واکنش های رسانه ها به جنگ تجاری آمریکا و چین که با اعمال تعرفه گمرکی بر 200 میلیارد دلار واردات چینی وارد فاز جدیدی شد، ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز در مطلبی نوشت یک مقام ارشد دولت چین امروز سه‌ شنبه در جمع شماری از تجار در نیویورک گفت برگزاری گفت‌ و گوهای تجاری با آمریکا در حالی که واشنگتن تعرفه‌ هایی را اعمال می‌ کند که مانند «گذاشتن چاقو بر روی گلوی کسی است»، کار بسیار دشواری است. 

«ونگ شوون» معاون وزیر اقتصاد دولت چین یک روز بعد از فعال شدن دور جدید تعرفه‌‌ های دولت آمریکا بر 200 میلیارد دلار کالای چینی گفت که پکن آماده مذاکره است اما هر دو طرف باید رفتاری برابر و با احترام داشته باشند.

وی افزود: «اکنون که آمریکا این نوع محدودیت‌ های تجاری وسیع را تصویب کرده است، آنها چاقویی را بر گلوی کسی گذاشته‌ اند. در چنین شرایطی، چطور ممکن است با وجود «تهدیدات و فشارها» مذاکرت پیشرفت کند؟»

وی تصریح کرد که شروع گفت و گوها به «اراده» آمریکا بستگی دارد.

این در حالی است که روزنامه ملی گلوبال تایمز چین هم در سرمقاله امروز خود نوشته است: چین کشوری بزرگ و قدرتمند است. بنابراین رویارویی با چین چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه نظامی بسیار گران تمام خواهد شد. بنابراین به نفع سایر کشور‌ها از جمله آمریکاست که همزیستی مسالمت آمیزی با چین داشته باشند.

این اظهارات یک روز پس از انتشار «کتاب سفید» چین توسط خبرگزاری دولتی شین هوا مطرح می شود. چین در این کتاب اعلام کرد آماده خاتمه دادن به اختلافات تجاری خود با آمریکا است، اما از شیوه‌ های ناسازگارانه آمریکا در این زمینه ابراز تاسف کرده است. 

شین هوا همچنین در مطلبی این اقدام آمریکا را «قلدری تجاری» نامید و ادامه داد واشنگتن با ارعاب و با استفاده از ابزاری چون تعرفه، سعی دارد دیگر کشورها را تسلیم خواسته خود کند.

چین روز دوشنبه بار دیگر تعرفه گمرکی جدیدی بر واردات محصولات آمریکایی اعمال کرده است. این اقدام، پاسخی به تصمیم دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه گمرکی بر 200 میلیارد دلار واردات چینی بود. 

پکن تصمیم خود را همانند پاسخی اجباری برای یکجانبه گرایی و تمایت گرایی آمریکا دانست. دولت چین اعلام کرد در صورتی که آمریکا تعرفه گمرکی خود را لغو کند این کشور نیز چنین خواهد کرد. چندین دور مذاکره در این زمینه در ماه‌ های اخیر صورت گرفته که هیچ پیشرفت عمده‌ای نداشت. دور جدید مذاکرات در واشنگتن نیز هفته گذشته از سوی پکن لغو شد. 

ونگ شوون می‌ گوید چین نمی‌ داند چرا آمریکا پس از دستیابی به توافق تجاری با چین در ماه مه نظر خود را تغییر داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.