«تیم لیندر کینگ» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس سه هفته گذشته را برای آماده کردن تمهیدات جهت تدوین پایه های این ائتلاف استراتژیک جدید و مقدمه سازی برای نشست سران هشت کشور یاد شده در بالا در واشنگتن در اوایل سال جدید میلادی که رسما آغاز به کار آن اعلام می شود، سپری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: به نظر می رسد ائتلاف «ناتوی» عربی آمریکایی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد خود را برای ایجاد آن فاش کرد و شش کشور حاشیه خلیج فارس به علاوه مصر و اردن برای مواجهه با ایران و دفاع از منافع آمریکا در خاورمیانه شامل می شود و ترامپ آن را در سخنرانی اش در سه سال پیش در مجمع عمومی آن را اعلام کرد در عمل در حال تبلور است و از پیشنهاد و ایده به مرحله میدان اجرای عملی در منطقه خلیج فارس یا خود ایالات متحده رسیده است.

روزنامه «ذا ناشیونال» امارات که در ابوظبی به زبان انگلیسی منتشر می شود و باور بر این است که به شدت به شیخ« محمد بن زاید» ولیعهد امارت ابوظبی نزدیک است روز پنجشنبه فاش کرد که « تیم لیندر کینگ» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس سه هفته گذشته را برای آماده کردن تمهیدات جهت تدوین پایه های این ائتلاف استراتژیک جدید و مقدمه سازی برای نشست سران هشت کشور یاد شده در بالا در واشنگتن در اوایل سال جدید میلادی که رسما آغاز به کار آن اعلام می شود، سپری کرد.

مستر کینگ تأکید کرد رئیس وی یعنی«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا قرار است در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با وزاری خارجه این هشت کشور برای قرار دادن آن در فضای تمهیدات برای این گروه امنیتی جدید دیدار کند. این نشست و دیدار در عمل روز گذشته در نیویورک برگزار شد و پمپئو به وزرای خارجه این هشت کشور بر ضرورت شکست داعش و القاعده و دیگر گروه های تروریستی و برقراری صلح و ثبات در سوریه تأکید کرد و وزرات خارجه آمریکا نیز اعلام کرد(مدعی شد) که همه شرکت کنندگان در این دیدار بر ضرورت مواجهه با تهدیدهای ایران علیه منطقه و ایالات متحده آمریکا به توافق رسیدند.

ریاض پایتخت عربستان سعودی که ایده این «ناتوی عربی» در دهلیزهای نشست سران اسلامی به ریاست ترامپ طی اولین سفر خارجی اش پس از پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در ماه می سال 2017 برگزار شد مقر رسمی این گروه جدید است که نام « ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» یا به زبان انگلیسی «MESSA»  به مانند«NATO» خواهد گرفت.

چند ملاحظه وجود دارد که برخود لازم می دانیم درباره این گروه و فرصت های موفقیت اش و خطراتی که ممکن است پس از اعلام رسمی آن در ماه های آینده در پی داشته باشد مطرح کنیم:

نخست: این گروه برای ایجاد شکاف های جغرافیایی ، نژادی و طایفه ای در منطقه خاورمیانه و جهان عرب تشکیل می شود. در عرصه جغرافیایی مشرق عربی را از مغرب عربی یا شمال آفریقا جدا می کند و این دلیل نپیوستن مراکش پادشاهی هوادار آمریکایی و ضد ایران از این ائتلاف را تفسیر می کند و هشت کشور سنی را در مقابل کشورهایی که محور مقاومت به رهبری ایران که تلاش می شود برچسب طایفه ای شیعی بر این محور زده شود قرار می دهد و ما در اینجا درباره یمن، سوریه،عراق و لبنان در کنار ایران سخن می گوییم اما کشورهای سودان، سومالی و جیبوتی به امان خدا رها شده اند.

دوم: مواضع این هشت کشور (تا کنون) درباره چندین مساله مانند یمن و بحران خلیج فارس که محور آن اختلاف قطر با چهار کشور از کشورهای ائتلاف جدید (عربستان، امارات،بحرین و مصر) و نیز درباره چیزی به نام«خطر ایران» نامتجانس است.

بیشتر توضیح می دهیم و می گوییم که سه کشور از کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس یعنی کویت، قطر و سلطنت عمان ایران را خطری تهدید کننده برای خود نمی دانند و این قابل توجه بود که این سه کشور به سرعت عملیات تروریستی که رژه نظامی را در شهر اهواز در جنوب غرب ایران هدف قرار داد محکوم کردند؛ حمله ای که سه کشور دیگر حاشیه خلیج فارس آشکارا و به شکل مستقیم یا از طریق توئیت هایی در شبکه های اجتماعی از آن استقبال کردند. درباره جنگ یمن نیز این کشورها با هم اختلاف و تناقض دارند و این به روشنی نشان دهنده شکاف و چند دستگی این کشورها است.

سوم:پر واضح است که دشمنی با ایران و حمایت از منافع آمریکا در منطقه از جمله کاهش بهای نفت حلقه وصل اساسی این گروه جدید است و این حلقه ارتباطی برای تحکیم این گروه و ادامه کارش کافی است.

چهارم: جایگاه رژیم اسرائیل در این گروه و مواضع کشورهای عربی عضو آن درباره این رژیم چیست؟ آیا این کشورها خود را از نزاع عربی-اسرائیلی به شکل نهایی خارج کردند و آیا اسرائیل عضو مخفی یا سکوت شده درباره آن است و چه زمانی این عضویت علنی می شود؟

پنجم: موضع کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین درباره این ائتلاف استراتژیک و نیز مواضع کشورهای منطقه ای اصلی در خاورمیانه مانند ترکیه و پاکستان که روابط شان با ترامپ و دولتش به سرعت به سمت تنش می رود اگر نگوییم در اوج این تنش است،چیست؟

این دردناک است که نخبگان یا نخبگان تأثیرگذار باقی مانده عرب به طور کامل از این ائتلاف خطرناکی که با قدرت در حال شکل گیری است و ما را به یاد ائتلاف بدنام بغداد می اندازد. در حالی که کسانی پیدا شدند که با ائتلاف بغداد با قدرت مقابله کنند و از طریق بسیج مردمی و بسیج سیاسی و رسانه ای قوی برای شکست آن تلاش کنند اما این ائتلاف جدید فقط با حمایت و بازاریابی گسترده و سکوت یا سهل انگاری مواجه است.

آمریکا به ایران برای رسیدن به دو هدف فشار می آورد اولی رسیدن به گفت و گو و راه حل دومی تغییر نظام و اگر رسیدن به هدف اول شکست بخورد پرسشی که پیش می آید این است که ائتلاف عربی در هر دو صورت کجاست؟ هر گونه راه حل آمریکا و ایران در آینده علیه آنهاست و هر گونه جنگی در نتیجه شکست این راه حل باعث می شود آنها یعنی کشورهای عربی عضو ائتلاف ناتو و ملت ها و ثروت های شان سوخت آن باشند.

پرسش دیگر را از اردن می پرسیم و می گوییم پیوستن اش به این ائتلاف چه سودی برایش دارد این در حالی است که این کشور در آتش به حاشیه رانده شدن و ناسپاسی «دوستانش» در شورای همکاری حاشیه خلیج فارس سوخت؛ همان کشورهایی که همه کمک های مالی به اردن را متوقف کردند و در موضع تصادمی با ملتش قرار دادند که با مالیات برای جبران این کمک مالی متوقف شده توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس به این موضع روی آورد.

ایا اردن،ارتش،اراضی،امنیت و ثباتش  و چه بسا بقایش به عنوان یک نظام را مجانی در چارچوب ائتلاف جدید تقدیم می کند، پیامدهای این عضویت و تعهدات امنیتی و نظامی بدون عواید مالی و اقتصادی چیست؟

این یک گروه امنیتی نظامی بسیار خطرناک است و نتایج آن بر منطقه و ملت های آن ویرانگر است و برای تصویب آن مرحله ضعف و تقریبا فروپاشی که امت عرب در آن به سر می برد انتخاب شد و به گونه ای با 400میلیون عرب تعامل و رفتار شد که انگار این رقم مهمل است و نمی خواهیم بیش از این چیزی بگوییم.

 

 

برنامه آمریکا و کشورهای عربی برای ایجاد  ناتوی عربی 

وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشستی را درباره تشکیل یک نیروی نظامی با عنوان «اتحاد راهبردی خاورمیانه»برگزار کردند.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور برای گفت‌وگو پیرامون تشکیل یک نیروی نظامی با عنوان ائتلاف راهبردی خاورمیانه با وزاری خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. 

به گفته وی در این نشست وزیران امورخارجه کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور داشتند و راجع به تشکیل این اتحاد که ناتوی عربی نیز نامیده می شود، به بحث پرداختند. 

نائورت افزود: گفت‌وگوهای مثبتی در باره تشکیل ائتلاف نظامی مذکور که با هدف برقراری رفاه، امنیت و ثبات منطقه ای ایجاد می شود، صورت گرفت. پمپئو تمایل دارد که این گفت‌وگوها را طی هفته ها و ماههای آینده نیز ادامه دهد. 

پمپئو همچنین در این دیدار طی ادعاهایی به نابودی داعش و دیگر گروه های تروریستی، برقراری صلح و ثبات در سوریه و یمن، تبدیل عراق به یک کشور در حال توسعه و جلوگیری از فعالیت های مضر ایران(!) در منطقه تاکیده کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.