به گزارش ایرنا، فرداد دلیری روز سه شنبه در نشست میز آبزیان استان بوشهر افزود: در این ارتباط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حمایت های خود زمینه توسعه و تحول حوزه پرورش میگو را در کشور فراهم کند.
وی بیان کرد: برای تحقق این مهم باید با جلب یک شرکت خارجی و ارائه ظرفیت ها و مزیت های کشور وی را ترغیب کنیم تا در کنار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به صنعت آبزی پروری کشور کمک کند.
دلیری افزود: با جلب شرکت خارجی فعال در حوزه پرورش میگو باید یک واحد پایلوت تولید به روش علمی و مطابق با استانداردهای جهانی ایجاد و در دل آن مجموعه های صادراتی و توسعه آن در سطح کشور فراهم شود.
وی گفت: بطور کلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه پرورش میگو آمادگی انجام تمامی کارهای انجام نشده در این حوزه را داراست.
دلیری ادامه داد: در این ارتباط باید کار بصورت علمی و با نگاه به کل زنجیره پرورش میگو باشد زیرا در غیر این صورت با میزان اندک بهره وری کنونی در سطح کشور با شکست همراه می شویم.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیش از این نیز در حوزه پارس جنوبی به عنوان نخستین مجری مگا طرح های حوزه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در استان بوشهر اقدام های شایانی را به انجام رسانده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری بوشهر گفت: روباز بودن استخرهای پرورش میگوی استان بوشهر و نبود مکانیزاسیون در استخرها باعث آسیب پذیری آنها شده که در سال جاری با تدابیر پیش بینی شده بیماری موجود در این حوزه بخوبی کنترل شد.
سعید زرین فر افزود: بازار جهانی میگوی پرورشی در شرایطی قرار گرفته که استان بوشهر به هر میزان که بتواند افزایش تولید داشته باشد در زمینه بازار مشکلی متوجه آن نیست.
وی اظهارکرد: در داخل کشور نیز در صورت کار روی ذائقه مردم می توان مصرف میگو پرورشی در داخل کشور را افزایش داد که در صورت تحقق این مهم استان بوشهر جوابگوی نصف تقاضای داخلی نیز نخواهد بود.
زرین فر افزود: پرورش میگو در استان بوشهر در استخرهای سربسته سالانه تا سه دوره امکان پذیر است.
وی گفت: میزان برداشت میگو پرورشی در هر هکتار بین 2.5 تا 3 تن است که با بهره گیری از تکنولوژی های روز و پیشرفته امکان افزایش آن تا 15 تن نیز وجود داد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: صنعت پرورش میگوی کشور در استان بوشهر آغاز شده که با توجه به ظرفیت های فراوان امکان توسعه آن بخوبی قابل تحقق است.
سید حسین حسینی محمدی افزود: در ارتباط با پرورش ماهی در قفس نیز تلاش خوبی در استان بوشهر آغاز شده که این امر نوید بخش آینده خوب این استان در ارتباط با توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس است.
وی یادآور شد: یکی از شهرک های صنعتی استان بوشهر در شهر دلوار به فعالیت های حوزه آبزی پروری اختصاص یافته که این می تواند به توسعه بخش در استان کمک شایانی کند.
حسینی محمدی افزود: دومین خوشه تعریف شده در استان بوشهر نیز مختص آبزی پروری است که قرارداد اجرا آن بین دانشگاه خلیج فارس و شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر منعقد شده که تحقق این قرارداد در توسعه آبزی پروری استان نقش بسزایی ایفا می کند.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.