به گزارش ایرنا،مدیرعامل موسسه نیمدری سبز روز یکشنبه دراین همایش گفت: در رویارویی با فرهنگ و جریان جهانی شدن، توجه به هویت قومی و ملی در عرصه های تاریخ و تمدن جامعه ضروری است.
محمد مظفری افزود: یکی از این عناصر نخبگان و مفاخر هر جامعه هستند که می توانند شکاف بین نسل های گذشته، حال و آینده را پر کنند.
وی در خصوص 'قاید حیدر گناوه ای' تصریح کرد: این پژوهشگر از حاکمان پر قدرت جنوب ایران در عصر زندیه است.
مظفری اضافه کرد: تاریخ فرهنگی، اجتماعی گناوه و منطقه حیات داوود در دوره حاکمیت قاید حیدر گناوه ای از جمله دوره های مهم تاریخی این منطقه بوده است.
یکی دیگر از پژوهشگر ان و مورخان بوشهری نیز با اشاره به داشته های فرهنگی بندرهای گناوه و ریگ بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان و کارشناسان به مقوله فرهنگ در این شهرستان تاریخی تاکید کرد.
خورشید فقیه افزود: زعامت قائد حیدر گناوه ای در امتداد راه ساحلی، 12 کیلومتری بندر ریگ و 72 کیلومتری بندر بوشهر قرارداشته که خاندان های ایرانی عرب تباری به نام های زعابی یا وغایی در بندرریگ و آل مذکور دربوشهر، برآن بنادر حکومت کردند.
علیرضا مظفری زاده از دیگر مورخان و پژوهشگران افزود: حاکمان گناوه، بوشهر و ریگ با کمک دولت مرکزی در دروازه کازرون در برابر آزاد افغان ایستادند و بحرین را در نبردی به ایران برگرداندند.
وی خاندان آل مذکور را دراین دوره تاریخی با ثبات ترین حاکمان منطقه ذکر کرد.
امیر حسین حیات داوودی پژوهشگر و مورخ گناوه ای نیز دراین نشست گفت: قاید حیدر گناوه ای درحدود سالهای 1754 میلادی در قلعه ای در روستای قلعه حیدر گناوه حکومت و بر منطقه حیات داوود حکمرانی می کرد.
وی یکی از آسیب های دوره زندیه را در بین حاکمان مناطق جنوبی اختلاف بین حاکمان دانست و افزود: اگر استعمار بین قاید حیدر گناوه ای و میر مهنا اختلاف نمی انداخت اتحاد این دو قدرت باعث شکست سخت تر متجاوزان می شد.
روستای مال قاید از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6047/ 6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.