به گزارش ایرنا، سید اسماعیل موسوی روز سه شنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان بوشهر افزود: آنجایی که دولتی ها مشکلات و موانع فراروی بخش خصوصی را درک نمی کنند این بخش خصوصی است که می تواند با ارائه راهکار و نظرهای کارشناسی به دولت کمک کند.
وی بیان کرد: در این ارتباط برگزاری نشست های هم اندیشی فعالان اقتصادی یک رویه پسندیده از سوی اتاق بازرگانی بندر بوشهر است که با برگزاری نشست ها در موضوع های مختلف با حضور صاحبنظران ذیربط به ارائه راهکار و پیشنهادات سازنده می پردازد.
موسوی ادامه داد: دولت در مسیری درست قرار داشته که گواه آن نیز پذیرش انتقادات و پیشنهادات حوزه های مختلف برای بازنگری در آئین نامه و دستور العمل ها است که این نشان از نبود بن بست در حوزه های مختلف است.
وی گفت: در این ارتباط افزایش سوخت ناشی از تغییر نرخ ارز عرصه تجارت و بازرگانی است مشکلاتی ایجاد شده که باید همانند قانونمند شدن واردات کالاهای همراه ملوان که با تلاش مسئولان استان بوشهر صورت پذیرفت با ارائه راهکار نسبت به حل آن تلاش کنیم.
موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: فعالان اقتصادی استان بوشهر در کشورهای خلیج فارس باید تنوع بخشی بازار های هدف را بطور جد مورد قرار دهند.
وی گفت: با تحقق این تنوع بخشی فعالان اقتصادی در شرایط مختلف از قدرت مانور بیشتری در حوزه کسب و کار خود برخوردار می شوند.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر نیز گفت: از دیرباز بازرگانی و تجارت راه اصلی تامین معاش ساحل نشینان استان بوشهر بوده است.
خورشید گزدرازی افزود: در این مسیر نیاز است با لحاظ تصمیم های کارشناسی مشکلات فعالان عرصه تجارت و بازرگانی استان بوشهر برطرف شود.
وی ادامه داد: در حوزه فعالیت های اقتصادی یکی از مشکلات اصلی نرخ بالای تامین سوخت شناورهای فعال در حوزه صادرات است که باید با ارز دولتی تامین شود.
گزدرازی افزود: صادرات اهمیت آن همتراز با کالای اساسی است که با توجه به این اهمیت باید در حوزه صادرات ارز دولتی تزریق شود.
وی گفت: در این ارتباط قیمت سوخت باید ماهانه و یا فصلی باشد تا صاحبان بار بتوانند با احتساب هزینه های برنامه ریزی مناسبی برای صادرات داشته باشند.
گزدرازی عنوان کرد: در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند تامین ارز است در این راه ناگزیر به حمایت صادرات هستیم.
یک شناور دار بوشهری گفت: هزینه هر لیتر گازوئیل با افزایش بیش از 2 برابر از 20 هزار ریال به 50 هزار ریال افزایش پیدا کرده که با این شرایط فعالیت حمل و نقل دریایی برای هیچکدام از طرفین صاحب کالا و حمل کننده صرفه اقتصادی ندارد.
محمدرضا نعمتی افزود: تردد شناورهای باری در آب های داخلی باید با نرخ سوخت بدون احتساب نرخ خارجی گازوئیل باشد ولی با این وجود در تمام این مسیر (مسیر آب های داخلی و خارجی) باید گازوئیل را لیتری 50 هزار و 350 ریال تهیه کنیم.
وی بیان کرد: سوخت مورد نیاز دوبه 14هزار لیتر و شناورهای سنتی پنج هزار لیتر برای سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات در رفت و برگشت است که این میزان گازوئیل با نرخ هر لیتر 50 هزار و 350 ریال به هیچ وجه ارزش خرید ندارد.
نعمتی عنوان کرد: این میزان هزینه بالای سوخت در کنار حق بیمه ملوانان و آذوقه موردنیاز آنها در طول مسیر علاوه بر واردات کالای همراه ملوان صادرات نیز تحت شعاع قرار داده است.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.