گفت و گوهای میان آمریکا و کانادا بر سر معاهده نفتا بدون نتیجه پایان یافت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: مذاکرات آمریکا و کانادا بر سر بازبینی معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) روز جمعه با شکست پایان یافت.

آمریکا و مکزیک در نهایت اما پنجم شهریور در خصوص بازبینی و تغییرات در معاهده نفتا به توافق رسیدند. این مذاکرات روی مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود.

​پس از این توافق دونالد ترامپ به کانادا تا روز گذشته (جمعه) مهلت داد تا با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند و تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا که مقصد عمده آن بازار آمریکا است، تعرفه وضع کند.

علیرغم این هشدارها، مقامات کانادایی احتمال این را دادند که این توافق تا پایان موعد مقرر حاصل نشود.

یک مقام کانادایی روز جمعه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «امروز دیگر مذاکره نمی‌ کنیم. احتمالا مذاکرات را اواسط هفته آینده از سر می‌ گیریم.»

«کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا ظهر جمعه تاکید کرده بود که کشورش در صورتی قرارداد جدید را امضا خواهد کرد که به نفعش باشد.

فریلند گفت: «هنوز به نقطه ای که یک توافق میان دو طرف حاصل شود، نرسیده‌ ایم. ما به دنبال هر توافقی نیستیم بلکه مصمم هستیم که یک توافق خوب حاصل شود... و اطمینان حاصل خواهیم کرد که این توافق تامین کننده منافع مردم کانادا باشد.»

یکی از مسائل مورد مناقشه میان آمریکا و کانادا، صنعت لبنی دو کشور است. ترامپ از کانادا خواسته تا به وضع تعرفه‌ های سنگین بر لبنیات آمریکایی پایان بدهد و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز می‌ گوید که هدفش، حفاظت از صنعت لبنی کانادا است.

حال به نظر می رسد که قرار است دونالد ترامپ به کنگره اطلاع دهد که قرار است این معاهده تنها با حضور مکزیک پیش برود.

ترامپ همچنین می‌ خواهد پیشنهاد بدهد که کانادا می‌ تواند بعدا به این معاهده بازبینی شده و تغییر یافته بپیوندد.

با وجود این، هنوز معلوم نیست که عدم توافق میان سه عضو نفتا که تجارتی به بزرگی یک تریلیون دلار میان آمریکا، مکزیک و کانادا را شامل می‌ شود، چگونه پیش خواهد رفت.

مذاکرات بر سر معاهده نفتا بیش از یک سال پیش بین آمریکا، کانادا و مکزیک آغاز شد. در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال 1994 امضا شده، بازار مالی را آشفته کرد و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شد.

حجم تجارت بین سه کشور سالانه بیش از یک تریلیون دلار است.

«تام دونوهو» رئیس اتاق بازرگانی آمریکا می گوید توافق با مکزیک به تنهایی، آن گونه که ترامپ به دفعات تهدید کرده، قابل پذیرش نخواهد بود.

او گفت: «هیچ توافقی در کنگره پذیرفته نخواهد شد؛ مگر آنکه سه جانبه باشد. اگر یک عضو از آن خارج شود، خبر بدی برای کسب و کارها در آمریکا، برای بازار کار آمریکایی و برای رشد اقتصادی این کشور خواهد بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.