ترامپ با اعلام جنگ اقتصادی بر بیش از بیست کشور تا کنون به مانند کسی عمل می کند که به پایش تیر شلیک می کند و قدرت اقتصاد و ارزش کشورش(دلار) را در طولانی مدت تهدید می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جنگ اقتصادی ترامپ علیه بسیاری از کشورهای جهان و مقابله این کشورها با وی و آمریکا پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شمشیر جنگ تجاری را به روی بسیاری از کشورها از جمله روسیه، چین،ترکیه، ایران و اتحادیه اروپا از رو کشید و واکنش این کشورها انفرادی یا جمعی چشم پوشی از دلار در تعاملات تجاری میان یکدیگر به عنوان گام اول و سریع بود که چه بسا مقدمه ای برای سلسله گام های دیگر باشد.

روسیه و ترکیه که ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه آنها تحریم های اقتصادی اعمال کرد تصمیم گرفتند که در یک جبهه علیه دلار قرار گیرند و همه تبادل های تجاری را با ارزهای ملی خود یعنی روبل و لیره  انجام دهند.شرکت«روس اوپورن اکسپورت» که 85 درصد از صادرات سلاح روسیه را اداره می کند تصمیم گرفت که به طور کلی از ارز آمریکایی  در فروش همه سلاح ها و تجهیزات نظامی خود چشم پوشی کند.

«رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه که روابطش با همپیمان آمریکایی اش به دلایل اختلافات دو کشور بر سر خرید موشک های « اس400» روسی توسط آنکارا،بازداشت «اندرو برونسون» کشیش آمریکایی و متهم کردن آمریکا به دست داشتن در تضعیف لیره ترکیه به سرعت رو به وخامت رفته است اعلام کرد که با چین،ایران، اوکراین و روسیه  در زمینه استفاده از پول ملی این کشورها به توافق هایی رسیده است.

«دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه اعمال تحریم ها علیه نظام بانکی روسیه توسط آمریکا را «اعلام جنگ» دانست و تأکید کرد که کشورش با کاهش سرمایه گذاری هایش به دلار از جمله در بخش اوراق قرضه آمریکا به پایین ترین حد خود پاسخ می دهد این در حالی است که «دینس مانتوروف» وزیر تجارت روسیه تصریح کرد که کشورش تصمیم گرفته است که با همه کشورهای خاورمیانه، آفریقا،آسیا و آمریکای لاتین با ارزهای ملی تعامل کند و بخش خودروسازی روسیه فروش تولیدات خود را به ترکیه با لیره ترکیه آغاز کرده است همچنین معامله های تجاری با اروپا با یورو صورت می گیرد.اتحادیه اروپا نیز پرداخت بهای واردات نفتی اش از ایران و تعاملات تجاری با این کشور را به یورو بررسی می کند.

بی تردید و به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی این انتقال از دلار به ارزهای داخلی در مراحل نخست خطرناک است زیرا دلار آمریکا ستون فقرات بیشتر تعاملات تجاری جهانی طی حداقل صد سال گذشته بوده است ولی در سایه گشایش تجاری جهانی و کاهش سلطه اقتصادی آمریکا این اوضاع شروع به تغییر کرده است و در طولانی مدت در صورتی که جبهه ای که جنگ را علیه دلار آغاز کرده و چشم به پایان سلطه اش دارد وسیع شود، دلار قربانی خواهد شد.

پیوستن کشورهای اتحادیه اروپا به شکل جزئی به این جبهه مخالف سلطه دلار قطعا قدرتش را تقویت می کند و قرار گرفتن ثقل چین که اکنون دومین اقتصاد قوی جهان پس از ایالات متحده آمریکا به شمار می رود،پشت آن به ویژه پس از اعمال تحریم های اقتصادی علیه این کشور توسط ترامپ به شکل تعرفه و عوارض بالا بر صادراتش که حجم آنها به پانصد میلیارد دلار می رسد،بر ارز آمریکا تأثیر منفی می گذارد.این را نیز باید مورد توجه قرار داد که چین بزرگترین شریک تجاری آمریکاست و حجم سرمایه گذاری اش در اوراق قرضه آمریکا به دو تریلیون دلار می رسد.

ترامپ با اعلام جنگ اقتصادی بر بیش از بیست کشور تا کنون به مانند کسی عمل می کند که به پایش تیر شلیک می کند و قدرت اقتصاد و ارزش کشورش(دلار) را در طولانی مدت تهدید می کند.

درست است که ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان به قدرت رسیدنش در دو سال پیش جهش اقتصادی به وجود آورد و بیکاری را در این کشور به نصف رساند(اکنون 4 درصد است) اما این جهش موقت است و در سایه این بسیج جهانی سریع علیه جنگ های اقتصادی اش موقتی و در معرض تهدید است.

ما در این جا در این روزنامه رأی الیوم از پایان سلطه اقتصادی آمریکا و سلطه دلار بر تعاملات جهانی حمایت می کنیم به ویژه آن که در ارزش این ارز آمریکایی مبالغه شده و بر پشتوانه مالی معروفی مانند طلا و سنگ های قیمتی و نفیس دیگر تکیه ندارد و این خود مساله دیگری است.

گروکشی مالی و اقتصادی که ترامپ در جنگ های اقتصادی اش به کار می گیرد بی تردید علیه خودش و اقتصاد کشورش بازتاب منفی خواهد داشت زیرا زمانی که همپیمانان اروپایی اش،کانادا، روسیه، چین، بیشتر کشورهای آسیایی ، آمریکای لاتین و آفریقایی را از دست دهد چه کسی برایش می ماند به جز اسرائیل و برخی از کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس؟ خوش اش باشد با این دوستانش...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.