند اولی سلاح هسته ای و موشک های قادر به حمل کلاهک هسته ای دارد و دومی پول دارد و آمریکا در چند جنگ گرفتارش کرد . می توان گفت عشق ترامپ به ملک سلمان از نوع عشق های کشنده است.

تفاوت بسیار زیاد است و آمریکا و به طور کلی همه کشورهای غربی چیزی به جز زبان زور نمی فهمند زوری که همراه با موشک های مجهز به کلاهک های هسته ای و زرادخانه موشک های پیشرفته  باشد و این چیزی است که متاسفانه همه نظام های عربی فاقدش هستند.

 

جزئیات دیدار وزیر خارجه آمریکا با رهبر کره شمالی

مایک پومپئو روز گذشته پس از سفر به توکیو به پیونگ‌ یانگ رفت. این چهارمین دیدار وزیر خارجه آمریکا از کره شمالی بود. پومپئو سپس به کره جنوبی و از آنجا به چین می‌ رود.

پومپئو پس از دیدار با رهبر کره شمالی در توییترش نوشت: پیشرفت در گفت‌ و گوهای هسته‌ ای آمریکا و کره شمالی ادامه دارد. وزیر خارجه آمریکا خبر داد که در سفر خود به پایتخت کره شمالی برای خروج از بن‌ بست مذاکرات هسته‌ ای دو کشور با رهبر کره شمالی دیدار کرده است.

او همچنین از «میهمان‌نوازی» کره شمالی از خودش و تیم همراهش تشکر کرده است.

او در ادامه سفر به شبه جزیره کره و اندکی پس از ورود به کره شمالی با انتشار تصویری از خود و کیم جونگ اون، توییت کرده بود: «برای دیدار با کیم سفری خوب به پیونگ‌ یانگ داشتم. پیشرفت در توافقات حاصل‌ شده در نشست سنگاپور ادامه یافت. تشکر برای میزبانی از من و همراهانم.»

پومپئو روز شنبه در توکیو با «شینزو آبه» نخست‌ وزیر ژاپن در خصوص همکاری دو کشور برای حل بحران هسته‌ ای کره شمالی گفت‌ و گو کرده بود. 

نخستین دیدار سران دو کشور روز 12 ژوئن در سنگاپور انجام گرفت. ترامپ پس از این دیدار، تهدید هسته‌ ای از سوی کره شمالی را پایان‌ یافته اعلام کرد اما سندی از این دیدار مبنی بر توافق بر سر خلع سلاح هسته‌ ای منتشر نشد و محتوای متن امضا شده توسط ترامپ و کیم هم با توافق‌ های مشابه آمریکا با دیگر کشورها فاصله زیادی داشت.

این چهارمین سفر پومپئو به کره شمالی خواهد بود. او پیش‌ تر در ماه‌ های ژوئیه و مه سال جاری به عنوان وزیر خارجه به پیونگ‌ یانگ رفته بود. در ماه آوریل نیز در رئیس وقت سیا به صورت پنهانی سفری به کره شمالی داشت.

با وجود دیدار تاریخی رهبران دو کشور، طی هفته‌ های اخیر گزارش‌ های خوشبینانه‌ ای از روند غیر هسته ای شدن کره شمالی منتشر نشده و ناظران معتقد هستند پیونگ‌ یانگ گام‌ های جدی ای برنداشته‌ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.