به گزارش ایرنا، سعید زرین فر یکشنبه یکشنبه شب در آیین بزرگداشت کارگردان فقید سریال 'دلیران تنگستان' افزود: ساخت سریال یاد شده در دهه 50 بواسطه تاثیرگذاری فراوانش حماسه ای در حد و اندازه ای حماسه دلیران تنگستان است.
وی بیان کرد: کار بزرگ خانواده شهنواز که باعث تدفین همایون شهنواز در دلوار شد اقدامی ارزشمند در راستای تحقق آرزوی این کارگردان فقید است.
زرین فر ادامه داد: همایون شهنواز تعلق خاطری خاص به دیار دلیران تنگستان داشت که تدفین وی در این دیار می تواند عامل زنده نگه داشتن مجدد یاد و خاطره حماسه دلیران تنگستان شود.
وی با اشاره به قدرشناسی مردم استان بوشهر از همایون شهنواز گفت: مردم این استان و بویژه دلوار با استقبالی باشکوه در آیین خاکسپاری این هنرمند فقید نشان دادند که همواره قدردان همایون شهنواز و اثر فاخرش هستند.
کارگردان پیشکسوت و ممتاز کشور در عرصه تئاتر نیز گفت: اثر 'دلیران تنگستان' به نوعی شاهکار انتخاب ها است که در انتخاب سوژه سریال و بازیگران آن حساسیت و ظرافت بسیار خاصی دیده می شود.
ایرج صغیری افزود: عشق به وطن دوستی و دشمن ستیزی از جمله ویژگی های بارز همایون شهنواز است که باعث شد در انتخاب سوژه کار خود به دنبال شهید رییسعلی دلواری به عنوان یکی از سرداران نهضت ضد استعماری مردم جنوب ایران در بوشهر برود.
وی عنوان کرد: کار کردن اثر تاریخی در بندری دور افتاده که به لحاظ ابزار فیلم سازی ضعیف بوده کار بسیار دشواری است که این نشان از بزرگی کار همایون شهنواز است.
صغیری ادامه داد: کار همایون شهنواز باعث شده تا بدون اغراق بتوان وی را از بزرگان سینمای جهان بنامیم.
همایون شهنواز کارگردان سریال «دلیران تنگستان» روز چهارشنبه 16 اسفند بر اثر ایست قلبی درگذشت.
مرحوم شهنواز که پس از سالها به کشور بازگشته بود، پنجم اسفند ماه به علت انفجار گاز در منزل، دچار سوختگی شدید و به بیمارستان منتقل شد.
مرحوم شهنواز کارگردانی سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» و فیلم سینمایی «شاه خاموش» را در کارنامه حرفه ای خود دارد.
سریال خاطره انگیز «دلیران تنگستان» به کارگردانی همایون شهنواز در اوایل دهه 50 شمسی از تلویزیون پخش شد و پخش مجدد آن در اوایل دهه 60 شمسی با استقبال مردم مواجه شد.
«دلیران تنگستان» به روایت مبارزان بوشهری به رهبری رئیسعلی دلواری می پرداخت.
مرحوم محمود جوهری در این سریال نقش رییسعلی دلواری را برعهده داشت، شهروز رامتین، مرحوم اسماعیل داورفر، عنایت‌الله شفیعی، مرحوم نعمت‌الله گرجی، ولی شیراندامی و حسین محجوب دیگر نقش آفرینان این سریال بودند.
7212/ 6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.