به گزارش ایرنا، عبدلکریم گراوند در ششمین سفر شهرستانی خود که برای گره گشایی مشکلات اقتصادی و با هدف برداشتن موانع رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد، در ابتدای ورود به شهرستان تنگستان با حضور در گلزار شهدای شهر اهرم و اهدای شاخه های گل و غبار روبی قبور شهدا به مقام شامخ آنها ادای احترام کرد.
در این آیین مادر شهید حمید انبارکی که دی ماه گذشته پس از 29 سال انتظار پیکر پاک و مطهر فرزند شهیدش را به آغوش کشیده بود توسط استاندار بوشهر مورد تجلیل قرار گرفت.
شهرستان تنگستان در جریان جنگ تحمیلی 151 شهید و 344 جانباز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

*بازدید استاندار بوشهر از سه واحد تولیدی فعال و نیمه فعال تنگستان
مدیرعامل شرکت سیرافان تنگسنان تولید کننده آب میوه در جریان بازدید استاندار بوشهر از این شرکت گفت: ظرفیت تولید سالانه این واحد تولیدی یکهزار و 100 تن است که اکنون با 100 درصد ظرفیت خود اقدام به تولید می کند.
علی اکبر حیدری افزود: این شرکت که با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریالی احداث شده 32 فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: آسفالت جاده دسترسی و اصلاح خط لوله شبکه داخلی به طول 250 متر از درخواست های مهم این شرکت است که امیدواریم زمینه تحقق آن فراهم شود.
واحد بسته بندی و شیره گیری خرما دومین شرکتی بود که به عنوان شرکت نیمه فعال مورد بازدید استاندار بوشهر قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت بسته بندی و شیره گیری خرما مه روز گفت: این شرکت با 20 میلیارد ریال سرمایه گذاری موفق به ایجاد 35 فرصت شغلی شده است.
'معصوم' دهقانی افزود: این شرکت که در تلاش برای راه اندازی مجدد خط تولید شیره گیری خرماست برای تحقق این مهم نیازمند پنج میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و 2 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش است.
وی یادآور شد: در سال های شیره گیری خرما توسط شرکت مه روز محصول تولیدی این شرکت توسط گروه صنعتی پلیمر به کشورهایی همچون سوئد و نروژ صادر می شد و اکنون با راه اندازی دوباره این خط امکان اشتغال 10 نفر فراهم می شود.
دهقان افزود: شرکت مه روز در جریان سیل سال 1395 خسارت های جبران ناپذیری متحمل شد که از دستگاه های ذیربط جبران این خسارت ها را انتظار داریم.
وی اظهار داشت: تسهیل در تمدید پروانه ساخت (سیب سبز) شرکت توسط دانشگاه علوم پزشکی از دیگر خواسته های شرکت مه روز است.
شرکت آریا توسعه بیرمی به عنوان شرکت نیمه فعال سومینی شرکت بود که مورد بازدید استاندار بوشهر قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آریا توسعه بیرمی گفت: این شرکت برای تکمیل سردخانه 2 هزار تنی و راه اندازی ماشین آلات بسته بندی خرما نیازمند 25 میلیارد ریال تسهیلات است
صفیه جمی افزود: عمده مشکل این واحد برای گرفتن تسهیلات در موضوع پذیرش وثیقه است که در صورت حل این مشکل قادر به دریافت تسهیلات مدنظر خود هستیم.
وی ادامه داد: شرکت آریا توسعه بیرمی با دریافت تسهیلات مدنظر خود قادر به ایجاد 50 فرصت شغلی است.
جمی اظهار داشت: محصولات تولیدی این شرکت تاکنون علاوه بر مصرف داخلی در سطح کشور به کشورهایی همچون روسیه، اوکراین و قزاقستان صادر شده است.

* اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار به پروژه لوله گذاری کانال آب کشاورزی اهرم
فرماندار تنگستان در حاشیه بازدید استاندار بوشهر از کانال آب کشاورزی شهر اهرم گفت: عملیات لوله گذاری کانال آب کشاوری اهرم در آینده نزدیک با 25 میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود.
عادل دهدشتی افزود: کانال آب کشاورزی که در حاشیه کوچه و خیابان های شهر اهرم واقع شده به دلیل روباز بودن، عرض زیاد و ارتفاع بلند همواره باعث اتفاقات تلخ و ناگواری برای شهروندان و بویژه کودکان شده است.
وی بیان کرد: سرپوشیده شدن این کانال از درخواست های اصلی شهروندان اهرمی است که با تامین اعتبار صورت گرفته بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

*کاهش آمار بیکاری اولویت اصلی دولت در شهرستان تنگستان است
استاندار بوشهر گفت: کاهش آمار بیکاری با شکوفایی ظرفیت های فراوان موجود در شهرستان تنگستان از اولویت های اصلی دولت در این شهرستان است.
عبدالکریم گراوند در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان تنگستان افزود: دراین بین باید همه مدیران با اتحاد و همدلی خود برای حل مشکلات حوزه های مختلف شهرستان تنگستان تلاش کنند.
وی بیان کرد: در زمانی تمامی جوانان تنگستانی با رشادت و دلیرمردی جان خود را برای عمران و آبادانی کشور در طبق اخلاص گذاشتند و اکنون رسالت مدیران است که پاسخگوی چنین جانفشانی هایی باشند.
گراوند افزود: در قبال مشکلات مردم احساس مسئولیت شرعی توسط مدیران باید فراتر از احساس مسئولیت قانونی آنها مورد توجه قرار گیرد.
استاندار بوشهر ادامه داد: هر نوع پیشرفت و یا عقب ماندگی در استان متوجه مدیران دستگاه های اجرایی است از این رو باید شاهد اهتمام جدی مدیران در بخش های مختلف استان بوشهر باشیم.
گراوند با تاکید بر تلاش مدیران برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح استان ادامه داد: در این ارتباط باید بخش خصوصی به عنوان یکی از عامل های مهم در ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب و کار جدی گرفته شود.
وی تاکید کرد: چنانچه در حوزه ای نیز قابلیت انجام کار برای مردم وجود ندارد باید این موضوع را بطور صادقانه با آنها در میان بگذاریم تا از ایجاد انتظار و توقع بیهوده برای آنها جلوگیری شود.
گراوند در ارتباط با افزایش چشمگیر حقوق پرداختی واحدهای معدنی به مسئول فنی سازمان نظام مهندسی نیز گفت: افزایش 10 برابری این هزینه و رسیدن آن به 300 میلیون ریال توجیهی نداشته و باید با بررسی این افزایش قیمت بررسی شود.
وی در ارتباط با خسارت ناشی از سیل واحدهای تولیدی ناحیه صنعتی بنه گز اظهار داشت: واحدهایی که در جریان سیل سال 1395 متحمل خسارت شدند پس از بررسی کارشناسی زیان وارده به آنها پرداخت می شود.
گراوند در ارتباط با تغییر کاربری زمین های شور از کشاورزی به صنعتی اظهار داشت: در مواردی که زمین ها از قابلیت مناسب برای کشاورزی برخوردار نیست تغییر کاربری آنها امکان پذیر است.
استاندار بوشهر در ارتباط با وضعیت اسکله های استان بوشهر و بویژه شهرستان تنگستان گفت:با تشکیل کارگروه ساماندهی اسکله های استان مسائل و مشکلات آنها در حوزه های مختلف از جمله توسعه زیرساخت و تجهیز به شناورهای آتشخوار مورد بررسی قرار می گیرد.
امام جمعه اهرم گفت: حرکت به سمت اشتغال و کارآفرینی از تاکیدهای مهم دین اسلام است که حرکت در چنین مسیری پویایی و سرزنده تر شدن جامعه را به دنبال دارد.
حجت الاسلام عیسی راستگو افزود: با این وجود شهرستان تنگستان با نرخ بیکاری قابل توجهی مواجه است که بالا بودن این نرخ نیز تنها به دولت سابق و یا کنونی مرتبط نبوده و تاریخی 10 ساله دارد.
وی عنوان کرد: با این حال حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان در سطح شهرستان ها یک اقدام شایسته و قابل ستایش برای رونق فضای کسب و کار است و می تواند در کاهش آمار بیکاری نقشی اساسی ایفا کند.
راستگو در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: در جریان سیل سال 95 ناحیه صنعتی بنه گز متحمل خسارت های فراوانی شد که امیدواریم دولت برای جبران آن توجه ویژه داشته باشد.
امام جمعه اهرم یادآور شد: کشاورزی و شیلات دو ظرفیت ارزشمند توسعه ای برای شهرستان تنگستان است که در ارتباط با حوزه کشاورزی حل مشکل تامین آب کشاورزان نیازمند تدبیر فوری است.
راستگو افزود: در این ارتباط تسریع پرژه های احداث سدهای کشاورزی شهرستان حائز اهمیت ویژه ای است.
وی یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان همواره صحبت از عملکرد خوب دولت است ولی با این وجود در شهرستان تنگستان در این حوزه یک سری کاستی هایی وجود دارد.
راستگو افزود: با هدف افزایش سطح خدمات حوزه سلامت تسریع روند تکمیل فاز دوم بیمارستان امام حسین(ع) که همواره از مطالبات جدی شهرستان تنگستان است می تواند باید مورد اهتمام جدی واقع شود.
فرماندار تنگستان گفت: ایجاد اشتغال در اولویت برنامه های این شهرستان قرار دارد تا جایی که اجرای طرح های عمرانی نیز با رویکرد ایجاد اشتغال صورت می گیرد.
عادل دهدشتی افزود: تنگستان از معضل بیکاری رنج می برد که تنها راهکار برون رفت از این معضل بالفعل کردن ظرفیت های موجود در شهرستان است.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در سال های 1395 و 1396 بطور میانگین 650 هزار شغل در بخش های مختلف ایجاد کرده که این نوید بخش حل تدریجی مشکل بیکاری درکشور است.
دهدشتی بیان کرد: سیستم دولتی بیش از ظرفیت کنونی قابلیت ایجاد اشتغال ندارد و اما دولت به عنوان زمینه ساز و تسهیل کننده فعالیت های بخش خصوصی می تواند به ایجا فرصت های شغلی کمک کند.
وی افزود: در این شهرستان درحوزه تجارت، کشاورزی، آبزی پروری و گردشگری ظرفیت های بسیار خوبی نهفته است که برای رونق گرفتن فعالیت این حوزه ها موظف به ایجاد زیرساخت های لازم و حمایت تاثیرگذار از بخش خصوصی هستیم.
دهدشتی ادامه داد: در این ارتباط در نوار ساحلی تنگستان طرح هایی مصوب شده که در آستانه مناقصه است.
وی یادآور شد: با هدف توسعه گردشگری نیز بهسازی راههای ارتباطی اهرم- خائیز بهسازی آن در دستور کر قرار گرفته است.
دهدشتی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری نیز در حال جذب سرمایه گذاران جدید هستیم که با تحقق این مهم بخش آبزی پروری شهرستان تحول شگرفی را تجربه خواهد کرد.
وی گفت: با همه این شرایط در آینده نزدیک در سطح شهرستان تنگستان شاهد شکوفایی چشمگیری در بخش های مختلف خواهیم بود.

* اعتبار مورد نیاز تجهیز بیمارستان اهرم تامین می شود
گراوند در ارتباط با بیمارستان امام حسین (ع) اهرم بیان کرد: اعتبار مورد نیاز این بیمارستان 40 میلیارد ریال است که از این میزان 20 میلیارد ریال آن تامین شده و برای 20 میلیارد ریال باقیمانده نیز پس از اتمام عملیات تجهیز توسط دانشگاه علوم پزشکی، تامین اعتبار خواهد شد.
وی بیان کرد: استان بوشهر در خدمات حوزه سلامت دستاوردهای خوبی داشته و با تجهیز فاز دوم بیمارستان تنگستان شهروندان تنگستانی نیز در حوزه سلامت از خدمات ارزشمندی برخوردار می شوند.

* ضرورت مشارکت مردم و مسئولان برای شکوفایی ظرفیت های اقتصادی تنگستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب است با تکیه بر داشته ها و ظرفیت های منطقه ای امکان پذیر است.
سعید زرین فر افزود: در این ارتباط برای شکوفایی ظرفیت های نهفته شهرستان تنگستان مردم و مسئولان می توانند کمک کنند.
وی اظهار داشت: برای شکوفایی این ظرفیت ها نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سطح شهرستان ها تشکیل شده تا روند فعالیت واحدهای تولیدی شتاب بیشتری بگیرد.
زرین فر ادامه داد: پیام برگزاری چنین نشست های ایجاد عزم و تلاش جدی در بین مدیران شهرستان برای حل مشکلات و موانع فراروی تولید کنندگان است.
وی گفت: در شهرستان با هدف رونق فضای کسب و کار باید نوع نگاه ها به سرمایه گذاران و اشتغال آفرینان تغییر کند و شاهد حمایت جدی تری از آنها باشیم.
زرین فر اضافه کرد: در برخی جاها مدیران با احساس مسئولیت خود مقابل توسعه اقتصادی استان را می گیرند که چنین رویه ای به هیچ وجه زیبنده و شایسته فعالان اقتصادی نیست.
وی تاکید کرد: اینکه نگاه مدیران نسبت به سرمایه گذاران نگاه ارباب رجوعی باشد هیچ گاه مسائل را حل نمی کند.
زرین فر اظهارداشت: سرمایه گذاری که تمام دار و ندار خود را برای رونق اقتصادی استان گذاشته باید توسط مدیران به بهترین نحو ممکن مورد حمایت قرار گیرند.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر گفت: استفاده نکردن از مشاوران اقتصادی و بکارگیری روش های سنتی بخش عمده ای از مشکلات واحدهای تولیدی استان را شامل می شود.
امان الله شجاعی افزود: در برخی موارد دستگاه های دولتی به دلیل اینکه آموزش های لازم را فرا نگرفته اند با واحدهای تولیدی هماهنگی مطلوبی ندارند.
وی ادامه داد: بخشی از واحدهای تولیدی نیز در ارتباط با مشکلات و موانع، اطلاع رسانی لازم را نداشتند که این امر باعث شده تا در برخی موارد با سختی های فراوانی همراه شوند.
شجاعی ادامه داد: در ارتباط با واحدهای تولیدی شهرستان تنگستان دریافت تسهیلات، بهسازی جاده دسترسی به واحدهای معدنی و تولیدی، پرداخت خسارت برخی از واحدها در جریان سیل سال 1395، برخورداری از گاز رسانی، بالا بودن حقوق میزان پرداختی به مسئول فنی واحدهای معدنی(که با افزایش 10 برابری به 300 میلیون ریال رسیده) از عمده مشکلات آنان است.
مهدی صفوی مدیرعامل شرکت های صنعتی استان بوشهر گفت: در ارتباط با بهسازی جاده دسترسی و اصلاح شبکه آبرسانی ناحیه صنعتی بنه گز این مهم تا خرداد ماه سال آینده اجرایی می شود.
غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت گاز شهرستان تنگستان گفت: در ارتباط با برخی از واحدهایی که درخواست اتصال به شبکه گازرسانی دارند لیستی از واحدهای متقاضی تهیه شده که پس از بررسی های کارشناسی نسبت به اتصال واحدهای تولیدی به شبکه گاز اقدام می شود.

* اختصاص 48 میلیارد ریال اعتبار به سد خائیز تنگستان
استاندار بوشهرگفت: با هدف حل مشکل آب کشاورزان شهرستان تنگستان 48 میلیارد ریال اعتبار به سد خائیز این شهرستان اختصاص یافت.
عبدالکریم گراوند در نشست با فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و کارآفرینان شهرستان تنگستان افزود: احداث سد باهوش تنگستان نیز از دیگر مطالبات مهم کشاورزان این شهرستان است که پیگیری لازم برای تحقق اعتبار مورد نیاز آن صورت می گیرد.
وی افزود: در مجموع در دولت تدبیر و امید در حوزه سدسازی اقدام های خوبی در سطح استان بوشهر آغاز شده که در آینده نزدیک این طرح ها به بار خواهند نشست و برخی از مشکل کمبود آب کشاورزان را پوشش خواهند داد.
وی با تاکید بر تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های حوزه کشاورزی بیان کرد: برای مبارزه با آفت نخیلات در تنگستان تخصیص اعتبارات لازم مورد توجه است.

* سیاست های اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود
استاندار بوشهر در ارتباط با طرح‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان تنگستان نیز اظهار داشت: امروز حوزه اقتصاد پاشنه آشیل کشور است در این ارتباط باید برای حل مشکلات این حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.
گراوند افزود: در این ارتباط باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیریتی در برطرف کردن مشکلات حوزه تولید و اقتصاد استفاده ‌شود و مدیران باید راهکارهای اجرایی مورد توجه قرار دهند.
وی گفت: باید زمینه های لازم در رونق تولید و اقتصاد و طرح‌های اشتغال‌زایی در شهرستان‌ها فراهم شود تا بخش خصوصی به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند.
گراوند اضافه کرد: مسئولان به عنوان خادمان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران باید تسهیل کنندگان واقعی این بخش باشند.
وی گفت: شهرستان تنگستان دارای ظرفیت‌های مهم در حوزه‌های آبزیان، شیلات، کشاورزی، تجارت دریایی و گردشگری است که با این قابلیت‌ها جایز نیست جوانان آن از بیکاری رنج ببرند.
استاندار بوشهر گفت: تولیدکنندگان فعالانه در پی فعالیت و تولید هستند و باید موانع پیش روی آنها برداشته شود تا از این طریق زمینه رونق کسب و کار فراهم شود.
گراوند با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرستان تنگستان اظهار داشت: ساخت هتل و امکانات رفاهی و تفریحی به عنوان زیرساخت و پیش زمینه ای برای رونق صنعت گردشگری دراین شهرستان باید مورد توجه جدی باشد.

* ظرفیت و مشکلات بخش کشاورزی تنگستان
یک فعال حوزه کشاورزی گفت: در شهرستان تنگستان مساحت های زیر کشت دیم 18 هزار، آبی هفت هزار و باغ چهار هزار هکتار است.
علی عالی زاده افزود: در این شهرستان هفت هزار کشاورز فعالیت دارند که مشکل اصلی آن بحران کم آبی است.
وی بیان کرد: با توجه به مشکل شدید کم آبی در شهرستان تنگستان احداث سد باهوش می تواند بسیاری از مشکلات این بخش را کاهش دهد که برای تحقق این مهم تامین ردیف اعتباری ویژه این طرح ضروری است.
عالی زاده ادامه داد: در ارتباط با بیماری آفت نخیلان نیز انتظار داریم با همکاری دستگاه های ذیربط بویژه سازمان جهاد کشاوزی اقدام جدی برای مبارزه با آن انجام دهند.
وی گفت: دیگر خواسته کشاورزان شهرستان تنگستان دریافت تسهیلات برای برقی کردن چاه های کشاورزی و همچنین ساماندهی و تسریع پرداخت خسارت کشاورزان توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.
عالی زاده ادامه داد: نوار ساحلی تنگستان نیز ظرفیت ویژه ای برای آبزی پروری است که باید از آن برای ایجاد اشتغال حداکثری استفاده کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در چند سال اخیر منابع آبی شهرستان تنگستان از لحاظ کمی و کیفی افت محسوسی پیدا کرده ولی با این حال منطقه خائیز از ظرفیت خوبی برای تولید مرکبات برخوردار است.
محمدتقی منوچهری افزود: در ارتباط با مکانیزاسیون کردن فعالیت های حوزه کشاورزی اعتبارات مناسبی پیش بینی شده که متقاضیان می توانند از تسهیلات مربوط به این حوزه استفاده کنند.
وی ادامه داد: در ارتباط با پرداخت خسارت ناشی از سیل و مقابله با آفت چوبخوار نخل نیز در انتظار اعتبارات ملی و استانی هستیم.
منوچهری در ارتباط با سیستم آبیاری تحت فشار گفت: درشهرستان تنگستان تاکنون یکهزار و 500 هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و 800 هکتار دیگر نیز در دست اقدام است.
وی گفت: با توجه به اینکه آبیاری تحت فشار تخصیص از تخصیص اعتباری مناسبی برخوردار شده کشاورزان متقاضی نصب سیستم آبیاری تحت فشار می توانند از تسهیلات مربوط به این بخش استفاده کنند.

* تسهیلات، بیمه، مجوز و زیر ساخت صادرات نیاز واحدهای تولیدی تنگستان
مدیر شرکت پارس پلیمر پلیمر نیز گفت: این شرکت در حوزه های مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی فعالیت دارد که بواسطه ساخت «کیت شناساگر آب» و «رنگ های بسیار الاستیک» موفق به گرفتن مجوز دانش بنیان از کارگروه ارزیابی و نظارت بر شرکت ها و موسسه های دانش بنیان شده است.
سید امیدرضا موسوی افزود: این شرکت برای شروع تجاری سازی، خرید دستگاه و تجهیزات مورد نیاز، احداث ساختمان و شروع تولید انبوه نیازمند تسهیلات ارزان قیمت و دارای تنفس است.
وی گفت: براساس بررسی هایی که صورت گرفته پرداخت تسهیلات پنج میلیارد ریالی می تواند گام موثر و مفیدی در راستای ایجاد اشتغال، تولید و صادرات محصولات شرکت باشد.
یک کارآفرین فعال در حوزه فرش نیز اظهار داشت: اتحادیه فرش دستباف شهرستان تنگستان ضعیف است از بنیه مالی لازم برای گرفتن مکان مورد نیاز بافندگان شهرستان برخوردار نیست.
فاطمه خسروخواه افزود: فرش دستباف تولید شده توسط بانوان تنگستان از بازار فروش مناسبی برخوردار است که انتظار می رود مکان مناسبی برای فعالیت فعالان این حوزه ایجاد شود.
وی ادامه داد: بیمه نشدن بافندگان فرش دیگر مشکل این شهرستان است که درصورت تحقق آن گام مثبتی در راستای رونق کسب و کار حوزه فرش دستباف شهرستان تنگستان است.
خسروخواه ادامه داد: پیگیری برای صدور کد تجاری گمرک دلوار و فراهم شدن زمینه صادرات در این گمرک از دیگر خواسته های اصلی بانوان کارآفرین شهرستان تنگستان است.
رئیس شورای اسلامی شهر دلوار نیز گفت: دلوار تنها بخش استان در برخورداری از 100 کیلومتر مرز آبی و 2 گمرک است.
علی نعمتی ادامه داد: در 2 گمرک بوالخیر و دلوار حدود 500 شناور 200 تا 500 تنی با سرمایه ای بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال فعالیت دارد.
وی افزود: انتظار می رود با پیش بینی تدابیر لازم زمینه انجام فعالیت صادراتی در این 2 گمرک فراهم شود.
نعمتی اظهار داشت: احداث زیرساخت و لایروبی، ایجاد انبار و توسعه اسکله های شهرستان تنگستان از عمده درخواست های مهم دریانوردان این شهرستان است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در شهر دلوار 11 مجتمع تجاری در حال ساخت است اظهار داشت: یک هزار و 600 واحد تجاری نیز به بهره برداری رسیده که این واحدها به ترتیب سه هزار و 200 و 500 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
نعمتی افزود: تا پایان سال 1397 نیز با بهره برداری از یکهزار و 500 واحد تجاری به ترتیب سه هزار فرصت شغلی مستقیم و 400 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه یک هتل سه ستاره در شهر دلوار در دست احداث است بیان کرد: تسریع در روند واگذاری زمینه منطقه گردشگری دلوار به شهرداری از جمله راهکارهای اساسی برای پیشبرد برنامه های توسعه ای این منطقه است.
یک فعال حوزه پرورش میگو گفت: تامین اجتماعی در چهار ماه تعطیلی فعالیت مزارع پرورش میگو سهم بیمه کارفرما را به میزان 30 درصد دریافت می کند که پرداخت این میزان هزینه سنگین با شعار حمایت از تولید مغایرت دارد و نیازمند بازنگری است.
محمد قدسی افزود: این 30 درصد پرداخت سهم کارفرما تنها در استان بوشهر است که با توجه به اینکه آغاز فعالیت پرورش میگوی پرورشی از استان بوشهر است چنین رفتاری با پرورش دهندگان زیبنده نیست.
وی ادامه داد: تجهیز اسکله های شهرستان تنگستان به شناور آتشخوار، مقابله با صید بی رویه ذخایر دریایی و کاهش تراکم شناورهای باری در اسکله ها از جمله ساحل نشینان تنگستانی است که باید توسط مسئولان ذیربط مورد توجه جدی قرار گیرد.
بهروز قره بیگی سرپرست دفتر نظارت گمرکات استان بوشهر گفت: برای انجام فعالیت های صادراتی باید اسکله محصور و گمرک به آن کنترل داشته باشد که اکنون در گمرک دلوار به دلیل اشراف نداشتن گمرک و محصور نبودن اسکله ها امکان صدور کد تجاری ویژه صادرات برای آنها وجود ندارد.
مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: در اسکله های شهرستان تنگستان شناورهای تجاری به دلیل تراکم بالا برای شناورهای صیادی مشکلاتی ایجاد کردند که در این ارتباط در تلاش برای کاهش تراکم شناورهای تجاری اسکله عامری هستیم.
عباسعلی زنده بودی ادامه داد: در ارتباط با نصب سیستم اطفای حریق برای اسکله های صیادی نیز اعتبار لازم پیش بینی شده و بزودی زمینه نصب آن فراهم می شود.
وی در ارتباط با صید بی رویه ذخائر دریایی گفت: این یک معضل ملی است ولی با این حال اقدام های خوبی در این زمینه در دست اجراست.
زنده بودی افزود: در این ارتباط جذب اعتبارات استانی برای تقویت یگان حفاظت امری اجتناب ناپذیر است.
وی یادآور شد: با هدف افزایش نظارت بر دریا سه شناور تندرو نیز تامین شده که بزودی فعالیت خود را در آب های استان آغاز می کنند.

* توسعه گردشگری اولویت تنگستان
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: گردشگری از اولویت های شهرستان تنگستان است زیرا این شهرستان از همه شاخه های گردشگری اعم از گردشگری کشاورزی، سلامت، دریایی و غیره برخوردار است.
ناصر امیرزاده افزود: در این ارتباط برای احداث زیرساخت های 2 منطقه نمونه گردشگری دلوار و خائیز اهتمام ویژه ای احداث شده است.
وی یادآور شد: در ارتباط با منطقه نمونه گردشگری دلوار انتظار داریم واگذاری زمین به سرمایه گذاران با قیمت مناسب تری صورت گیرد.
امیرزاده ادامه داد: در ارتباط با رونق گردشگری در احداث هر طرح باید پیوست گردشگری آن نیز دیده شود که این مهم در طرح های مانند سد ذخیره آب نیز قابلیت اجرایی دارد.
وی در ارتباط با نوع حمایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری از بانوان کارآفرین اظهار داشت: در این اداره کل 2 نفر از بانوان در سمت معاونت های صنایع دستی و گردشگری انتخاب شدند که این یک ظرفیت ارزشمند برای حمایت از بانوان کارآفرین استان است.

* تسهیلات یارانه ای طرح های دانش بنیان فرصت مناسب برای کارآفرینی
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: براساس بندهای الف و ب تبصره ماده 18 قانون بودجه کشور در سال 1396 برای طرح های دانش بنیان حوزه شهری 3درصد تخفیف سود تسهیلات و برای طرح های دانش بنیان روستایی و عشایری مناطق و محروم این تخفیف نرخ سود 8 درصد پیش بینی شده است که این میزان نرخ یارانه ای تسهیلات از نرخ 18 درصد تسهیلات کسر می شود.
حمیدرضا پناه تاکید کرد: متقاضیان تسهیلات برای طرح های دانش بنیان باید طرح ها را در سایت معاونت فناوری رئیس جمهوری به تایید رسانده باشند.
وی افزود: طرح های غیردانش بنیان مناطق شهری نیز درصد تخفیف سود تسهیلات آنها 2 درصد و در حوزه روستایی و عشایری مناطق محروم و مرزی نیز این سود به میزان هفت درصد است.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.